Nőtt a belföldi vendégéjszakák száma

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma 3,6%-kal 8,3 millió főre, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 4,8%-kal 21,6 millió éjszakára nőtt az előző évhez viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei 8,2%-kal bővültek és 152,0 milliárd forintot tettek ki. A pénzügyi-gazdasági válságot megelőző évhez, 2007-hez viszonyítva a vendégéjszakák száma 7,4%-kal, a szállásdíjbevétel 8,3%-kal emelkedett. A növekedésben a belföldi turizmus, amelynek legfontosabb eredményeit az alábbiakban mutatjuk be, fontos szerepet játszott, közölte a Magyar Turizmus Zrt.

100 ezerrrel több belföldi vendégéjszaka

A KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő belföldi vendégéjszakák száma több mint százezerrel bővült és így összesen 10 308 922 éjszakát tett ki. Az elért 1,0%-os növekedéssel sikerült az MT Zrt. 2012. évi marketingtervében meghatározott célkitűzést megvalósítani: a belföldi turizmus területén nem csupán elértük a 2011-es szintet, hanem – ha kis mértékben is – meghaladtuk azt. Ez annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben 1,5%-kal, 2,5 napra nőtt a belföldiek átlagos tartózkodási ideje. A belföldi vendégéjszaka-szám augusztustól egyértelműen növekedett, kedvező utószezoni adatokat produkálva.

A belföldi vendégéjszakák száma a szállodák (+3,9%) és a kempingek (+9,7%) esetében a kereskedelmi szálláshelyek átlagánál is kedvezőbben alakult 2011-hez képest. A szállodai kategórián belül a négycsillagos szállodák 15,4%-os növekedéssel büszkélkedhetnek.

A belföldi vendégforgalom a beutazó vendégforgalomnál kevésbé koncentrált. 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött belföldi vendégéjszakák 26,2%-át regisztrálták a Balaton régióban, 14,5%-át a Budapest–Közép-Dunavidéken és 13,1%-át a Nyugat-Dunántúlon. E három régió együttes részesedése 53,8% volt, emellett az Észak-Magyarország és az Észak-Alföld régiók részesedése jelentős: 12,9, illetve 10,4%.

A turisztikai régiók többségében emelkedett a belföldi vendégéjszakák száma: a Tisza-tónál 8,0%-kal, a Dél-Dunántúlon 5,7%kal, Észak-Magyarországon 5,4%-kal, a Dél-Alföldön 2,1%-kal, a Balatonon 1,3%-kal és a Budapest–Közép-Dunavidék régióban 1,1%-kal.

A belföldiektől származó szállásdíjbevétel 54.962 millió forint volt 2012-ben, ami az összes szállásdíjbevétel 36,2%-ának felel meg. 2011-hez képest a belföldiektől származó szállásdíjbevétel – a vendégforgalom növekedését meghaladva – 5,9%-kal nőtt, miközben a szálláshely-szolgáltatás 2012-re számított árindexe 2,6% volt. A belföldi vendégektől származó bevételek 24,6%-a a Balaton, 17,2%-a a Budapest–Közép-Dunavidék, 14,0%-a az Észak-Magyarország és 13,2%-a a Nyugat-Dunántúl régióban keletkezett.

Felülmúltuk a válság előtti szintet

Az utolsó válság előtti évhez, 2007-hez viszonyítva a belföldi vendégéjszakák száma 3,5%-kal, a belföldiektől származó szállásdíjbevételek 10,2%-kal emelkedtek a kereskedelmi szálláshelyeken. (Eközben a nemzetgazdasági fogyasztói árindex 27,4%-ot, a szálláshely-szolgáltatás árindexe 7,3%-ot tett ki.)

A kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégéjszakáinak száma, 2007-2012

Forrás: KSH, a 2012. évi adatok előzetesek

Csaknem valamennyi turisztikai régióban bővült a vendégforgalom 2007-hez képest is. A legkiemelkedőbb növekedést a Nyugat-Dunántúl régió érte el 14,2%-kal.

Közel 1600 SZÉP Kártya elfogadóhely

A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján 2012 decemberében 1583 kereskedelmi szálláshely fogadott el fizetőeszközként Üdülési Csekket, és 1409 egység Széchenyi Pihenőkártyát. 2012-ben az Üdülési Csekk, illetve SZÉP kártya tulajdonosok összesen 12,6 milliárd forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a kereskedelmi szálláshelyeken. A SZÉP kártya felhasználásának aránya az év egészét tekintve 75,9%-os volt. 

A belföldi turizmust népszerűsítő – 2011-ben indított – mozgalom és kampányok folytatásaként a Magyar Turizmus Zrt. 2012-ben is számos, országos kiterjesztésű, termékalapú kampányt indított a turisztikai régiók szolgáltatói ajánlatainak (például szálláslehetőségek, programok) összefogásával.

Márciusban az egészségturizmus, áprilisban az aktív, falusi és az öko-, valamint a kulturális turizmus, májustól a vízpartjaink népszerűsítése és kulturális ajánlatok, ősszel a bor és gasztronómia, télen pedig ismét az egészségturizmus kínálat került a kommunikáció középpontjába. A lakossági kampányok célja az volt, hogy belföldi utazásra és a még kint lévő üdülési csekkek érvényességi időn belüli beváltására ösztönözze a lakosságot, illetve, hogy a SZÉP kártya szálláshelyi felhasználását erősítse.

A Magyar Turizmus Zrt. 2013. évi tevékenységéről itt lehet tájékozódni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.