Európa turizmusa és a nagyvilág  

A Turisztikai Világszervezet (WTO) jelentése szerint a világ turizmusa 2004-ben mintegy 10 százalékkal növekedett az előző évihez képest. Ez 760 millió turistaérkezést jelent, ami az utóbbi húsz év legjobb adata. A statisztikák azonban Európa jelentőségének kismértékű és lassú, de folyamatosnak tűnő visszaesését mutatják a turizmus világpiacán.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európa kiemelkedő szerepet tölt be a világ turizmusában: a világ nemzetközi turistaforgalmának valamivel több, mint fele itt bonyolódik. 2004-ben 414 millió külföldi turista érkezését regisztrálták a földrészen. A turisták által legkedveltebb célországok világranglistáját Franciaország és Spanyolország vezeti, de 2002-ben az USA már a harmadik helyet, Kína pedig Olaszország mögött az ötödik helyet szerezte meg. A turizmus bevételeit tekintve az USA áll az élen. Száz lakosra vetítve a legtöbb külföldi turista változatlanul Ausztriába és Hongkongba (Kína) érkezik. A turistaforgalom zöme kontinensen belül marad, a turisták 88,1 százaléka Európából érkezik. Amerika részesedése 5,8 százalék, a csendes-óceáni térségé és Ázsiáé 3,7 százalék, Afrikáé és a Közel-Keleté alig 1 százalék (2003-as adat.)

Romló tendencia

A kontinens részesedése a turistaérkezésekből az 1990-es évben mért 61,5 százalékról 2003-ban 57,8 százalékra, majd tavaly 54,6 százalékra csökkent. A bevételeket tekintve térségünk részesedése (1990-ben és 2003-ban) nem változott jelentősen (54,5-54,8 százalék). A forgalom növekedési dinamikája azonban áttevődött más régiókba. 1999 óta a világ turizmusa gyorsabban növekszik, mint Európáé. Tavaly augusztusig a világ turistaforgalmának növekményéből csak 27,6 százalék jutott Európára, és majdnem 50 százalék Ázsiára és a csendes-óceáni térségre. Igaz, hogy a növekmény Európáénál sokkal alacsonyabb bázisértéken keletkezett, e tény akkor is figyelemre méltó. A külső tényezők jelenleg összességükben kedvezőnek ítélhetőek az európai turizmus egészséges fejlődése szempontjából. Európa tehát továbbra is stabil turisztikai célpont, bár erőteljesebb növekedésre csak a keleti fele számíthat.

Fogyasztói paradoxon

Korunk turistája „egyedi igényei kielégítésére törekszik, de keresi az egységes minőséget”. Az európai turisztikai szolgáltatóknak minden eddiginél nagyobb rugalmasságra, a vendég egyedi igényeinek teljesítésére kell törekedniük, mert a választék és a verseny óriási. Ahhoz, hogy az európai turizmus megőrizze világpiaci részesedését, a szakma jó felkészültsége, rugalmassága, a fogyasztói igények kiszolgálása, az egyedi, a sajátos, a megkülönböztető értékek megőrzése és hangsúlyozása szükséges.

Erősíteni kell Európát, mint márkát!

Arthur Oberascher, az Österreich Werbung igazgatója és egyben az European Travel Commission (ETC) vezetője elérkezettnek látta az időt, hogy felemelje szavát a mintegy 2 millió európai vállalkozást érintő turizmus nagyobb elismeréséért. Európa, mint turisztikai márka, sürgős megerősítésre szorul – mutatott rá az ETC vezetője az Európai Unió parlamenti képviselői előtt. A turizmust eddig nem értékelték fontosságának megfelelően az unióban. Európában az ágazatnak olyan társadalmi és politikai súlyt kell elérnie, hogy a 2010-ben várhatóan fellépő munkaerőhiány ellenére se fordítsanak hátat a turisztikai vállalkozásoknak a munkavállalók. Gazdasági és törvényi akadályok egész sorát kellene megszüntetni az ágazat versenyképessége érdekében. Oberascher szerint a gazdasági növekedés áttevődik Kína, India, Brazília és Oroszország irányába, ennek megfelelően az európai kultúrát és életformát úgy kell népszerűsíteni, hogy az ezekben a távoli és más kultúrákban is vonzó legyen. A fenntartható turizmusért emelt szót az ETC vezetője, mert „a gyors, rövid távú fejlesztések csak a bankokat, az építőipart és szakértőket gazdagítják – nem a turizmust”. Európa világméretű turisztikai reklámjához megfelelő szakemberek mellett megfelelő pénzügyi feltételek is kellenek: jelenleg az öreg kontinens marketingjére a Coca Cola ilyen célú keretének egy ezredrésze jut!


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.