Izraeli vendégdömping Magyarországon

Kiadta ehavi Trendriportját az MSZÉSZ, amiből kiderül, hogy nagymértékben nőtt az izraeli beutazók száma, és a budapesti REVPAR is biztató számokat mutat.

2013 január-október között nemzetközi viszonylatban a legjobb teljesítményt az elmúlt évhez hasonlóan Közel-Kelet, Ausztrália és Óceánia, illetve Délkelet- Ázsia szállodái érték el. A vizsgált időszakban Európában – bár a szállodák szobafoglaltsága kis mértékben javult – az átlag szobaárak csökkentek, és mindezek eredményeként a REVPAR mutató csupán minimális mértékben haladta meg a 2012. évit. Kelet-Európában az átlag szobaár csökkenése következtében a REVPAR mutató romlott a múlt évhez képest.

Alacsonyak a budapesti szobaárak, de nőtt a REVPAR

A magyarországi szállodák az év eddig eltelt részében a közép-kelet-európai régióban – a vizsgált 5 ország között – a 3. helyen végeztek a szlovákiai, illetve lengyelországi hoteleket megelőzve.

Idén január-október között az STR riportban szereplő 31 város között Budapest szállodái szobafoglaltságban – 68,1% – a 20. (Athént, Pozsonyt, Brüsszelt, Bukarestet, Genfet, Helsinkit, Liszabont, Madridot, Milánót, Tallint és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban – 65,5 euró – a 29. (Pozsonyt és Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban – 44,6 euró – a 28. (Bukarestet, Pozsonyt és Vilniust megelőzve) helyen végeztek.

Októberben Budapesten a szállodák átlagos foglaltsága 72,9% volt, amivel a fővárosi szállodák a 20. helyen voltak a vizsgált európai városok között. Az ebben a hónapban elért 68,7 euró nettó átlag szobaár csupán a 29. helyre volt elég. Ennél csupán Pozsonyban és Vilniusban volt alacsonyabb az átlag szobaár. A viszonylag kedvező foglaltság, de a nagyon alacsony árak eredményeként a 50,7 euró nettó REVPAR a 28. hely elérését eredményezte, ami a pozsonyi, tallini és vilniusi szállodák eredményét múlta felül.

Figyelemre méltó, hogy 2013 első tíz hónapjában, míg Bécsben 5,7%-kal romlott, Prágában csupán 0,4%-kal javult a szállodai REVPAR mutató, addig ez Budapesten a versenytársakat meghaladóan, 4,4 %-kal emelkedett. Ennek ellenére a budapesti 44,6 eurós teljesítményt a prágai (51,5 euró) 15,5%-kal, a bécsi (66,6 euró) 44,3%-kal felülmúlja.

Tovább nő az alacsonyabb kategóriájú szállodák iránti kereslet

2013 októberében a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma – 55.444 – országos szinten 4%- kal nagyobb volt a múlt évhez képest. Budapesten 1,5%-os, a balatoni régióban 11,7%- os növekedés mutatkozott.

A KSH adatai szerint Magyarországon idén január-október között a hazai szállodák átlagos foglaltsága 50,9% (a bázisnál 2% ponttal magasabb), a bruttó átlag szobaár 15.231 Ft (bázis i. 103,4%), a bruttó REVPAR 7.759 Ft (bázis i. 107,6 %) volt.

2013 októberében szállodáink teljesítménye országos szinten az előző hónapokénál gyengébb volt. Az összes szállodai vendégéjszaka 4,2%-kal nőtt. Ebből a belföldi kiemelkedően, 9,7%-kal emelkedett, de a külföldi csak 0,7%-kal lett több. A főleg hazai – a vidéki szállodák iránt megmutatkozó erősebb kereslet eredményeként – az átlagos szobafoglaltság 0,7% ponttal emelkedve 52,8% lett, de a szállodai bruttó átlag szobaár (15.531 Ft) 2,8%-kal, a bruttó REVPAR 0,8%-kal alacsonyabb a 2012 otóberinél.

A budapesti szállodák teljesítménye októberben jobb volt az országos átlagnál, de a múlt évhez képest a fővárosban nagyobb volt a visszaesés. A szállodai vendégéjszakák száma minimális mértékben, 0,4%-kal ugyan nőtt, de a tavalyinál gyengébb volt a 67,8%-os kihasználtság (- 1,7% pont), a 19.228 Ft bruttó átlag szobaár (bázis i. 98,4%), és a 13.038 Ft bruttó REVPAR (bázis i. 96%) egyaránt.

Októberben is folytatódtak az elmúlt egy évben tapasztalható, az alacsonyabb kategóriájú szállodák felé eltolódó keresletben megmutatkozó változások. Ezt igazolja, hogy a 3* kategóriában országos szinten elért 5.200 Ft bruttó 26,4%-kal, a Budapesten elért 7.329 Ft 31,4%-kal magasabb a múlt évinél. Ebben a jelentős különbségben szerepe lehet annak is, hogy 2013-ban a KSH kategóriánkénti mutatószámaiban már csak a Hotelstars minősítést megszerző szállodák adatai jelennek meg, s a tapasztalatok szerint ezek a jobb minőségű, jobban vezetett hotelek.

Míg a 3* kategóriában kiemelkedő javulás, addig az 5* kategóriában visszaesés mutatkozott októberben. Az itt elért 23.926 Ft bruttó REVPAR 18,4%-kal elmaradt a bázistól.

2013 január-október között a magyarországi szállodák összes bruttó árbevétele 254,8 milliárd Ft (bázis i. 111,4%), összes bruttó szoba árbevétele 144,6 milliárd Ft (bázis i. 110,1%) volt. Az idei összes árbevétel 28,9%-kal, a bruttó szoba árbevétel 19%-kal múlja felül az 5 évvel korábbi 2008 évi bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2008 és 2013 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt, s az infláció meghaladta a 25%-ot.

Budapesten 2013 január-október között a szállodák összes árbevétele 108,8 milliárd Ft (bázis i. 111,6%), összes szoba árbevétele 60,4 milliárd Ft (bázis i. 111,6%) volt. Ezek 20,9%-kal, illetve 15,2%-kal nagyobbak az 5 évvel korábbi, 2008 évi bevételeknél. A szállodai kapacitás 2008-2013 között kb. 20%-kal nőtt a fővárosban.

A Balatoni régióban az idei év első tíz hónapjában a szállodák összes bruttó árbevétele 37,1 milliárd Ft (bázis i. 111,9%), bruttó szoba árbevétele 18,9 milliárd Ft (bázis i. 107,5%). Ezek 12,2%-kal, illetve 16,8%-kal haladták meg a 2008 évi bevételeket.

A belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban 2013 januártól októberig tartó időszakában összesen 11 milliárd forintot tett ki, ami a 2012-es év hasonló időszakában elért 6,5 milliárd millió forintnál 69,2%-kal több.

Ugyanebben az időszakban a hazai szállodákban lakó magyar vendégek összesen 41,9 milliárd forintot fordítottak szállásdíjra. Ennek 26,3%-át egyenlítették ki SZÉP kártyával.

Ha figyelembe vesszük, hogy 2012 első tíz hónapjában az ÜCS és SZÉP kártya forgalom a szállodákban együtt 8,9 milliárd forintot tett ki, s ezt hasonlítjuk a 2013 hasonló időszakában elért 11 milliárd Ft SZÉP kártya forgalomhoz, akkor az látszik, hogy ez a tavalyi ÜCS + SZÉP kártya forgalmat kb. 12,4%-kal múlta felül.

2013 októberében a hazai szállodákban megjelenő 992 millió Ft SZÉP kártya forgalom 16,3%-kal volt nagyobb a 2012 októberi 853 millió Ft SZÉP kártya bevételnél.

Dinamikusan nőtt az orosz és brit beutazók száma

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül Nagy Britannia, Oroszország, Franciaország, Olaszország, Csehország, az Egyesült Államok esetében növekedés, míg Ausztria, Németország, Románia és Spanyolország esetében csökkenés történt a szállodai vendégéjszakák számában idén január és október között.

Feltűnő, hogy az orosz és a brit beutazás dinamikus növekedése és az osztrák beutazás kismértékű csökkenése következtében a hagyományosan 2. legnagyobb piacunk a 4. helyre került a szállodai vendégéjszakák számát tekintve.

Figyelemre méltó, hogy 2013 január és október között a szállodákban realizálódó ázsiai vendégéjszakák száma – 713 ezer – 14%-os növekedést mutat a bázishoz képest. Az izraeli piacról – amit a KSH az ázsiai országok között tart nyilván – kiugróan magas, 31,6%-os növekedés történt. Ez a Wizz Air új tel-avivi járatának indításával magyarázható.

A 2013 január-októberi időszakban a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Észak-Magyarországon 11%-kal, Dél-Dunántúlon 9,1%-kal, Budapesten 6,4%-kal, Észak-Alföldön 5,2%-kal, Dél-Alföldön 3,4%-kal, a Balatonon 3,38%-kal, a Tisza tónál 1,4%-kal nőtt. Ezzel szemben a Közép-Dunántúlon 5,6%-os, a Nyugat-Dunántúlon 2,5%-os visszaesés volt tapasztalható a múlt évhez képest.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szálloda, míg az STR riport a vele szerződésben levő szállodák adatait tartalmazza. Ez országos szinten kb. 13.000 szobával több mint 60 szállodát, míg Budapesten kb. 50 szállodát jelent több mint 10.000 szobával. Az STR partnerei között egy- és kétcsillagos hotelek nem szerepelnek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.