Ki repteti el a turistát?

Az idei berlini ITB egyik kerekasztal-beszélgetésén felmerült kérdés időszerűsége és jogossága felől nincs kétség, hisz a fapadosok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a nyaralásra indulók táborából. Példáért nem is kell messze mennünk; már a tavaly nyári hazai charter szezonban látszott, hogy még az utazásszervezőknél csomagot vásárlók is mind többen ülnek át a fapadosok block seat-jeire.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a témafelvetés érdekes, inkább hallhattunk egy egyetértően bólogató beszélgetést. Komolyabb vitát generálhatott volna, ha meghívnak egy magányos harcos, ultra low cost vezérigazgatót is. Ez esetben azonban három olyan szereplő ült a pódiumon, melyek mögött igen tekintélyes anyacégek állnak, és amelyek kettőjüknél nagy mértékben gondoskodnak a kapacitások lekötéséről.

„De ettől még nem ülünk a babérjainkon” - ismerte el Dieter Nirschl, a TUI Travel csoporthoz tartozó TUIfly vezérigazgatója. A kiterjedt nemzetközi utazásszervezői háttérrel megtámogatott légitársaság kapacitásainak 60-70 százalékát töltik meg az utazási irodák. „A többi utast azonban nekünk is saját erőből kell behozni” - tette hozzá Nischl. A verseny a két szegmens közt ezen a kb 30%-on megy.

A másik két megszólaltatott versenyző közül a Lufthansa-leány Germanwings-nek soha olyan jó éve nem volt, mint a tavalyi - büszkélkedett Christian Hain, a Germanwings disztribúciós vezetője., Ekkor kezdte el az anyacégtől átvenni a nem a németországi fő gyűjtő-elosztó repterekre közlekedő point-to-point járatokat.

Az Iberia és a British Airways légitársaságokat is tulajdonló International Airlines Group (IAG) által megvásárolt Vueling sem az a klasszikus fapados. Utasainak 39%-a üzleti utazó, akikről a fedélzeten és a reptéren - például lounge használattal - egyaránt gondoskodik a légitársaság. (Nem csoda így, ha a három év kihagyást követően idén nyáron újrainduló Budapest-Barcelona útvonalra 500 euróért is lehet menettérti jegyet váltani.)

De nevezzük akárhogy is fuvarost, dolgozzon akármilyen üzleti modell szerint is, a vevőt két dolog fogja érdekelni, az ár illetve az azért kapott termék - árulta el Christian Hain. Mint Alex Cruz, a Vueling vezérigazgatója elmondta, a IATA statisztáki szerint az elmúlt 50 évben átlagosan 4%-kal nőtt a világ légiforgalma. Meglehet, a következő 50 évben ugyanennyivel nő. „De nem a növekedés mértéke a kérdés, hanem az, hogy a következő 4%-ra ki marad ott?” - így Cruz, és nem sokáig váratott a válasszal: a legalacsonyabb költséggel dolgozók. De ez nem feltétlen jelenti a legalacsonyabb árakat. Vagyis inkább nem minden ország utasai akarnak csak egy ülést. „A németek kifejezetten nem” - toldotta meg előbbi gondolatmenetét Hain.

„Mennyire hajlandó egy nyaraló légitársaság a partnerei kedvéért változni?” - hangzott el a moderátor kérdése. „Csak addig, amíg a költségek alacsonyan tarthatók” - így Dieter Nirschl. Hozzátette: ők az elejétől kezdve nem akartak csak egy ülést adni. Mi nyaralókat utaztatunk, nem légi utasokat- foglalta össze Nieschl cégfilozófiájukat.

A versenyképesség megtartásának kulcsa mindhárom szereplő szerint az informatikai háttér folyamatos fejlesztése. Igaz más és más módon. A TUIfly számára az utaztatói szakma számára kell teljes mértékben átjárhatóvá egy egyértelművé tenni a foglalási oldalt. „Az IT költségvetése korlátlan” - jelentette ki Alex Cruz, de figyelmeztetőleg hozzátette, csak addig, amíg tudja, hogy a befektetett pénzből mi jön vissza. A Vueling utasainak 50%-a a netről esik be. A másik fele irodákon, viszonteladókon keresztül.

A szabadidős turizmusban a diszkontok előnye a nyaralókat fuvarozókkal szemben igazán a beutas piacon jelenik meg. Ahogy például a Vueling a turizmus marketingben szorosan együttműködik első számú bázis repterének - Barcelona - otthont adó Katalónia turisztikai hivatalával.


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.