Jövőre szigorítás várható az árfeltüntetésben

Több mint egy éve létezik egy EU-határozat, amely többek között azt is rögzíti, a légitársaságoknak hogyan kell feltüntetniük a légiszolgáltatás díját. Az Európa Tanács októberben foglalkozott az üggyel, a határozatból mégsem lett törvény. Jövő májusban visszatérnek a kérdésre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A légi szállítás liberalizációja európai sikertörténet. A polgárok többet utazhatnak kevesebb pénzért, mint eddig bármikor. Azzal akarjuk ezt a helyzetet stabilizálni, hogy tisztességes versenyre ösztönözzük a légitársaságokat” – így magyarázta tavaly júliusban Jacques Barrot, az Európai Bizottság (EB) közlekedési elnökhelyettese, miért foglalkozott a testület határozatban a légi közlekedés szabályozásával.

 A határozat 2007 decemberétől érvényes hatállyal – többek között – arra szólítja fel az Európai Unióban működő légitársaságokat, hogy hirdetéseikben úgy közöljék az árat, hogy az minden, a publikálás időpontjában ismert adót, kötelező illetéket, pótlékot és díjat tartalmazzon. Ha az árba beleértendők a biztonsággal kapcsolatos költségek, azt az utas tudomására kell hozni, vagy olyan módon, hogy a jegyen ezt tételesen kimutatják, vagy más formában. Az indítvány tiltja a az utasok lakóhely vagy nemzetiség szerinti megkülönböztetését. Tilos a légitársaságoknak eltérő árat megjelölniük különböző országokban működő honlapjaikon. Az EB a tagországok illetékességi körébe utalta annak ellenőrzését, a légitársaságok betartják-e az előírtakat.

 „A légi utasokat ugyanúgy kell kezelni, mint a többi fogyasztót. Joguk van világos és teljes képet alkotni arról, mekkora az az ár, amelyet meg kell fizetniük. Fel kell hagyni a félrevezető tájékoztatással” – szögezi le az EB. A testület annyira komolyan veszi az ügyet, hogy azt javasolja, vonják vissza annak a légitársaságnak a működési engedélyét, amely nem tartja be maradéktalanul ezt a határozatot.

 Az alkalmazott gyakorlat azonban ma még korántsem egységes.

Vegyes a kép

Ha az ember kicsit körülnéz a neten, elég tarka kép fogadja. Valójában nem lehet panaszunk: egy kis számolással minden esetben kideríthető, pontosan mekkora lesz a végső ár. De van, amikor számolnunk kell.

A Wizzair például ajánlatában nemcsak az adók nélküli árat, az adókat és az illetékeket tünteti fel külön oszlopban, hanem külön táblázatban megtaláljuk az odaút, illetve a visszaút árát is. Viszonylag korrektnek tűnik az Alitalia és az Aeroflot ajánlata, amely (odaés visszaútra összesítve) külön említi az árat és a repülőtéri illetéket. Az easyjet és a Ryanair egyetlen árat közöl, amely mellett feltünteti, hogy az minden díjat és illetéket tartalmaz. Teljesen rendben van a Lufthansa ajánlata, amely mellett szintén szerepel az előbb említett megjegyzés. A német légitársaság azonban mégis szabálytalan, mert az árak mellett azt is megjegyzi, hogy ezek csak magyar állampolgárokra érvényesek. Arra pedig egyáltalán nem találtunk példát, hogy a biztonsággal kapcsolatos költségeket külön említették volna.

Még nem törvény

A légitársaságok – most még – nem alkalmazzák maradéktalanul az előírtakat. Ez ugyanis még csak határozat, és nem szankció kivetését is lehetővé tevő törvény. Csak akkor lesz az, ha elfogadja az Európai Parlament – ez idén júliusban megtörtént – és az Európai Tanács. Utóbbi ez év októberi ülésén megtárgyalta a javaslatot, és részben elfogadhatónak találta, számos pontban azonban kiegészítést, véleményt fűzött hozzá, illetve javításokat javasolt. A tervezet - amely a parlament és a tanács közös rendeleteként lát majd napvilágot - várhatóan a jövő év májusában kerül újra a döntéshozók elé. Akkor lett volna esély a decemberi hatályba lépésre, ha az Európa Tanács is módosítás nélkül elfogadja a határozatot. „A tervezet végleges formában az Európai Parlament és Tanács rendeleteként lép hatályba, ezért hazánk részéről külön intézkedés nem szükséges” – tudtuk meg a kormányszóvivői irodában.

Addig tehát várjuk, hogy megjelenjen a rendelet. Az idő valószínűleg az utasoknak dolgozik, hiszen egyetlen légitársaság sem hagyja majd figyelmen kívül az előírást, ha ezzel működési engedélyét kockáztatja.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.