Ismeretlen ismerősök

Vegyes érzelmeket váltott ki a szakmában a májusi Magyarországimázskampány, pedig az MT Rt. marketingigazgatója szerint működik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

„Vártam a poggyászomat Ferihegyen, és azon kaptam magam, hogy egy számomra ismeretlen embert ábrázoló plakátra meredek. Aztán észrevettem a »Budapest « feliratot és percekig gondolkoztam: mi ez? Ilyen egy jó hirdetés?” – kérdezte az egyik ismerősöm. A válasz Kelecsényi Ágnes, az MT Rt. marketingigazgatója szerint: igen. „Imázskampányról van szó. Ha elérjük, hogy kiemelkedjen a reklámzajból és reakciót váltson ki az emberekből, elégedettek lehetünk.”

Pedig több kérdés is felmerül a koncepcióval kapcsolatban. Az első az üzenet. Lehet azt közvetíteni, hogy a magyar vendéglátók tehetségesek a vendéglátásban, de kérdés, hogy érdemes-e. „Nem szoktuk olyasmivel reklámozni a terméket, ami nem pluszszolgáltatás, hanem alapfeltétel” – mondja Kecskeméti Attila marketingszakértő. Kelecsényi Ágnes szerint a turizmus esetében olyan bizalmi termékről van szó, amit a vevőnek úgy kell megvennie – és előre kifizetnie –, hogy nagyon sok paramétert nem ismer. Az üzenet legfontosabb eleme az, hogy érzelmeket, érzéseket fejez ki, és ezáltal emberközelivé válik.

Az arcok megjelentetése valóban nem rossz ötlet. Az kelt legfeljebb némi bizonytalanságot az emberben, hogy ismeretetlen arcok néznek rá vissza a citylightokról, holott a hírességekkel való reklámozásnak többek között éppen az a lényege, hogy az ismert – és kedvelt – személyiség keltette pozitív érzéseket a fogyasztó hozzákapcsolja a márkához. „Ez van” – összegzi Kecskeméti Attila. „Magyarországon nincsenek olyan, a média által jól felépített sztárok, akiket külföldön is ismernének.”

 „Azt szeretném, ha a játéka kifejezné, hogy magának van egy testvére Shropshire-ben, aki szereti a portóit.”
(J. M. Barrie, angol drámaíró )

Kérdés az is, az emberek megértik-e a meglehetősen bonyolult üzenetet az alatt a három másodperc alatt, amit a kutatások szerint a citylightokra szánnak. „Nem is kell, hogy megértsék” – mondja az MT Rt. marketingigazgatója. „Gondoljunk csak bele, milyen a befogadói szituáció. Megyünk a repülőtéren; citylight az Eiffel-torony képével, a Big Bennel és így tovább. Ha mi is rátettük volna mondjuk a Parlament képét a Magyarország- hirdetésre, alig lehetett volna észrevenni a többi között. Ezeknek a citylightoknak az a lényege, hogy megállítsa az embereket.”

Elvileg egyetlen személyt is ki lehetett volna választani Magyarország népszerűsítésére, ahogyan például a tavalyi országimázskampány Laky Zsuzsa személyére épült. „Azzal, hogy ilyen sok arcot jelenítettünk meg, azt akartuk megmutatni, milyen sokszínű Magyarország.” – mondja Kelecsényi Ágnes.

Eredmények

A kampány befejeződése után készült első felmérések azt mutatják, hogy 38 millió ember látta a citylightokat, közülük sokan valóban megálltak, és annál a bizonyos három másodpercnél jóval hoszszabb időt töltöttek el előtte. A pontosabb eredményekre még várni kell néhány hetet, azt azonban már most is tudni, hogy az akció kiemelkedően hatékony volt, hiszen 100 millió forintos ráfordítással 38 millió embert ért el. Bizakodásra adhat okot, hogy a bizonyos értelemben a mostani kampány előképének számító Laky Zsuzsa-kampány mérlege is igen jó volt: 25 millió ember látta a 8 ország 15 repülőterén elhelyezett 300 óriásplakátot, illetve olvasta azokat a sajtóhirdetéseket, amelyekben Budapestre invitálta a vendégeket Európa szépe.

Egy egyszeri kampány azonban egy termék esetében sem lehet sikeres. Hasonló imázskampányokra van szükség, amelyeket eladásösztönző hirdetéseknek kell kiegészíteniük. Ilyen imázskampány jövőre is lesz. A részletek még nincsenek kidolgozva, hiszen az idei is éppen csak befejeződött (pontosabban a sajtóban és az interneten még mindig fut). Anynyit lehet tudni, hogy tervezik, hogy a következő kampány szereplői közé esetleg a gazdasági élet valamelyik szereplője is bekerülne. Ami az eladásösztönzést illeti, az már nem tartozik közvetlenül az MT Rt.-re. Az imázskampányokkal kialakított ismertségre építve az egyes cégek könnyebben el tudják juttatni üzeneteiket a célcsoportjuknak. Emellett az MT Rt. külképviseletei próbálják ösztönözni az értékesítést többek között pr-hirdetésekkel és kuponos megjelenésekkel.

A kampány

A Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.), a Malév Rt., a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. és a Budapest Airport Rt. nagyszabású kampányt indított 2005 májusában. Kilenc európai nagyváros (London, Párizs, Berlin, Amszterdam, Koppenhága, Frankfurt, Madrid, Milánó, Brüsszel) 12 repülőterén helyeztek el összesen 428 citylightot, amelyek 11 világszerte ismert magyar személyiség képét ábrázolják. A hírességek az egyes témákkal (Magyarország, Budapest, Balaton, bor, gasztronómia, konferencia, Malév) is össze vannak kapcsolva. Az elsősorban az EU-ra fókuszáló „Talent for entertaining” szlogennek futó kampány üzenete az, hogy a tehetségek szülőhazájában a vendégfogadást is tehetséggel művelik. Ugyanezt üzenik a 17 nyelven tíz témában egész éven át megjelenő imázshirdetések.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.