Kemény dió

Elindult az egyeztetés útján a turizmustörvény koncepciója. Vannak, akik már régóta sürgetik, ezért megkésettnek tartják, és vannak, akik szerint a körülmények tisztázása nélkül túl korán került sor rá. Nehéz a koncepciót értelmezni. Jók a kérdésfelvetései, de a megfogalmazások óvatosak, sokféleképp értelmezhetőek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A koncepció körüljárja és összesíti a hazai szabályozás problémáit (nem megfelelő szabályozási szintek, hiányos, nem szabályozott területek, néha egymásnak ellentmondó rendeletek.) Megállapítja, hogy az unióban HORECA ágazatként ismert turizmusra nem létezik átfogó, egységes szabályozás, sem közösségi turizmuspolitika.

Az új magyar turizmustörvény-tervezet átfogó, azaz több lényeges, egymással összehangolandó területre is kitér. Döntően a közcélú marketingre, fejlesztésekre és az együttműködésre fokuszál. Az önkormányzatok a kamarák és civil szervezetek deklarált beemelésével a turizmus teljes területének lefedésére törekszenek. Jelentős változás az is, hogy a turizmus különféle szintű és feladatú szereplői közötti ki kívánja alakítani az együttműködés jogi kereteit és a kötelezettséget. (Erről bővebb iránymutatást a koncepció nem tartalmaz). A koncepció alkotói megjegyzik, hogy a TEÁOR és az SZJ statisztikai besorolási rendszereket is összhangba kell hozni a tényleges tevékenységekkel.

Joggal állapítja meg a koncepció 2/a pontja, hogy a turizmusra vonatkozó legalapvetőbb kérdések (a turizmussal kapcsolatos állami feladatok, hogyan alakul az irányítás és a szervezeti rendszer, a turizmusban képződő források visszaforgatásának mechanizmusa, az állami intézkedések ágazatközi összehangolásának követelménye) jelenleg nincsenek jogszabályban rendezve. Kimondatott, hogy míg a turisztikai vállalkozások szabályozottak és működőképesek, a közcélú turisztikai marketing nem szabályozott.

Alulról építkezés?

A koncepciónak a törvény szerkezetével foglalkozó fejezete az alábbiakat foglalja magában: a turizmussal kapcsolatos fogalmak meghatározása; a turizmus irányítása és intézményrendszere; az ágazatközi intézkedések összehangolása; az ágazati kompetenciák lehatárolása; turizmus fenntartható fejlesztéséhez és működéséhez szükséges feltételek meghatározása; a fejlesztések megvalósításához kapcsolódó monitoring rendszer kialakítása. Ezzel a hat fejezettel bizonyára egyetért a szakma. Ellentmondásos viszont a vendéglátással kapcsolatos állásfoglalás: egyrészt kijelenti a koncepció, hogy ez a turizmus integráns része, másrészt nem szerepelteti a turizmus szervezet rendszerében, és szabályozóit kivonja a tervezet törvény hatálya alól. A „turista” és „látogató fogalmát” részletezően tartalmazza a törvény, viszont a desztinációs menedzsment magyarázatával adós marad. Nem tudható, a turisztikai vállalkozások vagy a civil szervezet gyűjtőfogalom alatt mit értenek.

Az állam szerepe

A turizmus fejlesztéséhez és az ehhez szükséges források kezeléséhez intézményrendszer és monitoring rendszer kialakítását javasolja az anyag. Kérdés, hogy ez alatt a jelenlegi kibővítése, vagy új intézményrendszer kialakítása értendő?

Túl sok feladatot centralizáltan továbbra is az állam vállal fel. Jó lenne, ha az állami szervezet minden eszközzel segítené a régiós, és kisebb térségi turisztikai marketing rendszerek önállóságát, megerősödését. Vitatható, hogy a szolgáltatások minőségének biztosítása csupán állami feladat lehet. A szakmai szervezetek, kamarák említésre sem kerülnek e feladatkörben. Nincs kimondva, hogy az egyes minisztériumok közötti összehangolódásnak milyen intézménye, csatornája legyen. Felelős miniszterről beszél a tervezet, de ebből nem derül ki, hogy önálló turisztikai miniszterre gondolnak, vagy a jelenlegi irányítás folytatására, esetleg egy harmadik változatra. Nem tudható, mit rejt magában a nonprofit turisztikai tevékenységek végzéséhez szükséges keret kialakítása. Ha ez az intézmény rendszer a jelenlegi MT Rt., meddig terjed a kompetenciája? Önállóak lesznek- e a regionális marketingszervezetek?

Mellékszereplők?

A regionális és önkormányzati szinteken a feladatmeghatározások sommásak, azzal arányosan rövidülnek és szűkülnek, ahogy távolodunk az állami szinttől. A rendszert nem alulról, hanem felülről építik. Valódi regionalitással, azaz a választott képviselők által irányított és saját gazdasági forrással rendelkező turisztikai régiókkal a koncepció szerint továbbra sem lehet számolni.

A regionális turisztikai szervezetek (RIB?) rendszere ismételten rögzítésre kerül, kikötve, hogy lehatárolásuk a Területfejlesztési Régiókkal azonos. A regionális szintű marketing irányítása (RMI-k?) hozzájuk tartozik. Ez formális regionalitás, hiszen mindkét rendszer továbbra is központi kézben marad, illetve sehol sem mondatik ki, hogy változás lenne e tekintetben. A feladataik között nem szerepel a vállalkozói oldallal való együttműködés, sem a minőségbiztosítás megszervezése.

Még sommásabb az önkormányzati feladatok (megyei, települési) kifejtése. Nem derül ki, hogy a megyék – amelyeknek saját forrásuk e célra nevesítve nincs – miből látják el turisztikai marketing feladatukat, és ezeket testületen belüli, vagy külső szervezet útján látják-e el? A legmostohább a TT koncepció épp azokkal – azaz a helyi önkormányzatokkal –, ahol a turizmus bonyolódik, ahol a legösszetettebbek a feladatok. A legfontosabbra, vagyis helyi turisztikai marketing ellátására az önkormányzatoknak nincs előírt kötelezettségük. Csak egy helyi desztinációmenedzsment létesítésének „elősegítése” fogalmazást használ a koncepció. (A 150 Tourinform-irodát itt nem említik.) Homályos a „megfelelő turisztikai vonzerő esetén” feltétel. Ennek mi a mérőszáma? Ha ez ugyanis jelentősnek minősül, 1 fő turisztikai referenst kell foglalkoztatniuk. Az önkormányzatoknak a turistáktól beszedett idegenforgalmi adót turisztikai fejlesztési célokra kell felhasználniuk, mint eddig. Nem tisztázott, mi minősül ennek. Nem rögzíti a törvénytervezet az eddigi szokást, miszerint az állam 2 Ft támogatást ad minden beszedett 1 Ft idegenforgalmi adóhoz. A koncepciónak legalább annyit kellene jeleznie, hogy bizonyos vendégéjszakaszám elérése esetén helyi desztinációmenedzsmentet kellene az önkormányzatoknak működtetniük. Egy új közös szervezet kell, amelyben együtt van a Tourinform, az önkormányzat és a vállalkozók. Az élet ma ezt már sok helyen kikényszerítette turisztikai egyesületek, kht.-k formájában. Az is felvethető, hogy a korábban eltörölt idegenforgalmi hozzájárulás helyett lehessen az adó 1 százalékát e célra felajánlani, de nem az államnak, hanem az illetékes önkormányzatnak.

Kétszintű törvény?

„A joganyag stabilitásának és rugalmasságának kettős követelménye csak a szabályozási szint differenciálásával oldható meg” – állapítja meg a tervezet a II/1 pontja. Ha jól értelmeztük, a megfogalmazás azt fejezi ki, hogy a turizmustörvény viszonylag állandó fejezetei a közcélú turisztikai fejlesztési és marketingrendszerekre, ezek gazdasági alapjaira és a szintek közötti, valamint a vállalkozói oldallal való együttműködésére vonatkoznának. A változó feltételek a profitorientált szektort érintik, és rájuk a vállalkozásokra vonatkozó, nagyjából már kialakított, de változó szabályozók érvényesek. Felvetődik a kérdés, hogy nem tisztulna- e a kép, ha nálunk is – miként Ausztriában – a turizmus törvény csak az állami és önkormányzati közcélú intézményrendszerre, illetve ezeknek a vállalkozói szférával való kapcsolódására terjedne ki?

A „turmix” fejezet

A turizmus szervezetrendszere fejezetben keverednek egymással a vállalkozások, a közcélú területi marketingrendszerek, közigazgatási intézmények. Világosabb lenne a kép, ha feladatuk szerint csoportosítanánk a szervezeteket. Az egyik csoport a vállalkozásoké. A vállalkozások szakmai vagy területi alapon érdekképviseletekbe tömörülnek, ezek képviselik a profittermelő oldalt. Az állam és az önkormányzatok a gazdái a terület mindazon vonzerőinek, amelyek nem tartoznak a vállalkozások kompetenciájába. Végül a turizmus sikeréhez kell egy harmadik, a turisztikai marketing bonyolítására szakosodott, speciális intézményrendszer (turisztikai hivatalok, közhasznú társaságok, marketingigazgatóságok, Tourinform irodák). Ezek közül csak a Tourinform lett nevesítve a koncepcióban. A Tourinform elfogadott márkanév, de szervezetileg nem önálló, csupán része az önkormányzatnak, vagy az általa működtetett települési- kistérségi turisztikai marketing szervezetnek. A Tourinform irodák külön kezelése egy koncepcióban azt jelenti, hogy a marketingfolyamatot turistainformációra szűkítjük le. Nem különálló információs irodák, hanem az önkormányzatok (lehetőleg kistérségi és a vállalkozói összefogással) által üzemeltetett desztinációs marketingszervezetek kiépítését kellene szorgalmazni, ahol a Tourinform irodák ügyfélforgalmi és adatgyűjtő szervezetként működhetnének.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.