Meddig szárnyal?

A Malév új vezérigazgatója úgy látja, a légitársaság még a privatizáció elhúzódása vagy meghiúsulása estén is képes egy-két évig stabilan működni. Stratégiai befektetőre szerinte szükség lenne, csakúgy mint a létszámkarcsúsításra és a Sky Teamhoz való csatlakozásra.

- Ön a folyamatban lévő privatizáció kellős közepén lett a Malév vezérigazgatója. Nem fogja megbánni, hogy elfoglalta ezt a pozíciót, ha megbízása csak néhány hónapig tart?

- Mérnök vagyok, úgy terveztem, hogy optimális esetben akár több évig is lehetek vezérigazgató. Megvannak az elképzeléseim, de a privatizációs folyamat lezárásáig nem kívánok olyan döntést hozni, ami bármilyen módon korlátozná az új tulajdonos mozgásterét.

- Közhellyé vált, hogy a légitársaságok nincsenek könnyű helyzetben: jött a terrorveszély, aztán a fapadosok, végül az emelkedő üzemanyag-árak. Ön milyennek látja a légitársaság helyzetét?

- Szerintem a Malév egy-két évig akkor is képes működni, ha most nem sikerül privatizálni, de hosszabb távon mindenképp szüksége van stratégiai befektetőre. Ferihegynek és az országnak szüksége van a Malévre. Nélküle négy-öt évig lassabban bővülne a légi forgalom a mostaninál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ráhordó hatása révén a többi légitársaság forgalmát is növeli, és Budapest átszálló forgalmának mintegy 30 százalékát adja.

- Milyen eredményt prognosztizáltak 2005 végére?

- Jelenleg elfogadásra váró üzleti tervünk 500 millió forintos veszteséget prognosztizál. A Malévet jó esetben nullszaldó körüli eredménnyel lehet működtetni, de ehhez nélkülözhetetlen egyes üzletágak kiszervezése és értékesítése.

- De ezzel még várni kell. Melyek azok a lépések, amelyek megtételén gondolkozik? Vannak-e tervek a géppark átalakítására? Lesz-e létszámleépítés?

- Véleményem szerint a mostani négy típus sok a jelenleg 28 gépből álló flottához képest. A létszámot illetően is jelentős tartalékaink vannak. A hosszú távú utak gazdaságosságán el kell gondolkozni.

- Tavaly augusztusban vásárolt a Malév száz ülést a Hainan légitársaság pekingi járatán. Milyen a helyek kihasználtsága?

- Induláskor 80-85 százalékos volt a kihasználtság, de télen visszaesett az érdeklődés. A közeljövőben Kínában tárgyalok, remélhetőleg ez erősíteni fogja a járatot.

- Az utóbbi egy évben visszaesett a Malév részesedése a Magyarországon értékesített utasforgalomban. Hogyan próbálják újra megnyerni az utazási irodák bizalmát?

- Úgy érzem, az utazási irodák bizalma az évtizedek alatt kialakult korrekt partneri viszonynak köszönhetően töretlen a Malév iránt. Amivel ki tudunk emelkedni a többiek közül, az a gyorsabb reaakció: a charterjáratoknál a foglalásokra például a korábbi egy hét helyett egy-két napon belül reagálni fogunk.

- Ki fogja-e használni a Malév azt a lehetőséget, hogy amióta Magyarország is csatlakozott az EU-hoz, az unió bármely két városa között indíthat járatot?

- Vizsgáljuk annak lehetőségét is, milyen járatokat indíthatunk az EU városai között. Most még csak annyit mondhatok, hogy egynél több, tíznél kevesebb ilyen járatról van szó.

- Körülbelül másfél éve a Malév is bevezette az on-line jegyvásárlást. Mekkora az érdeklődés iránta?

- Mostanra elérte a 25 százalékot azok aránya, akik interneten vásárolták meg repülőjegyüket, ami azt jelenti, hogy túl vagyunk a 3 milliárd forinton. Nyugat-európai értékesítésünkben ez az arány 30-40 százalékos. Terveink szerint még az idén elérjük az 5-6 milliárd forintos bevételt.

- Ön szükségesnek tartja-e, hogy a Malév csatlakozzék valamelyik szövetségi rendszerhez?

- Igen. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Sky Teammel a Malév mielőbbi társult tagságáról.

Született

1954. július 5-én

Család

Elvált, párjával boldog párkapcsolatban él. Két felnőtt gyereke van.

Iskolák:

1977 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar

1979 BME Villamosmérnöki kar, szakmérnöki képzés

1980 Egyetemi doktori cím

Munkahelyek

2003-2005 Budapest Airport Rt., igazgatósági tag

2003-2005 M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt., vezérigazgató

2002-2003 Malév Rt., igazgatósági tag

2001-2003 Group 4-Matávőr Rt., vezérigazgató (Group 4 Securitas és a MATÁV Rt. 50-50 százalékos tulajdonú társasága)

1999-2001 Eladja a Megamicro Rt.-t, de továbbra is vezérigazgató marad

1995-1999 Megamicro Rt., elnök-vezérigazgató

1990-1995 Megamicro Kisszövetkezet (1991-től részvénytársaság) beosztott, majd elnök-vezérigazgatóhelyettes

1982-1985 Félállásban adjunktus a BME Villamosmérnöki Karán

1982-1990 Különböző politikai állások

1977-1982 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar Híradástechnikai Intézet tudományos ösztöndíjas, majd tanársegéd

Nyelvismeret

Angol szakmai tárgyalási szint

Hobbi

Műrepülés, síelés, búvárkodás


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.