Merre tart a Mahart PassNave?

Sajtóközleményben tájékoztatott tavaly a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról, hogy az állam megvásárolta a Mahart PassNave Kft. hajózási társaság 51%-át, így a cég többségi tulajdonosa lett. Mi a célja az államnak a befektetéssel? – ennek próbáltunk meg utánajárni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztálya megkeresésünkre elmondta, hogy a tulajdonszerzés a 2010-ben megkezdődött vagyonpolitikai fordulatba illeszkedő lépés része, amely szerint a kormány szakított a korábbi időszak tömeges privatizációs gyakorlatával. Az állam a stratégiai je- lentőségű cégek pillanatnyi költségvetési szempontok által motivált eladása helyett újra pozíciót szerez több területen is – úgy, mint az energetika (Mol) vagy a járműipar (Rába) területén. A 110 éves múltra visszatekintő Mahart PassNave meghatározó szerepet tölt be a dunai személyhajózásban és nyereségesen működik, a vételár a várható osztalékokból négy év alatt visszafizethető, a lépés nem terheli tehát a költségvetést. Az állami tulajdon garantálja a cég hosszú távú fennmaradását, és lehetővé teszi a szükséges kikötő- és flottafejlesztések megvalósítását.

ÁTHIDALT PROBLÉMÁK

A Mahart PassNave Kft. többségi tulajdonát 2013. októberéig a szállítmányozással és logisztikával foglalkozó Masped Zrt. birtokolta. Kautz István, a Masped Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy üzletpolitikailag azért látták jónak ezt a lépést, mert így olyan nehézségeket hidalhatnak át vele, mint a parthasználati vagy a vízjogi engedély megszerzése, nem beszélve arról, hogy egy esetleges konkurencia megjelenése tönkreteheti az árakat. A vezérigazgató hozzátette, hogy a személyhajózással foglalkozó cégeknek Európa-szerte az állam vagy az önkormányzat a többségi tulajdonosuk, és megerősítette, hogy a Mahart PassNave esetében is ez fogja biztosítani a hosszú távú működést.

IDÉN INDULNAK A FEJLESZTÉSEK

Az NFM tájékoztatása szerint az állami tulajdonos a kikötők és szolgáltatások fejlesztésére kiemelt figyelmet kíván fordítani, így a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás és a vidéki hajóállomások piaci igényekhez igazodó korszerűsítése várható. Az infrastruktúra fejlesztése során a társadalmi és környezetvédelmi elvárá- soknak megfelelően alakítják át a hajók energiaellátását és a hulladékkezelést is. Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy idén százmillió forintos nagyságrendű beruházásokat terveznek. 2014 tavaszán például a Dömösi Hajóállomást újítják fel és helyezik üzembe, a Dunakanyarba közlekedő járatok itt is ki fognak kötni. A hajózási társaság a Dunán Komáromtól Mohácsig üzemeltet kikötőket a főbb nagyvárosokban, például Esztergomban, Visegrádon, Szentendrén, Vácon, Baján, Solton, Százhalombattán és Kalocsán is, a Tiszán pedig Szegedtől egészen Sárospatakig. Ezenkívül a cég a Dömös nevű, Moszkva típusú városnéző hajót tervezi olyan módon felújítani, hogy az megfeleljen a legszigorúbb európai elvárásoknak is, és így részt tudjon venni a budapesti városnézésben. Ennek útvonala az előző évekhez képest várhatóan kiszéle- sedik: korábban a Vigadó térről a Batthyány tér, a Margitszigeti Szapadtéri Színpad és a Sportuszoda érintésével, a szigetet megkerülve érkezett vissza a hajó, idén a Dömös a Bálnától fog indulni, és az útvonal részét fogja képezni a Várkert Bazár és a Parlament is. Ez a hajójárat május 1-jétől szeptember 28- ig fog közlekedni, naponta ötször. A városnéző járat további újdonsága, hogy napijegyet lehet rá váltani, ami a városlakók és turisták számára lehetővé teszi a többszöri utazást az adott napon és vonalon az érintett kikötési pontokon való ki- és beszállással.

DÉLUTÁN IS LESZ HAJÓ SZENTENDRÉRE

A nyári szezonban visszaállításra kerül a Szentendrére haladó délutáni járat is, így nemcsak reggel, hanem délután is el lehet jutni oda, este pedig két különböző időpontban jönnek visszafelé a hajók. A délutáni járat a Vigadó téri hajóállomásról indul és a Batthyány tér érintésével érkezik meg Szentendrére, visszafelé pedig ugyanezen az útvonalon halad. A Mahart ezzel biztosítja, hogy az utazóközönség mindig más tömegközlekedéssel ellátott csomópontokban tudjon a hajóból ki- és beszállni, Budapesten a Duna jobb és bal partján egyaránt. A Kis-Dunában is visszaállításra kerül a forgalom a július–augusztusi hétvégéken, és innen is el lehet majd érni Szentendrét Batthyány téri indulással, Visegrád végponttal, illetve ugyanezen a vonalon Leányfaluba és Tahiba is el lehet hajózni. Ezek a hajók a július–augusztusi hétvégéken fognak járni, amikor a legsűrűbb a forgalom. A tapasztalatokat és a kihasználtságot figyelembe véve pedig lehetséges, hogy 2015-ben kiszélesítik a szezont vagy a hajók járatsűrűségét, ezért előfordulhat, hogy jövőre át kell szervezni a menetrendet, hogy a sok kikötés miatt ne lassuljanak le a hajójáratok, ám már erre is kialakulóban van egy koncepció.

MEGÚJUL A SALKAHÁZI SÁRA RAKPART

Budapesten a Salkaházi Sára rakpart is megújul, kialakítják ugyanis ennek a szakasznak a gyalogosútját, amelyről a Mahart PassNave már látványtervet is a rendelkezésünkre bocsátott. A rakpartot a hajózási társaság költségvetéséből építik át abból a célból, hogy színvonalasabb kiszolgálást tudjanak nyújtani az itt kikötő nemzetközi hajók részére. A rakpart tervei a 9. kerület elképzelései szerint, a kerületi főépítésszel egyeztetve készültek el. A felújítási ütemben jelenleg az engedélyezési tervek benyújtása folyik, a munkálatokat várhatóan 2014. márciusban kezdik, a befejezést pedig október 30-ra tervezik. A hajók menetrendje igazodni fog a Dunakanyarban működő Volán- és MÁV- menetrendekhez, amivel szintén a kiszolgálás színvonalát kívánják növelni. A kikötői üzletágat is szeretnék továbbfejleszteni, és a nemzetközi szállodahajókat a kikötői mellett új szolgáltatásokkal ellátni. Tervezés és kivitelezés alatt áll például a kikötők villamosenergia-ellátása, illetve a rakpartok tehermentesítése érdekében a hajóval történő hulladékszállítás. A Mahart kihasználva azt a lehetőségét, hogy a Magyarországra érkező nemzetközi személyhajók több mint 92%-ának kiszolgálását végzi, már a 2014-es évtől a jelenlegi kikötői szolgáltatások mellett személyzeti szolgáltatásokat is biztosít a hajóstársaságok részére. Ez a következő években 1000- 1500 fő részére tud megbízható, minőségi munkahelyet biztosítani a Mahart szervezetében. Spányik Gábor szerint jelenleg felfelé ívelő pályán áll a vállalat, és a következő években is folyamatosan meg fognak jelenni újdonságokkal.

A VÍZEN IS BŐVÜLHETNE A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a jövőre vonatkozó közlekedéspolitikai elképzeléseit a készülő Nemzeti közlekedési stratégiában rögzíti. A minden közlekedési móddal foglalkozó vitaanyag tartalmaz a vízi közlekedés fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatát is. A dokumentum szerint a hivatásforgalom számára a hajós közösségi személyszállításnak elsősorban a városok vonzáskörzetében, és különösen a főváros és Esztergom – Leányfalu – Százhalombatta – Dunaújváros elővárosi térségében lehet szerepe. Ez egyrészt az egyéni autós közlekedésre nyújtana alternatívát, másrészt hídként is funkcionálhatna, vagyis a Duna egyik partjáról a másikra szállítaná az utasokat. A dokumentumból idézve „a városi utasszállítás a rakpartok szabályozott átjárhatósága, a kapcsolódó hálózat, megállóhelyek, a közös tarifarendszer, az adott hajózási távolsághoz illesztett sebességű és komfortú hajópark, mint alapvető követelmények függvényében lehet sikeres”. A stratégia a tavaly november–decemberi társadalmi megvitatást követően, a beérkezett észrevételek feldolgozása után kerülhet majd a kormány elé, továbbá a tervezet számol a hajós turizmus népszerűsítésének igényével is. Arra a kérdésre, hogy milyen forrásokból valósítanák meg a dunai hajózással kapcsolatos fejlesztéseket, az NFM azt a választ adta, hogy a dunai nemzetközi vízi úttal kapcsolatos fejlesztések a kialakítás alatt álló területi operatív program vagy a gazdasági fejlesztési program keretéből, esetleg egyéb uniós forrásokból valósul- hatnak meg.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.