Indul a komp Badacsony és Fonyód között?

Húszéves előkészítés után az első konkrét eredményt könyvelhetik el a balatoni második kompjárat szorgalmazói, miután Lain Ferenc, a projektet előkészítő Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) műszaki igazgatója bejelentette, a közlekedési operatív programból maximum 50 millió forint erejéig 100 százalékos támogatáshoz juthatnak az új kompjárat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséhez.

A második kompjárat megvalósításának első tervei a 90-es évek elejére nyúlnak vissza, amikor a Révfülöp–Balatonboglár útvonalat szemelték ki a célra. Lakossági tiltakozás miatt ezt később nyugatabbra helyezték át, végül ezt is elvetették. A mostanában szorgalmazott Badacsony–Fonyód átkelő ötlete az elmúlt évtizedben jelent meg a nyilatkozatokban. 2006 márciusában még kísérleti járatot is indítottak egy alkalommal. Akkor dr. Horváth Gyula, a Bahart vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy 2009-től már közlekednek az autószállító hajók. A beruházás költségét eleinte 2-3 milliárd forintra becsülték. A félévente újrakalkulált összeg jelenleg 7,5 milliárd forintnál tart. A két település vezetője mellett a terv fő támogatója Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke. A kormányzati oldalról illetékes közlekedési tárca korábban inkább ellenvetéseit hangoztatta.

2008 novemberében levélben kértük az illetékes minisztériumot, adják meg a közlekedési indokoltságról szóló információkat, a fejlesztések becsült költségeit, a várt forgalomról, a tervezett árakról, a remélt gazdaságossági mutatókról rendelkezésükre álló adatokat. „Tárcánk nem rendelkezik pontos adatokkal, csupán becsült költségeket, adatokat ismer. Ezek az alábbiak: közúthálózati, tehermentesítő hatása csekély, de turisztikai jelentősége nagy lehet. Az igényelt közúti kapcsolatok becsült költsége Fonyódon és Badacsonyban 1,2-1,3 milliárd forint nagyságrendű. A megvalósítás uniós vagy régiós forrást feltételez, KHEM-forrás nincs beállítva a projekt támogatására. Forgalmi adatokkal nem szolgálhatunk, ugyanis ez még megvalósításra váró átkelés. Pontosabb adatok tekintetében a Balatoni Fejlesztési Tanács az illetékes szervezet” – válaszolták akkor. Ugyanezekkel a kérdésekkel megkerestük a Bahartot és a BFT munkaszervezetét is, de nem reagáltak a levelünkre.

A komp terve két statisztikai régiót érint, amelyek megkerülhetetlenek a remélt uniós támogatás megadásánál. A Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács egy éve elvi támogatásáról biztosította a tanulmányterv elkészítését. Ugyanakkor azt is rögzítették, hogy a régió a projektet pénzügyi támogatásban nem részesíti.

A Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács ugyanakkor a tanulmányterv és a tervdokumentáció elkészítéséhez benyújtandó pályázatot is csak azzal a feltétellel támogatta, ha azt teljes egészében a Közlekedési Operatív Program keretéből – tehát nem a régiósból – finanszírozzák. Rögzítették azt is, hogy a pályázat esetleges finanszírozása egyébként sem érintheti negatívan a már megítélt, a Közlekedési Operatív Programból részesedett közép-dunántúli pályázatok támogatásait, sőt a Közép-Dunántúl számára a jövőben biztosítandó Közlekedési Operatív Program forrásai nem csökkenhetnek miatta. Időközben váltás volt a közlekedési tárca élén. Az új miniszter tavaly azt válaszolta kérdésünkre, hogy csak az elemzések átnézése után nyilatkozik. „Ez is egy üzleti vállalkozás, tehát valakinek ebből haszna lesz. Annak kellene elsősorban szerepet vállalnia” – fogalmazott Hónig Péter. Tavaly június közepén Suchman Tamás egy balatonfüredi fórumon kijelentette, hogy végre minden akadály elhárult a második komp megvalósítása elől annak köszönhetően, hogy „megadták magukat a közlekedési tárca szakemberei”. A bejelentés alapján ismét arra kértük a közlekedési tárca vezetőjét, tájékoztassanak bennünket álláspontjukról, és adják ki azokat a dokumentumokat, amelyek alapján véleményüket kialakították.

Kérésünkre az adatvédelmi biztos fellépése után, októberben kaptunk választ. Ebből kiderül, hogy a minisztérium továbbra sem rendelkezik olyan dokumentummal, amire alapozva álláspontjukat kialakíthatták volna.

A választ adó Jersabekné-Szőke Katalin ehhez annyit tett hozzá, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) beadta az előkészítés támogatására vonatkozó pályázatát, amelyet azonban adminisztratív akadályok miatt nem fogadtak be. A fő ok az volt, hogy a Közopnál a cég nem lehet kedvezményezett.

„Az NFÜ a rendeletmódosítás előkészítését megkezdte. Tárcánk, az NFÜ és a Közlekedésfejlesztési Integrált Szervezet minden segítséget megad a pályázat ismételt sikeres benyújtása érdekében” – fogalmazott a főosztályvezető- helyettes.

Út – hová is?

A Badacsony mellett egyébként nem ez lenne az első nagy közlekedési beruházás. Tíz évvel ezelőtt kezdték megépíteni a hegyet északról elkerülő főút egyes szakaszait. Az út jelentős része el is készült, de leálltak a munkával. Részben azért, mert egyes helyi turisztikai szolgáltatók közben megijedtek, hogy a nyáron alig elviselhető forgalom elterelése miatt kevesebb vendégük lesz. Meg közben kiderült, hogy a Szigliget előtti utolsó szakasznak kiszemelt lápos területet a természetvédők nem engedik háborgatni. Ezért aztán az elkerülő másik végét, az Örstől induló szakaszt sem építették meg, mert a tördemici kényszerkijárat nem tudná átvezetni az ott megjelenő hatalmas forgalmat. Így az elkerülőnek csak az a funkciója nem valósult meg, amely miatt a sok pénzt ráköltötték.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.