Ezért nem tudnak igazán sikeresek lenni a hazai TDM-ek

Nagy Júlia, a miskolci TDM szervezet vezetője egy blogbejegyzésben azt elemzi, mi lenne szükséges ahhoz, hogy a hazai desztinációmenedzsment szervezetek a jelenleginél jóval sikeresebbek tudjanak lenni. A blogbejegyzésben felvetett kérdésekben a szerző saját tapasztalatait összegzi, a saját véleményét írja le. 

Nagy Júlia rendszeresen publikál hasznos és érdekes bejegyzéseket a Desztinációmenedzsment a gyakorlatban című blogon, egyik augusztusi írásában pedig a címben feltett kérdést feszegeti. A bejegyzést teljes terjedelmében közöljük:

Néhány évvel ezelőtt egy móri konferencián Mostviertel turisztikai szervezetének a vezetője egy izgalmas előadást tartott a munkájukról. Többek között arról is szót ejtett, hogy saját maga miért érzi jól magát a szakmában, s miben látja a sikerét. Viccesen megjegyezte: "Mifelénk egy TDM vezető minimum 15 évre tervez. Az első öt évben megismeri a helyet, ahol dolgozik, kialakítja a kapcsolatait, átlátja a desztináció helyzetét és kidolgoz egy stratégiát és munkatervet, amit elfogadtat a közösséggel. A következő 5 évben megvalósítja a munkatervben szereplő projekteket. Az utolsó öt évben pedig megtervezi, mi lesz a következő munkahelye." Hozzátette: "Én viszont már 17 éve dolgozom itt TDM menedzserként."

A versenyben a következő években azok a vidéki úticélok lesznek képesek országos és / vagy nemzetközi viszonylatban is vonzóak maradni, ahol a külföldi mintákhoz hasonló összehangolt fejlesztés valósulhat meg egy jól körvonalazott stratégia mentén, s amely képes lesz arra, hogy egyedi kínálatot magas minőségben tudjon nyújtani a vendégeknek. Ahogy Tim Manson, Birmingham fejlesztési és marketingvezetője nyilatkozta: "30 millió vendégünk van éves szinten, akik 5 milliárd fontot költenek. 25 új hotelünk épült az elmúlt 6 évben. Ehhez azonban meg kellett előbb teremteni az infrastruktúrát, amihez szükség volt 25 évre. Hosszú távú fejlesztési koncepcióra van szükség."

Jelenleg a hazai vidéki desztinációk egy része jelentősen le van maradva, hiszen a legjelentősebb vendégforgalommal bíró vidéki desztinációk sem hozzák azokat az eredményeket, mint a hasonló osztrák, német, cseh vagy lengyel desztinációk. A nagyobb vendégéjszaka számú TDM szervezetek egy része ugyan részben megpróbálja a vidéki desztinációkat a nemzetközi piacon is helyzetbe hozni, azonban általában olyan versenytársakkal kell felvenni a küzdelmet, akik 25-30 éve vagy még régebben elkezdték a tudatos márkaépítést, illetve akik az elmúlt évtizedekben folyamatos szolgáltatás- és minőségfejlesztést, valamint attrakciófejlesztést valósítottak meg, amihez nagyrészt megfelelő marketingforrások is társultak.

A hazai TDM rendszer egyik legnagyobb problémája, hogy a TDM munkatársak számára (vezetők és beosztottak egyaránt) a rendszer nem nyújt továbblépési lehetőséget, így a fiatal munkavállalók számára maximum ugródeszka lehet a TDM, az idősebbek pedig némi önpróba után mérlegelik a TDM-mel járó előnyöket és hátrányokat, s nagyrészt egy-két éven belül más munkát keresnek.

Mindez azt eredményezi, hogy a TDM projektek legtöbbje gyorsan aprópénzre váltható - és aprópénznél több hasznot nem eredményező - projektelemekből áll össze, amelyek természetesen hosszú távon nem hoznak valós eredményeket, ami miatt egyre szűkül a sikeres desztinációk száma.

Mennyi bőrt lehet lehúzni egy munkatársról?

Nyugat-Európában a desztinációmenedzsment szervezetben a szakma krémje dolgozik - a legjobb munkatársakat válogatják ki minden területre, hiszen tudják: a szállodák, éttermek, attrakciók, stb. eredményessége azon múlik, hogy a desztináció mennyire vonzó, ami nagyrészt a TDM szervezet aktivitásán, eredményességén múlik. Éppen ezért mind a back office feladatok elvégzésére, mind a front office vezetésére professzionális team áll rendelkezésre - a létszámot pedig a munkafeladatokhoz, nem pedig a büdzséhez mérten állapítják meg.

Néhány példa:

Basel - alapítás 1890, állandó munkatársak létszáma 52 fő
Graz - alapítás: 1990, állandó munkatársak létszáma: 30 fő

Ezzel szemben Magyarországon a legtöbb TDM szervezet létszáma 4-8 fő közötti, a létszámot részben közfoglalkoztatottakkal töltik fel, akik számára nem tudnak hosszú távú jövőképet felmutatni.

Ha összevetjük egy átlagos Nyugat-európai TDM szervezetben dolgozók munkáját a hazai szervezetekével, azonnal látszik, hogy egy-egy magyar TDM munkatárs öt-hat munkakört tölt be egyszerre, miközben legtöbb helyen kevesebbet visz haza, mintha szállodában vagy egy vendéglátóhelyen dolgozna. Lefordítva: sem szakmai, sem pénzügyi motiváció nincs a legtöbb TDM szervezetnél, amely eredményre ösztönözné a munkavállalókat.

Karrier?

A fentiekkel szorosan összefügg, hogy jelenleg a TDM szervezetekben dolgozók számára nincs valós továbblépési / karrierlehetőség, s a fizetésemelés is a legtöbb szervezet munkatársai számára csak álom, éppen ezért hosszú távon nem kihívás a TDM menedzseri munka és / vagy a TDM szervezetben való munkavégzés. Ebből fakad, hogy alig-alig van olyan TDM, ahol a vezető hosszú vagy középtávú fejlesztési tervet fogalmazott volna meg és vinne véghez, a munkájuk legtöbb helyen a napi operatív feladatok ellátásának koordinálására szorítkozik, s előbb-utóbb, 1-3 éves időtáv után más területen vállalnak munkát.

A megoldás: a közösségi célok megfogalmazása után olyan topmenedzserek alkalmazása, akiknek a szerződése min. 5 éves időtartamra kötött, akiknek a munkája időről időre konkrét eredményességi mutatók alapján monitorozott, s akik számára az egyes etapok teljesítésének elérésekor garantált továbblépési lehetőség áll rendelkezésre (pl. garantált fizetésemelés vagy egyéb juttatás).

A turisztikai szervezet munkatársai számára szintén szükséges biztosítani – már a pályakezdők számára is – a karrier lehetőségét, s szükséges lenne, hogy a szervezetekben dolgozó munkatársak fizetése a turisztikai szektor egyéb szereplőihez képest már a kezdetektől magasabb legyen, hogy a szervezetek a legalkalmasabb jelentkezők közül tudják kiválasztani a menedzsment csapat munkatársait, ahogy ez Nyugat-Európában is történik.

Felelősség?

A turizmus akkor lehet sikeres gazdasági ág, ha a kitűzött célok elérését felelősségre vonható munkatársak és szervezetek tudják garantálni helyi, régiós és országos szinten is.

Javasolt a turisztikai szervezetek számára kétéves etapokban számszerűsített célok megfogalmazása, azzal a megkötéssel, hogy a fejlesztési források akkor és csak akkor folyósíthatóak a továbbiakban és / vagy akkor kap az önkormányzat IFA kiegészítést vagy egyéb turisztikai támogatást, ha a saját fejlődési üteméhez mért vendég- és vendégéjszaka számokat az adott desztináció hozni képes.

Menedzsmentben menedzserek

Már évekkel ezelőtt több alkalommal felmerült a TDM menedzser végzettségének a szabályozása - sokak ugyanis úgy gondolják, hogy a megoldást az jelentheti, ha egységesen idegenforgalmi vagy gazdasági végzettsége van a TDM menedzsernek. Úgy gondolom, az elmúlt évek bizonyították, hogy a TDM szervezetek sajátos, a TDM egészére vetíthető, a szervezet sikerességét gátló problémáira éppen az a megoldás, ha a menedzsernek a probléma megoldásához (és nem a munkakör betöltéséhez) van megfelelő végzettsége. Ott, ahol csapatépítés nélkül nem lehet hosszú távon eredményeket elérni, mert széthúzás van a szolgáltatók között, nem feltétlenül gazdasági vagy idegenforgalmi végzettség szükséges, hanem egy olyan ember, akinek a tapasztalata, felkészültsége a csapatépítés menedzselésére (is) alkalmas. Ott, ahol elsősorban kulturális turisztikai értékek vannak, viszont nincs megfelelő turisztikai termék, oda olyan menedzser kell, aki személyével is hitelessé tudja tenni a termékfejlesztést - ide pl. egy menedzsmentben is jártas történész is elképzelhető. Ott, ahol a termékek megvannak, de nincs megfelelő marketing, nyilvánvaló, hogy a menedzsernek leginkább a brandépítést kell tudnia jól irányítani. Meggyőződésem, hogy végzettségtől függetlenül a legfontosabb, hogy a TDM menedzsereknek stratégiai és hosszú távú elképzeléseik legyenek a saját desztinációjuk jövőjéről, ezt kellene erősíteni. Ahogy az előzőekben is írtam: MENEDZSEREKRE van szükség, azt kell segíteni, hogy az adott területre vetítve legjobb menedzsert találhassák meg a szervezetek.

Életben maradni

A hazai desztinációk sikerét hosszú távon a kreatív tervezés és megvalósítás, valamint a piachoz való gyors alkalmazkodás fogja meghatározni. Európában óriási változások zajlanak, vonzó turisztikai célterületek veszítik el vonzerejüket a veszélyhelyzet miatt (hallani 40%-os forgalomcsökkenésekről), miközben eddig a másodvonalban lévő, de biztonságosabb desztinációk pöröghetnek fel, ha a helyi TDM szervezetek jól végzik a munkájukat. Megint más desztinációk a megfelelő termékek, a minőség hiánya és/vagy a célcsoportok változása miatt folyamatosan veszítik el vonzerejüket, mígnem egy-két éven belül végképp eltűnnek a süllyesztőben. Az átalakulás a szemünk előtt zajlik, a verseny véres, s csak az marad életben, aki időben tud lépni.

Magyarországon a turizmus már nem minden településen "kitörési pont", s be kell látni, csak azok a desztinációk maradnak talpon a következő években, amelyek egyedi, különleges, célcsoportra fókuszált kínálatot folyamatos magas minőségben tudnak biztosítani, s képesek megtalálni a termékhez időről időre a folyamatosan változó közönséget is. Nem TDM szervezetekről beszélek, mivel valószínűleg ezek egy részét az önkormányzatok életben fogják tartani a következő időszakban is, hanem desztinációkról, amelynek menedzsmentje eltérhet az adott desztináció hivatalos turisztikai menedzsment szervezetétől.

Sokan hitték még pár éve is, hogy ahogy a jó bornak sem kell cégér, a desztinációkban is elég csak attrakciót fejleszteni, s majd tódulni fog a vendég. Mára látszik, hogy az attrakció és a település hírneve már nem elég - az attrakciókból turisztikai termékeket kell tudni gyúrni, a település nevéből márkát kell tudni építeni. Ez pedig csak akkor valósulhat meg, ha megfelelő, jól fizetett és motivált menedzsment irányítja a folyamatokat.

Egyre jobban látszik, mely desztinációk fognak lemorzsolódni....


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről

Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről 

Manapság sokféle étrendi sajátosság merül fel, és talán még több hóbortszerű divatdiétával találkozhatunk, amelyek olykor nagyon minimális kalóriabevitelre ösztönzik az embereket. Mielőtt bármibe belevágnánk, érdemes tisztázni szervezetünk igényeit.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?