Az ügyfelek pénze fogy, a szállodák arrogánsak

Bár nemzetközi összehasonlításban a hazai „konferenciaipar” nem is áll olyan rosszul anyagi és infrastrukturális lehetőségeihez képest, a szakma érintettjei ennél árnyaltabban látják a helyzetet - derült ki a Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége (MaReSZ) keddi, budapesti szakmai napján.

Persze a bizalomra okot adó, az ICCA-tól származó statisztikák szerint Budapest a saját súlycsoportjában szereplő városok - Prága, Lisszabon, Isztambul, Dublin - között áll egészen jó helyen évi 100 körüli kongresszusával. Az ICCA azonban csak a tudományos eseményeket méri. Ettől függetlenül szembe kerülünk azzal a már évek óta napirenden lévő problémával, hogy igazán nagy létszámú rendezvényt megcsípni nem sikerül. Hiába kérte a moderátor az első kerekasztalbeszélgetés résztvevőitől, hogy ne akarjanak nagy befogadóképességű kongresszusi központot építeni és nemzeti légitársaságot alapítani, nem lehet nem említeni különösen az előbbit, mellyel unos-untalan visszajutunk az infrastruktúra évtizedek óta ismételt hiányosságaira.

Jelenleg azonban úgy tűnhet, az infrastruktúra hiányánál talán jobban húzza a piaci szereplőket a gazdasági helyzet. Az ügyfelek pénze fogy, kevesebbet költenek és megkerülik a szervezőket - panaszolta Tordai Bálint, a Bo Event rendezvényigazgatója rávilágítva a szereplők szembekerülésének okára. Nem könnyít a rendezvényszervezők helyzetén, hogy a legnagyobb ügyfélkört jelentő gyógyszeripart számos korlátozás sújtja - mint a szálloda legmagasabb választható kategóriája, szolgáltatásai, napi étkezések költségének alacsony felső határa -, melyeket a GYEMSZI (Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet) nem csekély mértékű büntetések kilátásba helyezése mellett számon is kér.

Talán vigasztalásnak szánta Kovács Balázs, a Danubius Hotels Group marketing és értékesítési vezérigazgatóhelyettese hogy a szállodák helyzete sem rózsás, számos teher nehezedik a vállukra beleértve a 18%-os szállodai áfát, ráadásul az általuk befizetett idegenforgalmi adót (IFA) nem forgatják vissza az önkormányzatok. Bagdi Károly, a Convention Budapest Kft. ügyvezetője élesen bírálta a szállodák hozzáállását. A magas szobaárakat, a rendezvényhelyszíneknek fizetendő előlegek mértékét és ütemezését. Szerinte a szállodák arroganciája a csillagok számával fokozódik. Kivételként a Kempinskit hozta fel. És ha már megszólíttatott, Parti János, a Kempinski értékesítési és marketingigazgatója elismerte: sokan fordulnak közvetlen a szállodákhoz, de ők nem tekintik versenytársnak a szervezőket. Ugyanakkor azon felvetésre reagálva, mely szerint túl magas a saját technikusi háttér alkalmazásának a díja, Parti kifejtette a szálloda saját technikusai nem jelentenek kockázatot, amivel magukat biztosítanák, mert ha a szervező esetleg slendrián külsőst hoz, akkor a vendég a szállodát fogja szidni a recsegő mikrofonokért. Ezen a ponton egymásnak feszültek az érdekek, mivel a rendezvényszervezők hasonlóképpen vélekedtek a helyszínek saját technikai személyzetéről, védve sajátjukat az évek óta kialakult bizalomra hivatkozva.

Biztató fejlemény, hogy Benyeda Katalin, a Magyar Nemzeti Galéria rendezvényfelelőse elismerte, az utóbbi években valóban irreálisan magas árakat kértek, majd miután ráébredtek, hogy ennek köze lehet a megrendelések csökkenő számához, el kezdték újra gondolni árképzésüket. Mi több, elmondása szerint eltörölték a rendezvényekhez szükséges alvállalkozók kizárólagosságát, így nem kell a szervezőknek a keddi fórumon is sokat kifogásolt magas lelépési díjjal kalkulálni.

A nemzetközi rendezvények szinte kizárólagos helyszíne Budapest - állapították meg többen is a keddi fórumon. De még így is van hova fejlődni, amihez több, mint hasznos, ha létezne önálló turisztikai marketingszervezete - javasolta Kovács Balázs hozzátéve, hogy hiába van egy brand, ha mögötte nincs pénz. Az egyértelműbb brand-kommunikáció előnyeire utalt a kedden szintén felszólaló Marc Slenema, az MCI amszterdami irodájának projektvezetője. Szerinte Budapest jó ár-érték arányú rendezvényhelyszín, ahonnan úgy távozik az ember, hogy a vártnál jóval többet kapott.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.