Hipa-présben az utazási irodák

Akarva, nem akarva, de alaposan keresztbe tett egy adójogszabály-módosítás a repülőjegy-értékesítő irodáknak. A helyi iparűzési adó (hipa) szabályainak 2013. január elseji, a szakmával folytatott bármiféle konzultációt nélkülöző módosításával az adójukat Magyarországon fizető, 500 millió forint fölötti bevételt könyvelő repülőjegy-értékesítők jártak a legrosszabbul.

A probléma legutóbb a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) júniusi közgyűlésén került előtérbe, ahol az érdekképviselet bejelentette, a jogszabály-módosítást nem hagyják annyiban. Megkeresték dr. Horváth Viktóriát, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkárát. Horváth Viktória írásban feltett és megválaszolt kérdésünkre elárulta: „A MUISZ megkeresését a kérdésben illetékes, adóügyekért felelős helyettes államtitkárság részére továbbította, tekintettel arra, hogy a turisztikai szakterület nem illetékes adóügyi témákban.”

A MUISZ-tól úgy tudjuk, hogy érdemi választ lapzártánkig nem kaptak, így a szövetség egy adótanácsadó céget kér fel a lobbimunkára.

Ingyen dolgozzanak?

De miért is a felháborodás? A hipa 2013. január 1-jétől hatályos szabályozása szerint, amennyiben a vállalkozás éves forgalmának 80%-a nettó 500 millió és 20 milliárd forint közé esik, a közvetített szolgáltatások értéke az árbevétel nagyságától függően sávosan vonható le a nettó árbevételből a helyi iparűzési adó alapjából. Így – minden más vállalkozáshoz hasonlóan – az utazási irodáknak is a bevételük 0,3%-át kell befizetniük helyi iparűzési adóként.

Az utazási szakma szereplői közül a változás leginkább a repülőjegy-értékesítésből élő irodák számára előnytelen. A repülőjegyet manapság 0,5–1,5%-os árréssel lehet csak értékesíteni. A repülőjegy-értékesítésből származó bevétel csak átfolyik az utazási irodákon, mivel bizományosként adják tovább a repülőjegyeket. A légitársaságok jutalékára az irodák ma már aligha számíthatnak. Ha igen, akkor is legfeljebb az eladási ár 0,5%-a ez az összeg. A jutalék mértéke attól függően változhat, hogy tengerentúlra vagy Európán belülre adnak el jegyet az irodák. A 0,3%-kal az a baja a szakmának, hogy nem árrés, hanem árbevétel után adózna. Ezt az alacsony árrések miatt lehetetlen kitermelni a MUISZ szerint.

Versenyhátrányban

Értelemszerűen más a fekvésük a Magyarországon (is) értékesítő, de nem itteni székhellyel rendelkező irodáknak, amelyek megússzák a magasabb iparűzési adót, ezáltal a megkérdezett hazai szereplők szerint komoly versenyelőnybe kerülhetnek. Sovány vigasz, hogy a HIPA mértékének megállapításakor a felső határtól az adott önkormányzat eltérhet, ahogy az is, hogy egy településen csak egyféle adómértéket alkalmazhatnak. Az önkormányzatok ugyanakkor bizonyára nem szívesen mondanának le az összességében így kasszírozható több 10 milliárd forintnyi pluszbevételről.

Az utazási vállalkozások évente mintegy 190 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak. Ennek zöme, 150 milliárd, a MUISZ-tagokon megy keresztül. Felhívták a figyelmet, hogy ezen felül számolandó még a nemzetközi menetjegy-értékesítésből származó 100 milliárdos forgalom, amelynek 98%-a jön repülőjegy-eladásból. Kárpáti Zsuzsa, az elsősorban repülőjegy-értékesítésből élő United4 Bonafini Bindair ügyvezetője, a Repülőjegy-értékesítő Irodák Magyarországi Egyesülete (IRIME) elnöke elmondta: az érintett irodák forgalma 600 millió és 4,5 milliárd forint között mozog. A MUISZ számításai szerint az új hipa-szabályok az eddigi évi 120 millió forint után akár 240 milliós pluszterhet róhatnak az érintettekre. Úgy vélik, az állam számára ez elenyésző összeg, amit akár el is engedhetne. De legalábbis jelentős kedvezményt adhatna a kormány. A kedvezménnyel a szakma szerint a kormány bizonyíthatná a turizmus iránti elkötelezettségét. Különösen, hogy az érintett vállalkozások átlagosan tíz főt foglalkoztató, zömében hazai tulajdonban lévő kis- és közepes vállalkozások – mondja Molnár Gabriella, aki a minisztérium illetékeseit figyelmeztette: a magyar cégek áttehetik székhelyüket külföldre, az önkormányzatok pedig nem csupán a kieső hipa-bevétel után futhatnának, de az egyéb adóktól való elesésért az állam sem lenne hálás.

Adja magát a kérdés, az érintett vállalkozások bírnak-e akkora lobbierővel, hogy kijárják a hipa rájuk vonatkozó csökkentését. Talán nyom valamit a latba, hogy az érintett vállalkozások között szerepel az a három nagyágyú, amely a kormányzat embereit utaztatja.

Szükség van-e még irodákra?

Joggal merül fel persze a kérdés, hogy a légitársaságok közvetlen online értékesítésének jelenlegi mértékű előretörése alapján szükség van-e még irodai repülőjegy-értékesítésre. Kárpáti Zsuzsa egyértelmű igennel nyugtat. „Még mindig szükség van az utazási irodák szakmai felkészültségére, tapasztalatára, magas színvonalú technikai hátterére, kiemelt szerződéseire a légitársaságokkal” – magyarázzzza. Két város között vagy egy átszállás erejéig természetes, hogy elboldogul a foglalásával az utas, de vannak ennél összetettebb esetek. Tudnak szolgálni olyan speciális díjtételekkel, amelyet az utas a légitársaság honlapján publikált árak között nem talál meg. Ennek különösen az üzleti utazók látják hasznát, ahogy annak is, hogy egy iroda a repjegy mellé egyéb szolgáltatásokat is kínál.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?