Hová utaznak a kínai turisták?

A világ összes országa verseng a jól fizető kínai turisták kegyeiért. Európában Francia-, Orosz- és Németország, Svájc és Ausztria a kedvenc. Dinamikusan bővül a magyarországi forgalom is, bár csak ötöde az osztráknak.

A világ összes országa verseng a jól fizető kínai turisták kegyeiért. Ez érthető is, hiszen 2012-ben Kína volt a negyedik legnagyobb küldőország a világon az Euromonitor International kimutatásai szerint, 2017-re pedig várhatóan Németországot is megelőzve az első számú küldőpiaccá lép elő. 

Nem csak a kínai turisták száma, de költésük is folyamatosan nő: a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) adatai szerint 2012-ben a kínai turisták 102 milliárd dollárt fordítottak utazásra, amellyel tavaly a sok éve győztes Németországot is lekörözték.

A kínai utazók áradatából természetesen elsősorban a kelet-ázsiai régió országai profitálnak, azonban számos európai desztináció is szerepel azon a toplistán, amely a kínai turisták által leglátogatottabb célországokat rangsorolta. Az Euromonitor előrejelzése szerint az elkövetkezendő öt évben robbánasszerű növekedést tapasztalhatnak majd a kínai turisták számában azok az országok, ahol rugalmas vízumszabályokat alakítanak ki számukra.

Több vendéget hoz az egyszerű ügyintézés

A marketing és a kínaiak ízlésének megfelelő szálláskínálat mellett az egyszerű vízumügyintézés jelentős vonzerőt jelent, ha egy ország a Kínából érkezőket szeretné megnyerni magának. Sok európai ország is felismerte ezt: Németország és Franciaország például közös vízumigénylő központokat nyitott meg 2012 őszén. 2012 decemberben Nagy-Britannia is bejelentette, hogy egyszerűsíti a vízum procedúrát a kínai turisták számára. Thaiföld idén nyáron bilaterális együttműködésről kezdett meg tárgyalásokat Kínával, amelynek eredményeként idén szeptembertől vízummentességet élveznek majd a beutazni szándékozó kínai állampolgárok. Ezeket a példákat várhatóan világszerte további országok is követik majd.

Egyre nagyobb szelet jut a távol piacoknak

Habár a kínaiak által kedvelt úti célok élmezőnyében főleg a közeli országokat találjuk, egyre több távoli desztináció is szerepel a 25-ös ranglistán. Az Amerikai Egyesült Államokba 2012-ben több mint másfél millió kínai turista utazott, ami 45%-kal több, mint az egy évvel korábbi vendégszám. Oroszországba 830 ezren utaztak el, ami 16,4%-os növekedést jelent. Európát is sokan keresik fel: a tavalyi évben Franciaországba 1,3 millió, Németországba 760 ezer, Svájcba 660 ezer, Ausztriába 350 ezer, Olaszországba 250 ezer, Nagy-Britanniába 200 ezer kínai turista utazott. A francia, német, olasz és angol desztinációknál a növekedés a tavalyi évben 12-19 százalék között mozgott, kiemelkedő ütemben bővült azonban a beutazó kínai turisták száma 2011-hez képest Ausztriában (37,1%) és Svájcban (33%).

Magyarországon is dinamikus, évi 20-30 százalékos növekedés jellemzi a kínai beutazóforgalmat. A Magyar Turizmus Zrt. által összeállított Tourism in Hungary statisztikai kiadvány adatai szerint 2011-ben Kínából 58 386 (+29,8%), 2012-ben 72 ezer (+23,5%) turista érkezett. A Magyarországon általuk eltöltött vendégéjszakák száma a tavalyi évben 10 százalékkal 128 ezerre nőtt, ami viszonylag alacsony, átlagosan 1,8 napos tartózkodást jelent. Ázsiából Japán után a második legnagyobb küldőpiacot jelenti hazánknak Kína. Érdemes ugyanakkor megnézni, hogy más középkelet-európai országokban mekkora a növekedés üteme. A második táblázatból kiderül, hogy az előrejelzések szerint Ausztriában például megháromszorozódik a kínai turisták száma 2017-re. Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy Magyarország nem szerepel sem a legfontosabb célországok, sem a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező államok között. 

A top 25 legtöbb kínai turistát fogadó ország 

Helyezés Ország Érkezések száma 2012-ben (ezer) %-os növekedés 2012-ben
1 Hong Kong, China 15,110.4 11.1
2 Macau 7,958.0 8.4
3 South Korea 3,383.2 55.0
4 Thailand 2,820.0 62.2
5 Taiwan 2,590.7 47.1
6 Singapore 2,054.2 30.2
7 USA 1,593.5 46.0
8 Japan 1,506.5 44.4
9 Vietnam 1,428.7 0.8
10 Malaysia 1,369.3 24.6
11 France 1,288.0 15.0
12 Russia 830.4 16.4
13 Germany 762.9 19.7
14 Switzerland 663.4 33.0
15 Australia 626.4 15.5
16 Indonesia 585.2 16.0
17 Austria 356.4 37.1
18 Cambodia 335.0 35.2
19 United Arab Emirates 300.8 23.7
20 Philippines 291.4 20.0
21 Italy 253.0 12.9
22 Canada 243.0 2.7
23 New Zealand 215.4 48.0
24 United Kingdom 206.6 17.5
25 Mongolia 203.8 2.5

Bár a kínaiak számára Ausztrália csupán a 15. legnépszerűbb úti cél, az ausztráloknak Kína a második legfontosabb küldőpiac Új-Zéland után. Ezért aztán nem is csoda, hogy a Tourism Australia éves költségvetésének egy negyedét Kínára költötte tavaly, a China Southern légitársasággal közös reklámkampányuk jelszava ez volt: „Ausztrália, tényleg nincs olyan messze” – ezzel próbálták a távoli kontinenset Európánál és az USA-nál vonzóbbá tenni a kínaiak számára, írja a Skift.com.

Új-Zéland számára szintén a második legfontosabb küldőország Kína. Államközi megállapodás keretében heti 42-re növelték a két ország között potenciálisan indítható légi járatok számát a korábbi napi kettő helyett. Ez és a China Southern Airlines törzsutasainak vízumügyintézéséhez 2012-ben kialakított gyorssor tovább javította az eredményeket. Ezt a gyakorlatot várhatóan más légitársaságoknál, elsősorban az Air New Zealandnál is bevezetik.

A legnagyobb mértékben növekvő fogadópiacok

Helyezés Ország

A kínai turistaforgalom növekedése 
abszolútértékben 2012-2017 között (ezer)

Várható kínai turistaérkezés 2017-ben
1 Hong Kong, China 4,629.4 19,739.8
2 Thailand 3,708.8 6,528.9
3 Taiwan 2,718.5 5,309.2
4 South Korea 2,308.4 5,691.6
5 Singapore 2,038.5 4,092.7
6 USA 1,627.9 3,221.4
7 Switzerland 1,501.5 2,164.9
8 Philippines 1,080.6 1,372.0
9 Macau 1,008.8 8,966.8
10 Malaysia 875.5 2,244.8
11 Cambodia 820.8 1,155.7
12 Vietnam 719.7 2,148.4
13 France 533.6 1,821.6
14 Japan 502.2 2,008.6
15 Australia 477.1 1,103.5
16 Germany 469.8 1,232.7
17 United Arab Emirates 464.0 764.7
18 Angola 429.5 541.4
19 Spain 356.3 537.0
20 Indonesia 355.7 940.9
21 Russia 341.5 1,171.9
22 Austria 328.3 684.7
23 Italy 245.5 498.5
24 New Zealand 187.4 402.7
25 Croatia 178.5 221.8

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.