Már csak feleakkora bővülést jósolnak 2012-re

A tavaly novemberben Pisában megrendezett World Travel Monitor Forum-on még 3-4 százalékos növekedést becsültek a világ turizmusa számára az élvonalbeli szakemberek. A márciusi ITB-n már csak szerény 2 százalékos bővülésben reménykedtek.

Márciusi lapszámunkban részletesen beszámoltunk arról, hogy milyen eredményeket vár 2011-re, illetve 2012-re a világ turizmusában az IPK International piackutató cég, amely 60 országból 500 000 megkérdezéssel gyűjtött adatokat a turizmusról.

A berlini ITB turisztikai vásár megbízásából évről-évre elkészülő World Travel Monitor legutóbbi kiadását tavaly novemberben Pisában a 19. World Travel Monitor Forum-on tárták a szakma elé. Azóta a márciusi ITB-n a legfrissebb statisztikák birtokában újra ismertették a kutatás eredményeit. E szerint a kiutazások száma 5 százalékkal bővült 980 millióra, ami minden eddigi teljesítménynél magasabb.

Fotó: matton.hu

A vendégéjszakák száma is rekordot döntött tavaly, lekörözve a 2008-as csúcsévet: a világon mintegy 6,2 milliárd éjszakát (Pisában még csak 5,9 milliárdot becsültek) töltöttek el kereskedelmi szálláshelyeken, ez 4 százalékkal több, mint 2010-ben.

A nemzetközi kiutazáshoz kapcsolódó költés mértéke is meghaladta a 2008-as rekordévét. Összesen 8 százalékkal, mintegy 828 milliárd euróra nőtt 2011-ben a World Travel Monitor szerint.

Európa leszakadóban

Ami a 2012-es esztendőt illeti, az ősszel még túl optimisták voltak a szakmabeliek. Az IPK első embere, Rolf Freitag viszonylag magas, 3-4 százalékos növekedést becsült Pisában, és a kiutazások számát 1 milliárdra saccolta.

Ugyanekkora fejlődést jósoltak egyébként a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) munkatársai is. Az ITB-n viszont már csak szerény 2 százalékos bővülést prognosztizált az IPK. A társaság Ázsia és Latin-Amerika töretlen fejlődését látva továbbra is bizakodó.

Az előbbi számára a novemberi 4 helyett már 5 százalékos növekedést előlegezett meg, a déli féltekén elterülő Amerikában pedig 6 százalékos növekedést várnak. A novemberi derűlátó becslést a globális turizmusra vonatkozóan leginkább az európai kilátások rontották le.

Akkor még az IPK hivatalos álláspontja az volt, hogy az öreg kontinens 2-3 százalékos növekedéssel minden idők legjobb évét zárhatja az idén, maga mögött hagyva a 2008-as rekordév teljesítményét is. Az euróválság mélyülésével és földrajzi terjedésével azonban az ITB idejére már mindössze 1 százalékosra fogytak a remények.

Drasztikus különbségek

Az USA számára viszont jó hír, hogy a 2 százalékos visszaesés helyett már csak 1 százalékosra számítanak a hozzáértők. Freitag szerint 2012-ben tovább nő a szakadék az olyan prosperáló küldőországok mint pl. Brazília, Oroszország, India és Kína, valamint a válsággal küzdő államok között.

Úgy véli, főként az eurókrízisben szenvedő mediterrán államok lakosai lesznek kénytelenek lemondani utazási igényeikről. Oroszország a csúcson Tavaly ősszel még csak az első 8 hónapról voltak adatai a kutatás részét képező European Travel Monitornak a 2011-es európai turizmussal kapcsolatban.

Azt már azonban akkor is lehetett látni, hogy a 2008-as év csúcsteljesítményét még mindig nem érte el kontinensünk idegenforgalma. A nemzetközi kiutazások száma 3,5 százalékkal, 414 millióra növekedett. (2010-ben még csak 2 százalékos volt a bővülés.) A vendégéjszakák száma 3 százalékkal nőtt 3,5 milliárdra, és a kiutazásokhoz kapcsolódó kiadások mértéke 2008 óta először emelkedett ilyen nagymértékben, mintegy 4 százalékkal, 348 milliárd euróra.

Globális európai bővülés ide vagy oda, a legnagyobb küldőpiacok nem mutattak fel túl jó eredményt. Nagy-Britannia a kontinens egyetlen küldőországaként egyáltalán nem produkált növekedést (0%), de Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Hollandia is csak 1-2 százalékos gyarapodást ért el a kiutazások számában. 2011-ben az abszolút győztes Európában Oroszország volt, ami a kiutazások számát illeti (+13%), de Svájc is 9 százalékos bővüléssel büszkélkedhetett.

Rekordmértékben költöttek a németek

Magyarország hagyományosan egyik legnagyobb küldőpiacán összesen 4 százalékkal nőtt a belföldi és külföldi utazások száma mintegy 321 millióra és ugyanennyivel emelkedett a vendégéjszakáké is 1,6 milliárdra. Az üdülések száma is 4 százalékkal bővült, jelenleg 45 százalékkal részesedik a piaci tortából ez a szegmens. Az üzleti utak száma 6, az egyénieké pedig 3 százalékos gyarapodást mutatott.

A németek turisztikai kiadásai – akárcsak az utazások és a vendégéjszakák száma – 4 százalékkal bővültek 138 milliárd euróra, ami meghaladta a 2008-as rekordév költését. A Németországot fontos küldőországnak tekintő fogadóállamok számára kedvezőtlen az az évek óta tartó folyamat, amely során a belföldi piac rohamos erősödése, míg a kiutazások csökkenése vagy csak szerény mértékű növekedése figyelhető meg. A tendenciára az IPK igazgatója, Rolf Freitag is felhívta a hallgatóság figyelmét a berlini vásáron.

A számok magukért beszélnek: míg a belföldi utak száma 5 százalékkal emelkedett 2011-ben 248 millióra, addig a külföldieké csak 1 százalékkal nőtt 73 millióra. A belföldi turisztikai költés mértéke a belföldi utak számának bővülésével megegyező arányban, 5 százalékkal gyarapodott 70 milliárd euróra.

Az utazások résztvevői azonban feltűnően kevés esetben vettek igénybe kereskedelmi szálláshely-szolgáltatást: a belföldön eltöltött vendégéjszakák száma ugyanis csak 1 százalékkal, mintegy 920 millióra nőtt.

A kiutazásban minden 1 százalékkal bővült: az utak száma, a vendégéjszakáké (659 millió) és a költésé (67 milliárd euró) egyaránt.

Több német nyaralt tavaly külföldön

Amikor az üdülésekről kellett dönteni, a németek jelentős része szintén saját országa mellett tette le a voksát, így 5 százalékkal, 92, 9 millióra nőtt a belföldi nyaralások száma.

Azért a német kiutaztatók is örülhettek, hiszen a külföldi üdülések piaca is jócskán bővült: 4 százalékkal 52,7 millióra. A 2011-es szezonban sem történt változás a németek kedvenc nyaralási helyszíneinek dobogósai körében: Ausztria állt az első helyen 16 százalékos részesedéssel, azt követte Spanyolország 15 százalékkal és Olaszország 13 százalékkal. Mindhárom úti célban százalékosan egyszámjegyű növekedést mértek a német piacról. A legnépszerűbb desztinációk rangsorában szerepelt még Törökország (8 százalékos részesedés), Franciaország (6 százalék), Hollandia (5 százalék), Görögország (4 százalék) és Horvátország (3 százalék).

A belföldi kedvencek között továbbra is Bajorország maradt a csúcson, ahol 19,1 millió utazást tettek tavaly a németek. Ezzel a sör és virsli hazája kétszer olyan népszerű volt, mint a második és harmadik helyet elfoglaló Alsó-Szászország és Baden-Württemberg.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.