Még nem túl kelendőek az utazási hitelek

Az utazási hitelek megítélése a bankok és az utazási irodák között is ellentmondásos. Az utazók még nem fedezték fel, ennek ellenére vannak, akik látnak benne fantáziát.

„Utazási hitel? Folyamatosan hirdetjük, a katalógusunkban is benne volt, de egyetlen érdeklődő sem jelentkezett” – válaszolta kérdésünkre az egyik magát megnevezni nem akaró utazási iroda munkatársa. A legtöbb iroda nem számolt be kedvező tapasztalatokról az utazási hitellel kapcsolatban, de vannak olyanok is, akiknek jobban megy. Az AgoraTravel például egy éve vezette be utazási hiteles konstrukcióját, amelytől forgalomnövekedést várt. „Minimális mértékben valóban nőtt a forgalmunk, de ez nem feltétlenül kapcsolható az utazási hitelekhez; lehet, hogy inkább az az oka, hogy ősszel megújítottuk az irodánkat” – mondja Miskey Richárd irodavezető. Tavaly az AgoraTravel utasainak 10 százaléka vett fel 20 ezer és 100 ezer forint közötti utazási hitelt. Az idén az igénybe vevők száma nem változott, de arányuk csökkent, mert közben nőtt az utasok száma. Miskey Richárd úgy véli, az érdeklődés nem esett vissza, de ma már egyre több utazási iroda kínál utazási hitelt.

Mérsékelt az érdeklődés a Quaestornál, amely 2004. január 1. óta értékesíti a Forrás Takarékszövetkezet utazási hiteleit. Az átlagos hitelösszeg 150-200 ezer forint körül mozog. Jellemzően azok veszik fel, akik amúgy is utaznának, de így jobb szállodát engedhetnek meg maguknak, tovább maradhatnak, vagy több programon vehetnek részt – meséli Nácz Attila, a Questor takarékszövetkezeti üzletág vezetője. Vannak olyan utazási irodák, amelyek nem is gondolkodnak az utazási hitel bevezetésén. Ilyen például a TUI, amelynek szakemberei szerint az utasaik nem igénylik ezt a szolgáltatást. Mint Horváth Ferencné irodavezető elmondta, legtöbb utasuk drága útra fizet be. „Nem akarjuk a színvonalat lejjebb adni, semmi szükségünk arra, hogy utazási hitellel rizikózzunk” – mondta az irodavezető.

Azok a cégek, amelyek kínálnak utazási hiteleket, többnyire azért teszik, mert bíznak a fogyasztói szokások megváltozásában. „Az mindenkinek természetes, hogy akár hitelből is újat vásárol, ha elromlott a mosógépe. Az utazási piacról az a felismerés hiányzik még, hogy hitelből is el lehet utazni, ha épp nincs elég pénz a házi kasszában. Németországban megszokott, hogy az emberek azért is hitelt vesznek fel, hogy a megtakarításaikhoz ne kelljen hozzányúlniuk” – mondja Nácz Attila. Nálunk sem jelent megfizethetetlen terhet a törlesztés: 100 ezer forint után egy évig 10 ezer forintnál is kevesebb a részlet havonta, a szükséges saját erő általában az út árának 40 százaléka. Ez nem túl nagy összeg, de az is igaz, hogy hitel mutatói a bankpiacon nem tartoznak a legjobbak közé. Például annál a hitelnél, amelyet az OTP Travel ügyfelei vehetnek fel az OTP Banktól, a kamat 19 százalék, az (egyszeri) kezelési költség 3 százalék, a teljes hiteldíjmutató pedig 28,59 és 34,91 százalék között mozog. Nácz Attila biztos abban, hogy változni fog a helyzet, ha a piac jobban megismeri a terméket. Addig a Quaestor katalógusaiban, szórólapjain és honlapján is szerepelteti ezt a szolgáltatását, és egyéb módon is tanítani próbálja a piacot: olyan szakmai cikkeket jelentetnek meg újságokban, amelyek felhívják a figyelmet az utazási hitelekre. Erre egyébként abszolút szükség van: banki megfigyelések szerint az ügyfeleknek mindössze egy százaléka ért a pénzügyekhez.

Visszafogott bankok

Az OTP álláspontja szerint az utazási hitelek iránti mérsékelt érdeklődés a hazai fogyasztási szokásokra vezethető vissza, amelyek értelemszerűen változhatnak. Azt egyébként még megbecsülni sem lehet, hogy a szabad felhasználású hitelek mekkora részét fordítják az ügyfelek nyaralásaik finanszírozására. Egyes bankok egyébként éppen ezért nem lépnek be az utazásihitel-piacra; Szabó Linda, az Erste Bank szóvivője azt mondta, az Erstének például azért nincs utazási hitele, mert a bank szakértői úgy látják, az ügyfelek elsősorban a folyószámlahitel és a szabad felhasználású jelzáloghitel iránt érdeklődnek, és inkább az így igényelt öszszeget fordítják utazásra.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?