Mindenkire számítanak

Több százmilliárd forint értékben folynak szabadidő- és aquaparkok létrehozását célzó beruházások Budapesten és környékén, amelyek megtérüléséhez évi több millió látogató kell. A fejlesztésekhez több esetben szállodai beruházás is kapcsolódik, ezekről lásd írásunkat a 34. oldalon. Közben a reáljövedelmek csökkennek, ilyenkor pedig az emberek visszafogják kiadásaikat; általában először azokat, amelyeket szórakozásra szántak. A beruházóknak tehát vagy a hosszabb távon bekövetkező konjunktúrában, vagy a külföldi látogatókban kell bízniuk.

Ha minden jól megy, három év múlva Budapest közvetlen közelében trópusi strandon napozhat, cápák között búvárkodhat, esetleg szörfözhet, vitorlázhat vagy rönkszaunában izzaszthatja magát turista és városlakó egyaránt. Ha megvalósulnak a befektetők tervei, csak annyi lesz a dolgunk, hogy szorgalmasan látogassuk az új létesítményeket. Az alábbi cikkben valószínűleg nem tudunk teljes képet adni az összes megvalósuló beruházásról – nem beszélve a már eleve működőkről és az ezután indulókról –, azonban ha csak az említettek várt látogatószámát összeadjuk, akkor is bőven évi kétmillió fölött vagyunk. A legnagyobb beruházásnak a Talentis Group Holding bonyolította, The Park elnevezésű etyeki szabadidőpark ígérkezik. A Közép- Kelet-Európa legnagyobb szórakoztató és tudományos témaparkjaként pozicionált projekt megvalósítására 400 millió eurót – mostani árfolyamon számolva körülbelül 120 milliárd forintot – szánnak. Első lépcsőben 70 hektáron 300 ezer négyzetmétert építenek be Etyek és Herceghalom között, az 1-es főút mellett fekvő területen. Lesz itt termál- és élményfürdő, csúszdapark, rekreációs és wellnesscentrum, jégpálya, fitneszcentrum, golfpályák, uszoda. A szabadidőpark olyan szolgáltatást is tud majd nyújtani, amilyet a versenytársak nem: szerepel a tervek között egy trópusi, homokos fedett strand kialakítása, amely az év minden napján nyitva lesz; egy mélymerülésekre alkalmas medence és egy hatalmas akvárium létrehozása cápákkal. A park 2011-ben kezd működni. „Az idei év a tervezés és az engedélyeztetés időszaka lesz, 2009-ben és 2010-ben már az első ütem kivitelezése zajlik” – mondta Szénási Zsolt projektmenedzser. A célcsoport: a térségben most élők és a később idetelepülők, az itt tanuló diákok, az itt dolgozók, valamint a Budapestről idelátogató magyar és külföldi közönség. A The Park szabadidőszórakoztató központ minden korosztály számára kínál programokat. Az előzetes számítások szerint az első időszakban a vendégek 25 százaléka lesz külföldi, később nőni fog ez az arány. A beruházók évi 1,5 millió látogatóra számítanak. A belépőjegyek áráról egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy igen sokféle lesz. Idény, funkció és célcsoport szerint különböző árú belépőjegyeket árulnak, amelyekért 4–5 csillagos szolgáltatásokat kapnak a látogatók. Emellett lesznek csoportos, napi, heti és korlátlan belépésre jogosító jegyek. Lehet majd venni a The Park öt fő attrakcióját tartalmazó, névre szóló éves bérletet.

Aquaworld: Európában a második

8,6 hektár alapterületen, 17 milliárd forintból már javában épül, és a tervek szerint idén októberben nyílik meg Újpesten, az M0-s tervezett Megyeri hídjánál Európa második legnagyobb fedett élményfürdője, az Aquaworld és mellette egy négycsillagos superior szálloda. Lesz spa-, wellness- és fitneszközpont, konferenciatermek és éttermek. A vízi élményközpontot 72 méter átmérőjű, öt emelet magas óriáskupola fedi majd. Összesen 15 medence lesz, közöttük egy Európában is ritkaságnak számító szörfmedence, 11 csúszda, külön gyermekrész, nyáron pedig strand. Tíz szaunája között az egyik egy Magyarországon egyedülálló, föld alá épített rönkszauna. Kalandparkot is építenek, ahol céges rendezvényeket tartanának. És ez még mindig nem minden: közel ezer fős konferencia-központ, szépségfarm, asztalitenisz-terem, squashpálya – mutatja be a komplexumot (nem is teljes egészében) Kelecsényi Ágnes, a létesítmény marketing- és értékesítési igazgatója. Az Aquaworld egyszerre 1800 vendéget tud fogadni, és mivel egy belépőjegy négy órára szól, és a létesítmény 12 órán át lesz nyitva, ez csaknem 6 ezer vendéget jelent naponta. Ehhez jön még a szálloda – maximális kihasználtság esetén – 838 vendége. Ez a maximum; ennyi lehet egy nyári hétvégén, de hétköznap délelőtt nem valószínű. Mint Kelecsényi Ágnes elmondta, összesen évi 5–600 ezer vendégre számítanak. A célcsoport, ahogyan a „Mezítlábtól a lakkcipőig” szlogen is kifejezi, mindenki. Egy felnőttnek négy órára a belépőjegy ára hétköznap négyezer, hétvégén hatezer forint körül lesz. Hároméves kor alatt a belépés ingyenes, 3–14 éves kor között félárú. Már felvették a kapcsolatot a potenciális partnerekkel. A nagyközönség számára a nyitás előtt indul a reklámkampány.

Beruházások Gyálon és Szentendrén

A Gyálra tervezett 4 termálfürdő és szabadidő-központ építését visszavetette, hogy három-négy hónapja kiderült: nem kapták meg az igényelt 900 millió forintos EU-támogatást. „Eladósodni nem akarunk. Olyan befektetőket keresünk, akik a hosszú hosszú – hozzávetőleg nyolckilenc éves – megtérülési időt is tudják vállalni. Ha nem találunk, a beruházást akkor is folytatjuk, de a létesítmény kisebb lesz a tervezettnél” – magyarázza Horváth Mihály, az építtető Horwát Kft. ügyvezető igazgatója. Az eredeti tervek szerint hatszintes, négycsillagos szálloda és háromcsillagos apartmanház épülne a fürdő mellett, amelynek az a különlegessége, hogy az összességében 100 hektáros beruházás területén 30 hektáros tó is van, amely alkalmas strandolásra, horgászásra, csónakázásra, vitorlázásra. Megközelítése is egyszerű: a fürdő az M5-ös autópálya és az M0-s autóút kereszteződésében épül, és BKV-busz is jár oda. Az osztrák mintára épülő élményfürdő alapfilozófiája, hogy a család minden tagja találjon számára megfelelő szórakozást. A kicsiknek lesz bébifürdő, a fiataloknak csúszdarendszer, és terveztek több medencét az idősebbeknek is. A célcsoport Budapest déli-délkeleti része, valamint a főváros déli-délkeleti agglomerációja. Ezen a területen még strand sem igen van, úgyhogy valószínűleg lennének érdeklődők. Persze kérdés, sikerül-e befektetőt találni, azaz az eredeti tervekből mi valósulhat meg és menynyiért. Most éppen a termálvízkutat fúrják. A környezetvédelmi engedélyt megkapták, és a szabályozási tervhez is minden érintett hozzájárult. Ami visszavetheti az ügyet, az az átmeneti pénzhiány. Ezt az apartmanházak építésének lehetősége talán feloldja. Az épülő szentendrei uszodát és multifunkciós szabadidőházat tematikus, hagyományőrző játszóház egészíti ki, ahol lesz színpad is. Az összesen 8500 négyzetméteres létesítményben lesz kávéház, söröző, étterem, bowlingpálya, játékterem és 80 fős konferenciaterem. A létesítmény alsó szintjén, mélygarázsban lehet majd parkolni. Felette lesz egy 33 méteres úszómedence, wellnessgyógyászati részleg, maszszázs és élményelemekkel – buzgár, pezsgőbefúvó – dúsított medence. A harmadik szintre 500 négyzetméteres, a legmodernebb fitneszgépekkel felszerelt fitnesztermet terveztek. A tetőteraszon, a szabadban fogják tartani a kihelyezhető órákat, a jógát és a thai chit. „Az éves látogatószámot háromszázezer körülire becsüljük, és elsősorban a szentendreiekre, az észak-budaiakra, a visegrádiakra és a Budapest külső részén élőkre számítunk” – mondta Kanev László, a beruházó Aquapalace Kft. ügyvezető igazgatója. A beruházás értéke nettó 2,5 milliárd forint.

Hosszú megtérülés

Nem véletlen, hogy kizárólag fürdő építésében senki nem gondolkozik, hanem minden beruházó a lehető legkreatívabb egyéb létesítményeket tervezi a fürdő mellé. Abban minden megkérdezett szakember egyetértett, hogy magában a fürdő nem lehet nyereséges. Feltétlenül szükséges viszont, mert ez az, ami odavonzza az embereket, miközben a hasznot az egyéb létesítmények hozzák. A megtérülési idő azonban így is hosszú. A gyáli projekt esetében 9-10 év, a szentendrei multifunkciós szabadidőház és a fürdő beruházási költségének megtérülését ellenben 20 évre tervezik. Szénási Zsolt nem tudott egzakt választ adni, mikorra térül meg az etyeki beruházás. Azt mondja, a projekt különböző funkciók sokaságából áll, és ezek mindegyike más-más megtérülési mutatókkal jellemezhető. Szerinte annyira különböző területekről van szó, hogy nincs is értelme egyetlen megtérülésben gondolkozni. Abban viszont egyetlen beruházó sem kételkedik, hogy lesz elég látogató, és visszajön a pénze. Szénási Zsolt a KPMG egyik tanulmányára hivatkozik, amelyben 1,5 milliós látogatószámmal számolnak. Kelecsényi Ágnes azt mondja, az épülő Aquaworldnél valamivel kisebb kapacitású hasonló holland és német parkok működésének vizsgálata alapján ki lehet jelenteni: egy 1–1,5 milliós város közelébe épült aquapark mindenképp kifizetődő. „Igaz, hogy a magyar életszínvonal más, de Budapestről jóval több látogatóra lehet számítani, főleg ha a város vonzáskörzetét is hozzászámítjuk” – teszi hozzá. Még a konkurensek is szép jövőt jósolnak az Aquaworldnek. „Lakóházak tömege veszi körül, mindössze kéthektárnyi földet kellett megvenni a beruházáshoz. Ráadásul az első aquapark Budapesten, így ha ügyes, nagy piaci részesedést szerezhet” – mondja Horvát Mihály.

Jobb a több

 Az új beruházásokat a turisztikai szakemberek is örömmel fogadják. „Magyarország turisztikai szempontból legértékesebb régiójáról van szó. Budapest közelségét érdemes kihasználni” – mondta Rusznák Imre, a Budapest- Közép-duna-vidéki Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke, az Országos Idegenforgalmi Bizottság tagja. A Zsámbékimedencében épülő szabadidőpark (The Park) létesítésének gondolatát nagyon pozitívnak tartja; ha jól szervezik meg, az új beruházás szerinte az egész régió idegenforgalmát fellendítheti. Ehhez persze több tényező együttállása is kell: szükség van magas színvonalú és komplex szolgáltatásokra, jó infrastruktúrára és marketingre. Rusznák Imre szerint az új fejlesztéseknek köszönhetően biztosan nőni fog a turisták száma. A magyar vendégek keresetének visszaesése miatt sem aggódik: a belföldi turizmus fellendült az utóbbi időben, és ez a tendencia szerinte folytatódni fog. Fekete László, a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatója szerint Budapest imázsát növeli, ha több ilyen „színfoltot” tud felmutatni. Úgy véli, az új beruházások nem „szívják el” egymás elől a turistákat, hiszen nem azonos a célcsoportjuk. Az Aquaworldben épülő Ramada Hotelt például biztosan nem lehet majd kizárólag magyar vendégekkel megtölteni. Fekete László hangsúlyozta a marketing fontosságát a hosszú távú nyereségesség eléréséhez: szerinte a leggyakoribb hiba az említettekhez hasonló projektek esetében éppen az, hogy nem marad pénz a marketingre. Ez az oka például annak, miért nem keresik fel elegen a Váci utcai Reneszánsz Panoptikumot. Hozzátette, hogy a külföldi célcsoportokat célzó promóciók lebonyolításába a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. is besegít: informálja a létesítményekről a budapesti Tourinform-irodákat felkereső turistákat – a felmérések szerint a Budapestre látogató külföldiek kétharmada felkereste őket –, promotálják őket vásárokon, kiállításokon, valamint kiadványaikban és tizenhét nyelvű honlapjukon.

Régi motorosok: Aquaréna, Vidámpark

 A 2003 augusztusának végén megnyílt mogyoródi Aquaréna 2004-ben zárta első teljes szezonját. A látogatók száma nem publikus; Tömpe Ágnes gazdasági vezető annyit azonban elárult, hogy a hétköznapi látogatószámnak másfélszerese a hétvégi látogatószám. Az első évben a tervezettnél kevesebben keresték fel a parkot, de ez tervezési probléma volt, később közelebb került egymáshoz a terv és a valóság. A jövedelmezőség megfelel a várakozásoknak. Arról nincs adat, hány százalékban használják ki az Aquaréna kapacitását. A létesítmény befogadóképessége 4500 fő. A vendégek 98 százaléka magyar, a nagy többség a közép-magyarországi régióból érkezik, nagy részben Budapestről és az M3-as melletti településekről. Tömpe Ágnes egyébként azt mondja, a közelben nincs versenytársuk. Konkurensnek tartják a debreceni Aquaticumot, a balatonfüredi Annagorát és a hajdúszoboszlói Aquaparkot. Az Aquaworldot egyelőre nem tartják veszélyesnek; megvárják, amíg felépül. Amúgy is úgy gondolják, hogy lesz idő felkészülni; az idén még el sem kezdődik a verseny, hiszen mire októberben megnyílik az újpesti fürdő, az Aquaréna éppen bezár. Kőfalvi Tamás, a Vidám Park vezérigazgatója is úgy látja, a jelenlegi szórakoztató központok nem jelentenek konkurenciát a Vidám Park számára, mert az általa nyújtott szolgáltatás egyedi, hiszen ez ma Magyarországon a legnagyobb, állandó helyszínen működő és a legtöbb játékot üzemeltető szórakoztató park. Pedig a Vidám Park látogatóinak száma az elmúlt három-négy évben nem változott jelentősen. A vezetőség lehetőségeihez képest próbált alkalmazkodni a vendégek igényeihez. Az elmúlt évek legnagyobb újdonsága a karszalagos beléptetési rendszer bevezetése volt 2006 nyarán. Erre a lakosság reáljövedelmének csökkenése miatt volt szükség. Az első teljes szezon a 2007-es volt, de ennyi idő alatt még nem került be megfelelő mértékben a köztudatba. Az értékelések szerint az előző menedzsment újításai nem hozták meg a várt eredményeket. Emellett a Vidám Park évente minimum egy játék üzembe helyezésével is próbált minél több vendéget vonzani. A látogatottságot mindenesetre talán növelheti, hogy 2007. október 1-jétől új menedzsment áll a Vidám Park élén, amelytől azt várja a Fővárosi Önkormányzat, hogy új jövőképet, lendületes fejlesztési stratégiát alakít ki a vidámparki szórakoztatási szegmensben. 2008 első félévében kell kidolgozni azokat a terveket, amelyek alapján elindulhatnak a fejlesztések. Idén is vesznek új játékokat, de a leglátványosabb változás az lesz, hogy étterem nyílik a Vidám Parkban. Emellett a park erősíti médiamegjelenéseit. Cél az is, hogy minél több külföldi vendég figyelmét hívják fel szolgáltatásaira. Pontosan nem tudni, eddig mekkora volt a külföldiek aránya, de a közeljövőben tervezik egy kontrollingrendszer megvalósítását, amelynek köszönhetően ez is mérhető lesz.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.