„Nagyon büszke vagyok erre a gépre”

Az egész jelenet egészen szürreális: a lengyel LOT Seattle-i gyárból varsói bázisára repült újdonatúj Boeing 787-9-esének kétharmada sötétben, csak a hajtóművek susognak. Életnek jelét leginkább a premium economy és a pilótafülke között látni. Grönland fölött jár a Dreamliner, kint az Aurora Borealis éli életét, bent az economy félhomályában Rafal Milczarskival, a tavaly 25%-os növekedéssel 6,8 millió utast szállító LOT vezérigazgatójával beszélgetünk.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A LOT zászlóshajóján ülünk, milyen érzés az első 787-9-esen repülni?

Óriási. A vadonatúj economy ülésünkben ülök. Abszolút kényelmes, fantasztikus. Nézze csak meg a lábtartókat. Kíváló minőség, nagyon büszke vagyok erre a gépre.

Ez az első 9-esük. Mennyit várnak a típusból?

Nagyon sokat. Ki sem merem mondani, mennyit. (nevet - V.A.) Négy darabra szerződtünk. Áprilisban, júniusban és 2019 februárjában érkezik a többi. 2019 elejére megduplázzuk a Dreamliner-flottánkat; 8 darab 787-8 és 4 darab 787-9 repül majd LOT színekben.

Amikor tavaly Budapestre repültünk, hogy bejelentsék a New York-i és chicagói közvetlen járatokat, mondta, hogy akár a 9-es is állomásozhat a Ferihegyen, ha a kereslet indokolja. Alakul a kereslet?

Rendben van, de örülnénk, ha még ennél is jobb lenne. Mindenkit arra ösztönzök, hogy repüljön LOT-tal. Ugyanakkor látom, hogy még több időt és figyelmet kell Magyarországnak szentelnünk. Számomra Magyarország nagyon fontos piac. Idén elkezdjük a kisebbik Dreamlinerrel, de további bővülésben vagyunk érdekeltek. Szeretném, ha a LOT Kelet-Közép-Európa kedvenc légitársasága lenne.

Tehát, hogy alakulnak a foglalások?

A terveknek megfelelően. Rendben vannak, de még tartogat további tartalékokat. Ez egy olyan járat, amire nem hordanak rá. A ráhordás alapjaiban változtatná meg a helyzetet. Annak idején részt vettünk volna az önök kormánya által a nyugat-balkáni járatokra kiírt tenderen. Kicsit sajnálom, hogy nem nyertünk. Vélhetően az akkori, negatív pénzügyi eredményünk miatt nem feleltünk meg a feltételeknek. Szerintem a mi ajánlatunk a nyertesénél sokkal jobb volt. A flottánk, a gépeink mérete sokkal nagyobb járatsűrűséget tett volna lehetővé. Nem hetente háromszor, hanem naponta, vagy akár naponta kétszer tudtunk volna közlekedni. Igen, sokkal jobb megoldás lett volna. Bízom benne, hogy a jövőben is előremutató kapcsolatokat ápolunk majd a magyar kormánnyal, szükségünk van a támogatásukra, szeretnénk, ha az utazók szívesen fogadnának minket Magyarországon, hisszük, hogy szívesen fogadnak majd minket és szeretnénk a jövőben még nagyobb nyitottságot látni.

Kemény versenyre számít? Miért választaná a LOT-ot a magyar utas?

Szerintem jól állunk, mert mi kínáljuk a legjobb terméket. Mi vagyunk az egyetlen, az USA kulcs desztinációira Dreamlinerrel Budapestről közvetlenül repülő légitársaság. Nézze, én szeretem a versenyt, erősebbé tesz, segít leküzdeni a lustaságunkat.

Egy árérzékeny piacon, amilyen a magyar is. Elég egy közvetlenül repülő Dreamliner a versenyhez?

A LOT egy minőségi terméket kínál. Ennek megvan az ára. Egy bizonyos árszint alá nem tudok menni, de az egy átszállásos útvonalak áraival versenyképesek maradunk. Emlékeztetném, hogy alakulóban van az Alaska Airlines-szal kötendő interline-megállapodásunk, amivel Észa-Amerikában egészen kiterjedt útvonalhálózatot érhetnek el a magyar utazók is.

Még nem telt el egy év, hogy bejelentették az amerikai járatokat. A magyar fejekben van már a LOT?

Még nem. Lehet, hogy a magyarok számára a Malév megmaradása lenne a legideálisabb, de ez a lehetőség már elúszott, nincs fölötte többé kontrol, mint a híd alatt hömpölygő víz. Szerintem a LOT — legyen az LOT Polish, vagy LOT Hungarian Airlines — felkészült arra, hogy bázist működtessen Budapesten. Nézze, mi tiszteljük a magyarokat, kedveljük egymást, szeretnénk élvezni a támogatásukat, és korrekt, nyitott körülmények között kínálni a szolgáltatásainkat. Igazán remélem, hogy ez így lesz.


Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.