Jól teljesít a német turizmus

Rekordszámú résztvevőt fogadott május 13–15. között a 33. Germany Travel Mart (GTM) beutaztatói vásár Berlinben. A rendezvényen Petra Hedorfer, a DZT Német Turisztikai Központ igazgatóságának elnöke kiemelte, hogy a 2006-os labdarúgó-világbajnokság jóvoltából tavaly és az idei első negyedévben jelentősen nőtt a külföldi vendégéjszakák száma Németországban.

Negyvenöt országból több mint 650 külföldi utaztató és újságíró vett részt az eseményen. A vendégeknek idén 370 kiállító mutatta be kínálatát az Estrel Convention Centerben. A DZT partnerei a két vendéglátó város, Berlin és Potsdam turisztikai marketingszervezetei voltak, továbbá a Lufthansa és a Deutsche Bahn vállalt jelentős szerepet a 200 ezer euró összköltségvetésű rendezvény megszervezésében. A DZT reprezentatív felméréséből kiderült, a kiállítók 81%-a idén is elégedett volt a rendezéssel, és 84%-uk a jövő évi kiállításon is tervezi részvételét. A vásárt követő három nap során a DZT külföldi vendégeinek tanulmányutak során adott ízelítőt az ország kínálatából. Az idei GTM a berlini Tempelhof repülőterén megtartott impozáns fogadással zárult, ahol Richard Adam, a Bayern Tourismus Marketing Gmbh. ügyvezető igazgatója vette át a GTM serlegét, ugyanis jövőre a bajor főváros, München és környéke lesz a házigazdája a rendezvénynek.

Berlint a tárgyalások és a két vendéglátó település által szervezett programok szüneteiben fedezhettük fel: például a várost kettészelő Spree folyón vezető hajóút során, ahol a város főbb ékességeit, az üvegkupolájáról híres Parlamentet, az Alexander Platzon álló tévétornyot és a Múzeumszigetet is megtekinthettük. Egy jó tanács az idelátogatóknak, a 100-as és a 200- as busz Berlin minden fontos pontját érinti. Berlin tavaly is megőrizte népszerűségét a külföldiek körében, akik az év során 5,9 millió vendégéjszakát, azaz 17,9 százalékkal többet töltöttek el a fővárosban, mint 2005-ben. A fő küldőterületek az Egyesült Királyság, az USA, Olaszország, Hollandia és Spanyolország – ezek adják a Berlinbe érkező külföldiek 45,6%-át.

Megtérült a vb-rendezés

A tavalyi futball-világbajnokság 2006 első két nyári hónapjának forgalmán lendített a legjelentősebben, de jótékonyan hatott a német turizmus egész évi teljesítményére. Összesen 52,9 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak, ami 10%- os növekedést jelentett 2005-höz képest. 2007 első negyedévében 7%-os növekedést mértek a kilenc ágynál többel rendelkező szálláshelyeken a tavalyi azonos időszakhoz képest. A fő küldőpiacokon azonban vegyes a kép az év első négy hónapjában: a vendégéjszakák tekintetében legnagyobb részesedéssel (13%) rendelkező Hollandiából 3%-os visszaesést mértek, az USA és az Egyesült Királyság azonban pozitív mérleget produkált – előbbiből 7,2, utóbbiból 6,3%-os a növekedés. Régiónk országai – hazánkat leszámítva – két számjegyű növekedést produkáltak az idei év első harmadában: a magyarok által eltöltött vendégéjszakák száma 5,9%-kal növekedett 2006 azonos időszakához képest, elérve a 128 ezret. A régióban a legnagyobb növekedést a szlovén piac produkálta, (65,3%), innen 40,4 ezer utazó érkezett az első négy hónapban. A régió zászlóshajója továbbra is Ausztria 11,3%-os növekedéssel, innen 645 ezren látogattak Németországba a fenti időszakban. Ezeket a számokat figyelembe véve Petra Hedorfer az egész évre vetítve 5%-os növekedést valószínűsített a külföldi vendégéjszakák tekintetében. A belföldi vendégéjszakák terén körülbelül 2%-os növekedést várnak.

Tervek hét évre

2006-ban Európában 17 millióval növekedett a vendégérkezések száma, elérve a 458 milliót. Németország 9,6%-os növekedéssel az ötödik legjelentősebb turistacélpont volt a kontinensen Francia-, Spanyol- és Olaszország, valamint az Egyesült Királyság mögött. Jelentős hányadot (28%) tett ki a kongresszusi turizmus részesedése, amely fontos szerepet tölt be a kulturális motivációjú utazások mellett. Cél az elkövetkező években is megőrizni a vezető szerepet Ázsiával szemben. A WTO prognózisa szerint a nemzetközi érkezések száma Németországban a jövőben is nagyobb léptekben fog növekedni az európai átlagnál. Optimista az ország turisztikai vezetése: 2015-re 61 millió külföldi vendégéjszakával számolnak megfelelő marketing mellett. A terv teljesíthető, ugyanis 2006-ban az európai utazók számára Franciaország után a második legjelentősebb kulturális célponttá lépett elő Németország. A célok megvalósításához stratégia is társul: az infrastruktúra fejlesztésén túl a kínálat további bővítésére koncentrálnak. Cél kihasználni a demográfiai változások (öregedő társadalom) turizmus számára generált előnyeit, ugyanis az előrejelzések szerint 2020-ra 70 milliós tábort tesz ki az 55 év felettiek száma, ami 31 millió potenciális nemzetközi utazót jelent majd. A változó elvárásoknak megfelelően a Medical Wellness piacán is erősíteni kívánja pozícióját Németország, amelynek esetében a többi európai országhoz képest a kiváló ár-érték arány biztosíthatja előnyét. A legnagyobb potenciált a belföldi turizmusban, továbbá az angol, a francia és az amerikai piacban látják.

Világörökségek

A DZT a beutaztató vásár résztvevőinek háromnapos túrák során mutatta be az ország tájait és régióit. 2007-ben a „Művészet és a kultúra országa” mottóval népszerűsíti kínálatát Németország, ehhez kapcsolódva az UNESCO világörökségi helyszínek egy részét is megismerhettük. Brandenburg központjából, Potsdamból nyugat felé tartva, Szászország-Anhalt tartomány városainak érintésével, Alsó-Szászország tartományi fővárosáig, Hannoverig ívelt a túraútvonal. A világörökségi helyszíneket tekintve európai viszonylatban Olaszországot követve ezüstérmes Németország, 32 városa és műemléke szerepel az UNESCO listáján. Ezek között fellelhető a berlini Múzeumsziget, illetve Berlin és Potsdam kastélyai és parkjai. Brandenburg a porosz uralkodók második rezidenciája volt, így számos műemlék található Potsdamban. A XVIII. században, Nagy Frigyes uralkodása alatt épült kastélyokat ma egy csaknem 300 hektáros, összefüggő park övezi. A turisták által leglátogatottabbak Sansoucci és Cäcilienhof kastélyai, amelyeket az Unesco 1990-ben a világörökség részévé nyilvánított. Az egykori NDK területén fekvő Quedlinburg több szempontból is elbűvöli az idelátogatókat. Több mint 1300 favázas szerkezetű ház tarkítja zegzugos utcáit, amelyek mindegyike egy kis ékszer. A pocsékolás nem jellemző a városvezetésre: a már magántulajdonban lévő, felújítás előtt álló házak állagmegóvásáról is gondoskodnak, az épületek ablakait az eső elől védelmet, viszont a szellőzést biztosító burkolattal látják el. Hatszáz ilyen házikóval büszkélkedhet Wolfenbüttel többek között annak köszönhetően, hogy a várost szerencsésen elkerülték a második világháborús bombatámadások. A városhoz több híresség neve is társul: Giacomo Casanova nyolc napot töltött a városban, amit élete legszebb hetének nevezett, és itt élt és alkotott Lessing, akinek házát érintik a városnéző körutak. A Goslarba látogatók garantáltan nem kerülhetik el a rammelsbergi bányalátogatást. Az ezeréves múltra visszatekintő egykori császárváros a bányának köszönhette jelentős szerepét a Hanza-városok sorában. A Harzhegység ezüstbányája 1988-as bezárásáig rekordot állított fel: a világ egyetlen ezer éven át folyamatosan művelt bányája volt.

Hildesheim, Hannover

Utunk vége felé megálltunk a gyönyörű piactérrel büszkélkedő Hildesheimben, amelyet Wilhelm von Humbold a világ legszebb terének nevezett. A város két ékessége a Szent Mihály-templom és a Szent Mária-katedrális. Egy gyors hannoveri városnézéssel zártuk le utunkat, amelynek során a barokktól a kortárs művészetig különböző korok emlékei zúdultak ránk.

Ízlésünk változatlan

A DZT Német Turisztikai Központ képviselője, Dernovics László szerint a magyarok legkedveltebb németországi célpontja továbbra is Bajorország (München, Dél-Bajorország, Neuschwanstein). Városlátogatás céljából a legtöbben Münchent és Berlint keresik fel. Az idei Erzsébet-év kapcsán az utazók többsége szervezett utak keretében látogat Németországba. Július–augusztusban online kampányt indít a DZT a magyar piacon, és nyereményjátékokkal is népszerűsíti Németországot.

Munkatársunk a DZT meghívására vett részt a tanulmányúton.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.