Kellemes emlékekkel térnek haza

Szlovákia fontos küldő ország Magyarország számára: 2005-ben több mint 7 millió szlovák turista érkezett hazánkba, ami Románia után a második legmagasabb látogatószám.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2004-ben Szlovákia az európai országok kiutazási rangsorának 23., külföldi üdülési listájának 22. helyén szerepelt; e helyezések 1996 óta nem változtak jelentősen. A külföldi utazásokon belül az üdülések aránya a többi európai ország adatához képest nagyon alacsony (58,7 százalék), ám ez a részarány 2002 óta folyamatosan növekszik. Megfigyelhető az is, hogy a költés sokkal gyorsabban növekszik, mint a külföldi utazások száma – mondta „A hónap küldő országa” rendezvénysorozat előadásán Kiss Kornélia, a Magyar Turizmus Zrt. kutatási igazgatója.

2004-ben a szlovákok szabadidős célú utazásainak 98 százaléka Európába irányult. A kontinensen belül Dél- Kelet-Európa (38,7 százalék) részesedése kiemelkedő. A legkedveltebb desztinációk között az első helyen 14,2 százalékos részesedéssel Olaszország áll. Azt követi Csehország, Horvátország és Bulgária. Kelet-Európát a szabadidős célú utazók 24,6 százaléka választotta. Magyarország részesedése 2004-ben kilenc százalékot tett ki, ezzel hazánk a szlovák szabadidős turisták ötödik legkedveltebb úti célja.

2005-ben több mint 7 millió szlovák látogató érkezett Magyarországra, ami – Románia után – a második legmagasabb látogatószám. A látogatók 27,2 százaléka vásárolni jött, 18,1 százalékuk átutazott az országon, 14,3 százalék a rokonait látogatta meg, 9,1 százalék pedig munkát végzett nálunk. Az üdülési motivációval Magyarországra látogatók aránya 5,3 százalékot, a városlátogatóké 5,6 százalékot, a kulturális látnivalókat felkeresőké 3,5 százalékot tett ki. A szlovák látogatók 0,57 százaléka vesz igénybe kereskedelmi szálláshelyi szolgáltatást. Számokra lefordítva ez azt jelenti, hogy tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken 41 ezer szlovák vendég 97 ezer vendégéjszakát töltött el. Bár az arány nem nagy, a tendencia növekvő; 1996-ról 2005-re a vendégek száma 83,4 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 50,9 százalékkal nőtt. 2005-ben Magyarországon a szlovák vendégéjszakák 57,8 százalékát regisztrálták szállodában, ami 22,1 százalékos részarány-növekedést jelent 1997-hez képest.

A szlovák vendégforgalom Magyarországon erős szezonalitást mutat: 2005-ben a szlovák vendégéjszakák több mint 40 százalékát júliusban és augusztusban regisztrálták.

A vendégéjszakák területi megoszlása kevésbé koncentrált. 2005-ben a kereskedelmi szálláshelyeken a szlovák vendégéjszakák 27 százalékát regisztrálták Budapesten. Több mint 10 százalékos részesedést több régió is elért: az Észak-Alföld (14,7), a Nyugat-Dunántúl (14,2 százalék), a Balaton (13,2 százalék) és Észak- Magyarország (12,2 százalék).

A szlovák turisták 53 százaléka személygépkocsival, 22 százaléka busszal és 19 százaléka vonattal érkezik hazánkba. A legkedveltebb szabadidős tevékenység a városnézés (66,3 százalék), a strandolás (65,5 százalék), a vásárlás (54,3 százalék) és a helyi étel- és italspecialitások megkóstolása (48,4 illetve 47,3 százalék). A szlovák turisták 42 százaléka nagyon jól érezte magát hazánkban, a felmérés résztvevői közül nagyon negatív tapasztalatról senki nem számolt be. Összességében elmondható, hogy a hazánkba érkező szlovák turisták több mint 80 százaléka kellemes élményekkel tért haza, rokonainak, barátainak és ismerőseinek szívesen (89,1 százalék) ajánlja hazánkat, mint turisztikai desztinációt.

Szlovákia területe és lakosainak száma megközelítőleg a fele hazánkénak. A szlovák gazdaság jelentős GDP-növekedéssel, alacsony egy főre jutó GDP-vel és magas munkanélküliségi rátával (15,8 százalék) jellemezhető. Legfontosabb külkereskedelmi partnere Németország és Csehország. Az exportot tekintve Magyarország Szlovákia hetedik legfontosabb partnere. Szlovákia és Magyarország kereskedelmi kapcsolatai dinamikus növekedést mutatnak. Szlovákiában Magyarország az ötödik legnagyobb tőkebefektető ország. A lakosság több mint 42 százalékának van internetelérése, ezzel az aránnyal Szlovákia a közép-kelet-európai országok rangsorában az első (ugyanez az arány hazánkban 32 százalék).

Komoly tartalékok a szlovák piacon

Az idei évre 9-10 százalékos növekedést vár az MT Zrt. a szlovák turisták és az általuk eltöltött vendégéjszakák számában, ha a trend töretlen marad – mondta el kérdésünkre Godár Ivett irodavezető. A szlovákok szeretik és ismerik a magyar ételeket. Kimondottan vonzza őket a magyar bor- és gasztronómia. A legkeresettebb termékek a gyógy- és termálfürdők, Budapest, az észak-magyarországi régió, a Tisza-tó, az Észak-Alföld és a Balaton. Szeretik a várakat, kastélyokat, kedvelik a városlátogatásokat és az aktív turizmust. Azok a szlovák állampolgárok, akik nem beszélnek magyarul, tartanak a nyelvi nehézségektől. Az MT Zrt. ezért azt javasolja a szolgáltatóknak, hogy készíttessenek szlovák nyelvű prospektust, ezzel azonnal megnyerhetik a vendégek szívét.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.