Növekvő külföldi, csökkenő belföldi vendégéjszaka-szám szeptemberben

A vendégéjszakák száma összességében 1,3%-kal csökkent, az árbevétel 6,9%-kal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken a KSH legfrissebb adatai szerint.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2019. szeptemberben a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 1,4%-kal nőtt, a belföldieké 4,7%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest a kereskedelmi szálláshelyeken – olvasható a KSH legfrissebb kimutatásában.

A szezonális és naptárhatás figyelembevételével a külföldivendég-éjszakák száma 2,0%-kal nőtt, a belföldivendég-éjszakák száma 2,0%-kal csökkent. A kereskedelmi szálláshelyek – folyó áron számolt – összes bruttó árbevétele 6,9%-kal emelkedett.

Idén szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest a külföldi vendégek száma 2,6, a vendégéjszakáké 1,4%-kal nőtt. A szálláshelyekre érkezett 577 ezer vendég közel 1,5 millió vendégéjszakát töltött el. Utóbbiak száma a szállodákban és a panziókban kismértékben, a közösségi szálláshelyeken jelentősen emelkedett. A vendégéjszakák hattizedét Budapest–Közép-Duna-vidék régióban töltötték a külföldi vendégek, 3,0%-kal többet, mint az előző év azonos hónapjában.

Ugyanezen időszakban a belföldi vendégek száma 3,5, a vendégéjszakáké 4,7%-kal volt kevesebb. A vendégszám 527 ezer, az eltöltött vendégéjszakák száma 1,1 millió volt. Ez utóbbi mutató értéke a szállodákban, közösségi szálláshelyeken és a kempingekben visszaesett, a panziókban és az üdülőházakban nőtt. A régiókat - a Tisza-tó és Dél-Dunántúl kivételével - csökkenés jellemezte. Minden ötödik vendégéjszakát a Balatonnál regisztrálták a szálláshelyek.

A szállodák szobakihasználtsága 66,4% volt, az összes bruttó árbevétel folyó áron 6,9%-kal (52 milliárd forintra), ezen belül a szállásdíjbevétel 6,7%-kal (31 milliárd forintra) emelkedett. SZÉP-kártyával összességében 2 milliárd forintot fizettek a kereskedelmi szálláshelyeken, ami 72%-os növekedést jelent.

A hónap végén 73-mal kevesebb, vagyis 3179 kereskedelmi szálláshely 90 ezer szobával és 294 ezer férőhellyel működött az egy évvel korábbihoz képest.

A KSH adatai szerint az év első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek által regisztrált vendégéjszakák száma 0,2%-kal csökkent, és összesen 24,7 millió volt. A külföldi vendégek 0,1%-kal több, a belföldi vendégek 0,5%-kal kevesebb (12,2 millió, illetve 12,5 millió) vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, míg a szállodák szobakihasználtsága nem változott: 62,3% volt. Ugyanakkor a kereskedelmi szálláshelyek folyó áron összesen 8,0%-kal több, 421 milliárd forint bruttó árbevételt értek el.

A RevPAR szeptemberben 15954 forint volt, ami az egy évvel korábbihoz képest 7,6, az első kilenc hónaphoz viszonyítva 8,1 százalékos emelkedést jelent. 

RevPAR: régiós második helyezés  

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének adatai szerint a budapesti szállodák esetében augusztus után tovább csökkent a vendégéjszakák száma (-1,1%). Az átlagos szobafoglaltság 84,4% (-2,3%pont), a bruttó átlag szobaár 34.226 Ft lett (+7,8%), a 28.887 Ft bruttó RevPAR mutató pedig 4,9%-kal múlta felül a tavalyit.

Szeptemberben a Balatoni Régióban 3,4%-kal nőtt a belföldi vendégéjszakák száma (184 ezer), míg a külföldieké (158 ezer) 2,4%-kal csökkent. A szobafoglaltság 1,7%ponttal emelkedve 58,8% lett. A régiós szállodák bruttó átlag szobaára 15.154 Ft (+2,5%), bruttó RevPAR mutatója 8.913 Ft (+5,6%) lett. A régióban kiemelkedően teljesítettek a 3 csillagos szállodák, melyek esetében a szobafoglaltság 1,7%ponttal, a bruttó átlag szobaár 23,3%-kal, a bruttó RevPAR 26,7%-kal nőtt előző év szeptemberhez képest. A szállodákban beváltott SZÉP kártya értéke (1,76 milliárd Ft) 2019. szeptemberben 75,8%-kal múlta felül a bázist, s így a szállodákban realizálódó belföldi szállásdíjbevétel több mint 24%-át tette ki.

Fentiek eredményeként az összes árbevétel az év kilencedik hónapjában országos szinten 6,9%-kal, Budapesten 5,7%-kal, Balatonon 8,2%-kal, a fővároson kívüli hotelekben összesen 8,3%-kal haladta meg a bázist.

2019 szeptemberben meghatározó küldőpiacaink közül jelentősebb növekedés az USA-ból (+3,7%), illetve Romániából (+3%) történt, előbbiből összesen 99 ezer, utóbbiból 41 ezer szállodai vendégéjszaka érkezett. Nagyobb mértékű visszaesés történt a német (-5,9%), illetve az osztrák (- 8,7%) piacról. Legfőbb küldőpiacunkról, Németországból szeptemberben 183 ezer, az osztrák piacról 46 ezer vendégéjszaka realizálódott. A feltörekvő piacok közül Kína esetében történt nagyobb növekedés (+3%), és szeptemberben összesen 49 ezer kínai vendégéjszaka realizálódott hazánkban. Az ország kilenc idegenforgalmi régiója közül szeptemberben a Balatoni Régióban 0,6%-kal, a Dél-Dunántúliban 10,7%-kal, a Tisza-tónál 6,9%-kal nőtt a vendégéjszakák száma, míg a többi régióban 1-4% csökkenést jelentettek.

Az STR riport szerint a hazai szállodák 2019. szeptemberi teljesítménye kedvező volt a közép-kelet-európai régióban (Ausztria, Csehország, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország), hiszen a magyar szállodák RevPAR mutatója (€ 88,2) a második helyen volt Ausztria (€ 92,7) után, Csehország (€ 78,7), Lengyelország (€ 60,8), és Szlovákia (€ 57,8) előtt.

Forrás: KSH


Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.