Lehetne jobb a hírnevünk

Munkaerőhiányról, befektetői, hitelező kedvről a HOTCO-n.

 A nap első kerekasztal beszélgetésében azt fejtegették a szakemberek, vajon melyik üzleti modellt - üzemeltetés, lízingelés, franchise, vagy ezek kombinációja - válassza egy tulajdonos, befektető a siker érdekében. A német, skandináv, benelux, és közép-kelet-európai piacokon a lízingelést részesítik előnyben, a bankok is ezt szeretik, míg Romániában és Törökországban a hoteltulajdonosok franchise jogokat igyekeznek vásárolni. Az derült ki, hogy nincs egyértelmű válasz arra, hogy melyik az ideális választás. Abban érdemes támogatni a beruházót, amelyik konstukció mellett leteszi a voksát. A választás pedig sok mindentől függhet. Ez lehet a piaci környezet, a tulajdonos személyisége: aktívan közreműködne, vagy a háttérben maradna, rövid vagy hosszútávú megtérülésre számít, milyen mértékű kockázatot vállal, stb. Az is elhangzott mindemellett, hogy a franchise szerződés kínálja a tulajdonos számára az összes közül talán a legrugalmasabb kondíciókat és a legjobb teljesítményt.

Hitel a hotelnek: csak a dübörgő nagyvárosokban

Két magyar bankszakembert (Számely Péter, a Hypo Noe Bank – KKE finanszírozási vezetője és Fischl Ákos, az OTP Jelzálogbank vezérigazgató-helyettese) kérdeztek a bankok hitelnyújtási hajlandóságáról egy következő panelbeszélgetésen. Itt jó tanácsként elhangzott, hogy a siker érdekében érdemes a tulajdonosnak, az üzemeltetőnek és az ügyvédnek egy közös, mindenre kiterjedő, betonbiztos üzleti tervvel megkeresnie a bankot. A szakemberek hangsúlyozták, hogy egy már meglévő hotel fejlesztésénél könnyebben fel tudják mérni a helyzetet mint egy tervezőasztalon lévőnél. Kiemelték, hogy papíron minden lehet nagyon ígéretes, de a bankok csak olyan projektet hajlandük finanszírozni, amely esetében teljesen garantáltak a visszafizetés feltételei, és a bank meggyőződik arról, hogy viszontlátja a pénzét. A beszélgetés résztvevői által képviselt hitelintézetek csak prosperáló városokban tervezett szállodaberuházásokról hajlandók tárgyalni. A jó elhelyezkedés azonban csak egy feltétel a sok közül.

Munkaerőhiány: segíthet a gépesítés és a migráció

A munkaerőhiányról szóló panelbeszélgetésen szó esett arról, hogy a HORECA mint a világ második legnagyobb szektora a bolygó legkülönbözőbb pontjain Oroszországtól kezdve Ukrajnán át Skandináviáig küzd azzal a problémával , hogy nem találni munkaerőt, de ha mégis, akkor az gyakran nem megfelelően képzett. A Zsidai Csoportot képviselő Zsidai Zoltán Roy kifejtette, ő nem problémaként, hanem kihívásként tekint a helyzetre, amelyet kezelni kell. A szakember szerint a gépesítés a vendéglátás bizonyos területein enyhíthet majd a munkaerőhiányon, ugyanakkor a vendégélményben egyre nagyobb szereppel bíró személyes kapcsolatfelvételhez profi személyzet szükséges. Közös véleményen voltak a beszélgetés résztvevői abban, hogy számos intézkedés szolgálhatja a megoldást: méltányos bérezés, munkaidők betartása, szakmai képzés folyamatos és rugalmas alkalmazkodása a jelen elvárásaihoz, szakmai szövetségek lobbitevékenysége a kormányzatok felé, hogy tegyék vonzóvá az iparágat, valamint segítsék elő a munkavállalói utánpótlást biztosító migrációt. A KVi okosthotelről már sokszor írtunk, itt is elhangzott, hogy a szállodában alkalmazott okosmegoldások segítségével akár havi 200 munkaóra is megspórolható az üzemeltetésben.

Lehetne jobb a hírnevünk

Egy az idei év szállodafejlesztési kilátásait latolgató panelbeszélgetésen Herbert Haselbacher magánbefektető hangsúlyozta, hogy a régió megítélése nem annyira rózsás a globális befektetői világban. Bécsre jó szívvel tekintenek a beruházók, Prágára már kevésbé, Budapestet pedig Belgráddal veszik egy kalap alá. Mindezzel együtt a bankok és a befektetők kedve egyre inkább kezd visszatérni, de komoly PR és marketingtevékenység volna szükséges ahhoz, hogy újra megnyerjük a bizalmukat. Egy rigai szállodaipari szakember arról számolt be, hogy a nemzetközi magánbefektetők nagyobb elvásárokat támasztanak a régióban - például a Baltikumban - mint nyugaton, ami a szállodaipari teljesítményeket illeti. Az Orbis szállodaláncot képviselő Gilles Clavie szerint tetemes összeget kereshet az, aki ma befektet a Közép-Kelet-Európai térségben, ha vállalja az ezzel járó kockázatokat.


KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.
Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból

Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból 

A Château Neercanne egykor bárók otthona volt, ma Michelin-csillagos étterme miatt Hollandia kedvelt luxusszállodájává vált.
Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás

Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás 

A négynapos húsvéti hosszú hétvége és a tavaszi szünet sok magyarnak üdüléssel telik a szállásfoglaló portál adatai szerint.
Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett

Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett 

A Minaro Hotel Tokaj MGallery Magyarországon másodikként megszerezte a Green Key minősítést.
MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén

MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén 

Erős forgalom jellemezte a turisztikai szezonnyitónak is tekinthető március 15-i hosszú hétvégét, írták friss közleményükben.
Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya?

Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya? 

Utazni, új helyeket megtapasztalni élmény, de vajon élmény lehet-e egy ilyen helyen dolgozni? 
Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett

Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett 

Átadták az Alvásbarát Szálloda idei minősítési díjait az Alvás Világnapja alkalmából a Magyar Tudományos Akadémián.
Újabb hétvége, újabb tűz  egy hotelben

Újabb hétvége, újabb tűz egy hotelben 

Ezúttal egy etyeki szálláshelyen égett a berendezés.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.