London titkos folyói

A csaknem 22 ezer kilométer hosszú londoni csatornarendszert pár éve, szervezett keretek között bárki megcsodálhatja.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

London területét egykor számos kisebb-nagyobb vízhozamú folyó (pl.: Walbrook, Fleet, Westbourne, Tyburn, Effra, Falcon, Peck, Neckinger) szelte át, amelyek mind a Temzét táplálták. Ezeket a mellékfolyókat nemcsak a római, a normann és az angolszász kereskedelmi- és katonai flották használták, hanem a lakosság is, hiszen London népe naponta innen szerezte be ivóvizét és élelmét. A nagy londoni tűzvész után a Szent Pál katedrális tervezője, Christopher Wren terve alapján, illetve a velencei Nagy-csatorna mintájára a 91 méter széles Fleet folyó partszakaszát 1676-tól kezdték el folyamatosan kiépíteni, hogy a megerősített töltéseken és az itt kialakított új kikötőkön keresztül véglegesen megoldják a tengerpart és Északkelet-Anglia közötti szénkereskedelem akkut szállítási gondjait.

Ekkor kapott a Belvároson áthaladó folyó négy díszes kőhidat (pl.: Bridewell, Fleet Street, Fleet Lane, Holborn) is. A szakemberek számításai azonban tévesnek bizonyultak. A szenet szállító bárkák, dereglyék és hajók kapitányai ugyanis a nehéz manőverezhetőségre hivatkozva nem szívesen használták a Fleet mellékfolyót, így az a XVIII. század közepére súlyosan elszennyeződött.

A városi tanács ekkor határozta el, hogy a Fleet folyamot 1765-től fokozatosan lefedeti, hogy azt a jövőben szennyvízcsatornaként használhassák. A medret a Belváros alatt 40 méterrel két ágra bontották. Érdekes építészettörténeti adalék, hogy a 100 évvel korábban épített hidakat (pl.: a Ludgate Circus alatti egykori Wren) Robert Hook építész javaslatára nem bontották le, hanem boltívként beépítették a 3,65 méter magas alagútrendszerbe, amelyet 250 évvel később, 1999-ben fedezett fel újra Simon Thurley múzeumi kurátor.

A csatornát természetesen több, különböző magasságú kamrával és ciszternával is kibővítették. Erre azért volt szükség, mert a Temze vízszintje dagály esetén nemcsak 7 méternyivel nő meg, hanem a korábban ide torkoló folyókat, csatornákat 600-1000 méterrel vissza is duzzasztja a medrükben. Dagálykor például egy 4,5 méter magas kamrát 56 perc alatt tölti meg színültig vízzel a folyó.

A Londont keresztező többi folyó sem járt sokkal jobban a Fleetnél. Fertőzésveszélyükre és elszennyeződésükre hivatkozva az önkormányzat 1834 és 1856 között szinte mindegyiket lefedette. Így járt például az angol főváros egyik legrégebbi, még ma is működő csatornája, a Walbrook is, amely – mint folyó – már a római korban megszűnt, átadva helyét a környék istállóiból, óljaiból és lakóépületeiből idefolyó nyíltszíni szennyvíz folyamának, illetve a csatorna téglafalán átszivárgó talajvíznek. A Walbrook (vagy más néven London Bridge Sewer) ódon csatornája napjaikban persze nemcsak a szennyvíz elvezetését szolgálja, hanem a telekommunikációs cégek különböző méretű és kapacitású hálózatainak elvezetését is.

A szintén csatornává átalakított Westbourne folyó története is érdekes. A XIX. század derekán vascsőbe erőszakolt és ma Ranelagh csatornának nevezett egykori folyó alá építették fel ugyanis a Sloane Square metróállomást. A szürkére festett vascső olyan jól bírja a megálló feletti átvezetés környezeti és technikai kihívásait, hogy London 1940-es bombázásakor az 1934-ben felújított és modernizált állomás bár teljesen elpusztult 36 utasával együtt, ám a csőről – állítólag – még a repeszdarabok is visszapattantak.

A folyók lefedésén kívül persze London vezetése további csatornákat is kialakíttatott. 1859 és 1868 között 318 millió tégla felhasználásával, 670 ezer köbméternyi beton, illetve 2,7 millió köbméternyi föld megmozgatásával először egy összesen 720 kilométer hosszú, hat ágból álló gyűjtőcsatornát, valamint ehhez kapcsolódva további 21 ezer kilométernyi utcai szennyvízelvezető csatornát építettek ki. A Joseph Bazalgette tervezte labirintushálózat jelenleg is a központi magja a nyolcmilliós világváros szennyvízhálózatának. A tervek szerint 2020-ra további 35 kilométer hosszú, 9 méter átmérőjű transzfer alagút is elkészül majd a Temze alatt Hammersmith és Beckton között. A megaprojekt költsége meghaladja a 2 milliárd angol fontot.

Forrás: GyártásTrend


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.