Nyár végi szezonértékelés

Temérdek törölt charterlánc, két csőd, égbe szökő kerozindíjak, önköltségihez közelítő árak, amelyeken némileg szépít az erős forint – ez röviden a 2008-as nyári charterszezon mérlege. A túraszervezők beszámolói alapján szinte minden program elkelt a szezonban, de az utasok az utolsó pillanatig kivártak, hogy megkapják a legalacsonyabb árakat.

Túlkínálat és abból adódóan hatalmas akciózások jellemezték a charterpiacot 2008 nyarán, annak ellenére, hogy a szezon elején és közepén komoly kapacitáscsökkentésekre is sor került. A görögországi járatok közül töröltek a legtöbbet: két korfui, két rodoszi, egy kosi, egy krétai és egy kefaloniai láncot. A többi törölt járat viszonylag egyenletesen oszlott el a célországok között: egy ciprusi volt, egy egyiptomi, egy bolgár, egy spanyol és egy tunéziai. Görögországba a racionalizálások után is túlzottnak bizonyult a kínálat. Az utaztatók szinte egybehangzóan nyilatkozták, hogy a görög utak értékesítése ment a legnehezebben, ezeknél kellett a legtöbbet akciózni. Zám Tibor, a Best Reisen irodavezetője szerint ennek az az oka, hogy a görögök az elmúlt évek sikerei után az egekbe emelték áraikat, ahelyett, hogy visszaforgatták volna szállodafejlesztésekbe, ahogyan a törökök teszik. Így az idén Görögországban a négycsillagos szálloda félpanzióval annyiba került, mint a törököknél az ötcsillagos all inclusive. „A görög szállodások azonban már észbe kaptak, és sorban állnak a beutaztatók ajtói előtt, hogy jövőre jóval alacsonyabb árakon és sokkal kedvezőbb lemondási feltételekkel kínáljanak kontingenseket” – magyarázza a szakember. Ha Görögország a szezon idei vesztese, akkor a nyertese minden bizonynyal Törökország, amelynek tengerpartján hatalmas kapacitások vannak a szálláshelypiacon nagyon jó árakon. Az új törökspecialista, a Karya Tours piacra lépésének hatásairól megoszlanak a vélemények. Van, aki úgy véli, tovább szeletelték a török tortát, de olyan is akad, aki úgy gondolja, nőtt a török utak aránya más úti célok, például Spanyolország rovására, ahol a kisebb irodák alig kapnak már szálláskontingenseket. A spanyol úti célok közül Mallorca a szokásos formáját hozta: továbbra is népszerű volt, Egyiptomban, ahol évek óta nem történtek újabb merényletek, az ár-érték arány egyre jobbnak mondható, és a gyengébb szálláshelyek mára már kirostálódtak, úgy tűnik, érdemes volt emelni a kapacitásokat. Tunézia ezzel szemben a szokottnál gyengébben muzsikált. Bulgáriát is sikertörténetként említik a legtöbben, és a nyár idei újdonságai, a Pécsről Korfura induló kisgépes charterláncokat a viszonylag magas fajlagos költség ellenére is könnyen értékesítették az utaztatók. A keresletet a szélsőségek jellemezték: vagy a drágább, prémiumkategóriás utakat vásárolták, vagy a legolcsóbb, ultra last minute ajánlatokra vártak. Az utóbbi nyomásként nehezedett a tour-operátorokra, ami az árbevételekben is látszik, mivel sokkal alacsonyabb árréseket tudtak érvényesíteni a tervezettnél. Ezt tetézte még a kerozin ára, amely elérte a 150 dolláros rekordot, a már befizetett utasokra azonban a jogszabály miatt nem lehetett tovább hárítani az áremelkedést, ezt be kellett nyelniük az irodáknak. A drágulást részben ellensúlyozza az erős forintárfolyam – ez sok túraszervező számára kifejezetten előnyös volt –, egy részük viszont a korábbi árfolyammozgások hatásainak minimalizálása céljából határidős ügyletekkel igyekezett biztosítani magát, így nem érezték a forint erősödésének pozitív hatását. Talán nem is csoda, hogy ilyen piaci körülmények között az idei szezonban tovább nőtt az utazási irodák csődlajstroma. A block seatekkel charterező Szikra Tours fizetésképtelenné válása nem sokakat lepett meg, hiszen a cég tulajdonosi köre részben megegyezett a Bella Tourséval, amelyet 2007-ben azért töröltek az utazási vállalkozások hivatali nyilvántartásából, mert nyolcvan utasát nem tudta elutaztatni, s a befizetett előlegeket, részvételi díjakat sem tudta visszafizetni. A húszszázalékos vagyoni biztosítékkal rendelkező Szikra, amelyet július 9-én törölt a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH), 200, már befizetett utasát nem tudta elutaztatni, ők a QBE Atlasz Biztosító Zrt.-től kapták vissza útjuk árát, vagy választhattak másik utazási szolgáltatást. Július 21- én a Horvát Utazási Iroda Kft.-t jogszabálysértés miatt törölték, mivel az utazási iroda utasait korábban táviratban értesítette, hogy ne induljanak útnak, mert a visszaigazolt szálláson nem fogadják őket, azonban ígéretet tett arra, hogy a befizetett összeget visszafizeti. Lapzártánk idején a társaság kaucióját kezelő Allianz Hungária Biztosító Zrt. úgy becsülte, hogy a 68,9 millió forintos vagyoni biztosíték elegendő lesz a több mint 350 kárigény rendezésére.

További csődök?

Piaci körképünkhöz megkérdeztük tapasztalataikról a túraszervezőket is. „A nyári szezon még tart, úgyhogy csak becslésekbe tudunk bocsátkozni – bocsátja előre Hermányi Attila, a Neckermann/Thomas Cook Air Kft. cégvezetője. – A tavalyihoz képest minimálisan nő csak az utasszám a Neckermann Magyarországnál, az árbevétel pedig stagnál, mivel az akciós utak iránti kereslet miatt szűkül az árréstömegünk. Ront az eredményen az üzemanyag égbe szökő ára is.” „Tudtuk, hogy az idei nem lesz könnyű éve az idegenforgalomnak, hiszen az utazási kedvet némileg visszavető két nagy sporteseményhez, a futball Európa-bajnoksághoz és az olimpiához minden eddiginél nagyobb túlkínálat társult. A tavaszi marketingkampányunk nagy sikereket hozott, ennek ellenére a vártnál is keményebbnek bizonyult a szezon – értékelt lapunknak az IBUSZ turisztikai igazgatója, Komora Zoltán, aki úgy véli, sok esetben a dilettantizmus és a kapkodás jellemezte néhány piaci szereplő magatartását. – A régi játékosok is túl sok kapacitással terveztek, az újak pedig nem ismerték még a magyar piac korlátait. Az IBUSZ mértéktartóan 2007- es kapacitásait kötötte le újra. Így nem kellett egyetlen járatot sem lemondanunk, júniusban azonban mi is nagy akciókra kényszerültünk, és többek között a főszezoni hetekben sohasem látott alacsony összegekért keltek el az utolsó helyek. A kereslet a görög szigetek iránt jelentősen csökkent az idén, aminek részben az lehet az oka, hogy drága a repülőtéri illeték, de főként az, hogy ár-érték arányban elmarad az olyan úti céloktól, mint Törökország vagy Egyiptom. Törökország nálunk sikeres volt, akárcsak Spanyolország, azon belül is Mallorca, ahová szinte kevésnek bizonyultak a kapacitásaink. Horvátország a tavalyi szinten teljesített. Az idei év nagy előnye, hogy a forint erősödése miatt az árfolyamnyereség javítja az eredményt. Sajnálatos módon sokan későn kapcsoltak a szezonban, és már csak jelentős kötbérrel tudták lemondani a garanciális repülő- és szálláskontingenseiket, így milliós veszteségeket könyveltek el. Talán pont ezért is, de félünk tőle, hogy tartogat még meglepetéseket ez a szezon...” – véli a szakember.

A last minute-re vadásztak

A beutaztatást egyértelműen negatívan érinti a forint árfolyamának erősödése, és a mi utasaink egy része is a turizmushoz kapcsolódó területen dolgozik, így áttételesen mi is megérezzük a beutazó forgalom visszaesését” – emelte ki kérdésünkre Ali Hamrouni, a Best Reisen és a Medina Tours ügyvezetője. Szerinte nagyobb összetartásra, több együttműködésre lenne szükség a touroperátorok között, különösen a nehéz időkben. Emlékeztetett arra is, hogy külföldön sokkal elfogadottabb, hogy az utazásszervezők konzultálnak egymással, hogy adott esetben ne kényszerüljenek öngyilkosan alacsony árakkal kijönni a piacra. A Best és a Medina Tours egyetlen charterjáratát sem kellett lemondani a nyáron, egy járatöszszevonásra került csak sor Rodosz esetében, amelyet immár a Magyar TUI-val közösen repülnek. A különböző desztinációk népszerűsége azonban változó. „Mallorcát jól el tudtuk adni, akárcsak Ibizát, amely egyedülálló az árualapunkban, és Gran Canaria is nagy sikerrel ment, hiszen kevesen programozzák. Görögországba ezzel szemben csak komoly akciózás árán sikerült megtölteni a két láncot Rodoszra és Krétára. Tunézia esetében kimaradtak a kínálatból a gyengébb színvonalú szálláshelyek, emiatt a főszezonban nem nőtt az utasszám, elő- és utószezonban azonban a tavalyinál jobban alakult a forgalom. Egyiptom dübörgött az idén, és szépen teljesített Törökország is.” Ali Hamrouni szerint a termék jó minősége miatt sikeresek a török utak. Az eredetileg szeptember végéig közlekedő járatokat ezért meghosszabbították október végéig. A budapesti járatoknál is jobb a debreceni gépek kihasználtsága. Százszázalékos töltéssel közlekedik saját gépük Tunéziába, és hasonló mutatóval büszkélkedhetnek a bérelt török és mallorcai block seatek esetében is. Zám Tibor, a Best Reisen irodavezetője kiemelte, hogy sikerült mindent eladniuk, de minden eddiginél nagyobb mértékű akciózásra kényszerültek. „Az idei szezonban négy foglalásból három akciós volt, és rengetegen keresték a last minute programokat. Egy nagy segítségünk volt, a gyenge dollár. Tizenöt százalékkal csökkent az árfolyama, és így tizenöt százalékkal olcsóbbak voltak számunkra a szálláshelyek is, jóllehet az nem használt az eredményünknek, hogy az üzemanyagár az elmúlt egy évben 125 százalékkal drágult. Mivel a két tendencia jelenleg egyensúlyban van, egyelőre nem számolunk veszteségekkel. A télre azonban már el kell felejtenünk az árfolyamból adódó előnyt, mivel amilyen mértékben gyengült a dollár, olyan mértékben emeltek áraikon a hotelek. A csak belföldön felhasználható üdülési csekkek növekvő népszerűsége hosszú távon a kiutaztatók számára is hasznos lehet, hiszen olyan rétegben alakítja ki az utazás, nyaralás iránt érzett igényt, amelyik eddig egyáltalán nem mozdult ki. Tavaly 55 000 utasa volt egész évben a Medinának és a Bestnek, idén remélhetőleg megközelíti a 60 000-et az utasaink száma. Ebből 40 000 a Best Reisen és 18–20 000 a Medina utasa. A 2007-es árbevételünk 7,7 milliárd forint volt, idén várhatóan meghaladja a nyolcmilliárdot” – hangsúlyozta Zám Tibor. A Kartago Toursnál a nyári szezon végére 5–10 százalékos utasszámnövekedésre számítanak. Egyiptom dübörgött náluk az idén. Tavalyhoz képest emelték kapacitásaikat, bevállaltak plusz egy charterláncot, amelyet nagyon jó kihasználtsággal üzemeltettek – tudtuk meg a társaság ügyvezető igazgatójától, Füri Mihályné Boglárkától. A Kartago a nyár közepén a légitársaság járatainak pontosságával kapcsolatosan felmerült problémák miatt mondta le egyik tunéziai charterláncát, és szezon közepén nem talált másik légi fuvarozót. Tunézia egyébként náluk is kevésbé volt népszerű idén. A görög utakat csak komoly akciókkal tudták értékesíteni. Mallorca és Törökország a Kartagónál a tavalyi szinthez hasonlóan teljesített. A Magyar TUI is csökkentette kapacitásait az év elején. Az egyik korfui láncukat lemondták, és összeültek a Neckermann Magyarországgal, a rodoszi kapacitásaikat pedig szűkítették. „Görögország nagyon gyenge desztináció az idén, különösen Korfu. Ez talán azzal magyarázható, hogy az egykori buszos úti célt ma újra busszal vagy autóval közelítik meg az utasok, hogy ezzel is spóroljanak. Malaga jól ment, hiszen kicsi a piac, törökországi eladásainkkal is elégedettek vagyunk, rajtunk kívül álló körülmény azonban – piaci liberalizáció miatt a TUI már nem kizárólagos értékesítője a török Magic Life márka házainak – kétezer utassal rövidített meg bennünket. Debrecen nem teljesített olyan jól az idén. Jellemzően a két véglet fogyott a szezonban: a prémium-, illetve a legolcsóbb programok. Tavaly 26 000 utasunk volt, idén 24 ezerrel terveztünk, de elképzelhető, hogy csak valamivel több mint 22 000 utasunk lesz. Az árbevétel csak 10–12 százalékkal csökken, ami köszönhető annak, hogy a prémiumutasok befizetései miatt a középárak a tavalyi 560 euróról 570-re emelkedtek. Ehhez a forint árfolyama is hozzájárul” – nyilatkozta Csákány Csaba ügyvezető igazgató.

Pech az APEH

„Úgy érezzük, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben sosem lehet eléggé óvatos az ember, és visszafogottan terveztünk, így a szezonban már nem volt szükség sem járatvisszavonásra, sem egyéb kapacitásszűkítésre” – értékelte a nyári szezont a Tensi Holiday ügyvezető igazgatója, Tarnóczi Barna. Malaga, Törökország, Szicília, Korfu és Ciprus egyaránt jól teljesített. Debreceni járataik jól muzsikáltak, akárcsak a pécsi indulásúak, amelyek teljes kihasználtsággal üzemeltek. „Jól érzékelhető, hogy az emberek félnek az APEH-től, és nagyon sokan viszik Ausztriába az utazásra szánt pénzeiket. Az összes uniós ország több millió utazási irodájának adatait úgysem kéri le a magyar adóhatóság. Ez azért is komoly érvágás az irodáknak, mert az a réteg menekíti ki a pénzét, amelynek tagjai a magasabb árrést is elbíró prémiumutakra fizet be. Úgy tűnik, megkopott a klasszikus egyhetes charterprogramok fénye, ez a szegmens stagnál, az egyéni utak forgalma folyamatosan nő. A tengerjáróutaknál is intenzív a bővülés, ahogy tavaly, az idén is százszázalékos növekedésre tartunk számot. A céges utaztatásban is fejlődtünk. Mi az erős forintból adódó tízszázalékos bevételemelkedést tízszázalékos árengedményként visszaadtuk az utasoknak, így nem számítunk komoly árbevétel-növekedésre. Igyekszünk megújulni, és két sikeresnek ígérkező terméket indítunk útjára hazánkban: a vasúti utaztatást, amely a fiatalabb korosztályokat célozza meg, és a folyami hajózást, amely pedig a közepes keresetűekre és az idősebbekre épít” – mesélt terveikről az ügyvezető. „Már a szezon elején lehetett tudni, hogy túlzottak a kapacitások, de most sem sikerült időben összehangolniuk a túraszervezőknek kínálatukat. Amikor már egyértelműen látszott a túlkínálat, június közepén, akkor került sor két rodoszi charterlánc összevonására. Az egyik járatot mi béreltük az Imperátor Travellel közösen - összegzett lapunknak Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. – A szezon egyébként összességében eddig a várakozásaink szerint alakult, bár a forgalomban a kereslet éles szétválása figyelhető meg: a legolcsóbb és a legdrágább termékeket keresik főleg. Különösen jól alakult a török luxusüdülések piaca, ugyanakkor az egyéni utasoknak kínált északgörög apartmanjaink is szépen fogytak. A török tengerpart folyamatosan növekvő sikere egyértelműen a kiváló ár-érték aránynak, a színvonalas all inclusive szolgáltatásoknak és a törökök és a magyarok némiképp hasonló mentalitásának tudható be. A görög szigetek iránt ugyanakkor csak akciós árakkal lehet fenntartani az utasok érdeklődését. Az idén Sharm el-Sheikh mellett Hurghadát is programozzuk, a nagy érdeklődés igazolja várakozásainkat. Horvátországban egyaránt sikeresek a garanciálisan lefoglalt apartmanok és a luxusszállodák is, bár az utóbbiakban telt házra hivatkozva gyakran le kell állítani az eladást. Sikeresek az egyéni utasoknak kínált európai városlátogatások is” – mondta el a szakember.

Törökös tagság

Az új piaci szereplőként megjelenő Karya Tour ezen a nyáron öt charterláncot közlekedtetett Magyarországról (négyet Ferihegyről, egyet Debrecenből), a járatokon négy utazásszervező (Magyar TUI, Robinson Tours, Quaestor, Green Travel) bérelt helyeket. A társaság ügyvezetője, Tolga Deniz elégedett a társaság első magyarországi szezonjának alakulásával, a tervezett 10 000 fős utaslétszámot várhatóan teljesítik. Véleménye szerint az idén körülbelül 15%-kal több magyar utazik szervezetten Törökországba, mint tavaly, vagyis a Karya megjelenése a piacon nem a torta újraszeletelését, hanem a piac bővülését eredményezi. Antalyára a tavalyi 40 000 helyett akár 50 000 magyar utazhat az idén. A téli szezonban azonban nem tervez önálló charterláncokat az ügyvezető. Várhatóan 30–40 helyet bérelnek valamelyik hurghadai charterjáraton, és húsz helyük lesz Dubaiba. Emellett Antalyára is kínálnak spaprogrammal bővített téli üdüléseket bécsi indulással. Az ügyvezető szerint nagyon jó áron lehet ötcsillagos szállást foglalni télire a török tengerparton, a spaprogramok pedig érdekesek lehetnek a hasonló kezelésekre fogékony hazai közönség körében. A Karya Tour megjelenik a szlovák piacon is. Megvásárolták a Pinguin Reisen nevű pozsonyi irodát, augusztus elsejével nevet váltottak, és októberben piacra dobják szlovák nyelvű katalógusukat. A cég folytatja a terjeszkedést a régióban: 2010-ben Prágában nyit képviseletet, a budapesti iroda európai központtá alakul. Jövőre három charterláncot indítanak Antalyára Pozsonyból. „Törökország a magas minőséggel és jó áraival idén is bizonyított a magyar piacon. Cégünk törökspecialistaként nem szenvedett jelentős hátrányt az új török utaztató, a Karya piacra lépésével, de úgy vélem, a magukat prémium-utazásszervezőként definiáló túraszervezők megsínylették, hogy tovább szeletelték a piaci tortát. A Green Travel piacvezető ugyan a török programok szegmensében, azonban az irreális kapacitások elkerülése érdekében és az előzetes várakozásoknak megfelelően csökkent vásárlóerő figyelembevételével a szezon elején összeültünk a Karyával, összesen öt török charterláncon. A 2007-es volumennel azonos mértékben heti ezer főt utaztattunk Törökországba. A közös üzemeltetésű járatok révén viszont többféle időtartamú utat tudtunk kínálni. Nálunk is javít az eredményeken az erős forint, noha sok esetben az árfolyamnyereséget a megnövekedett üzemanyagárak tompítására használtuk fel. Görögországi úti céljaink között továbbra is Rodosz, Korfu és Kréta a legnépszerűbb, Kréta különösen kedvelt volt, de akciózni minden görög programnál kellett. A görög utak esetében szinte kizárólag az ár döntött” – tudtuk meg Kormány Péter értékesítési vezetőtől. A Bulgáriára szakosodott Robinson Tours az idén először utaztatott Törökországba, és a túlkínálat ellenére sikert könyvelhetett el. „Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a Törökországba évi csaknem kétmillió vendéget utaztató törökorosz utazásszervező cég, a Tez Tour kizárólagos magyarországi partnereként egyedülállóan széles szálláshelykínálattal rukkoltunk elő. Nálunk olyan hotelek is foglalhatók, ahová a hazai utazásszervezők egyáltalán nem vagy nem megfelelő mennyiségben kapnak kontingenseket. Ezt az előnyt mi határozottan éreztük, és a jövő évben is programozni fogjuk Törökországot” – mondta el lapunknak Jakócs Áron ügyvezető igazgató. Míg más utaztatók Bulgáriát tartják a nyári szezon favoritjának, ő nem tapasztalt kiugró fejlődést. „Nálunk Bulgária eddig is jól ment. Sokaknak azért lehet szembetűnő a fejlődés, mert nem programozzák olyan régóta, és mert más úti célokkal szemben pillanatnyilag nagyobb érdeklődésnek örvend. Az idén azt tapasztaltuk, hogy határozottan differenciálódik a Bulgária iránti kereslet. Az utasok egyre jobban ismerik a kínálatot, megkülönböztetik egymástól a bolgár tengerpart nyaralóövezeteit, és már nemcsak az apartmanokat, hanem a magasabb kategóriákat is vásárolják. Erre a szezonra azonban minden korábbinál jobban jellemző, hogy megvárják az akciókat az utasok. Az utasszám egyébként a tavalyi évhez hasonlóan alakul.”

Járattörlésekkel nyereséget

„A Quaestor Utazási Iroda a szezon elején és a szezon közepén is racionalizálta kapacitásait, ennek köszönhetően várhatóan nyereséggel zárjuk a szezont – mondta el lapunknak Végh Balázs, a cég kiutazási üzletágvezetője. – Két hónappal az Utazás kiállítás után visszamondtunk néhány charterjáratot, egy ciprusit, egy egyiptomit, egy bulgáriait, egy görögöt Kefaloniába és egy spanyolt Mallorcára. Sem az albérlőink, sem az utasok részéről nem mutatkozott számottevő igény rájuk. Úgy éreztük, hogy Korfut is racionalizálnunk kellene, de ezt a szerződött albérlő partnerünk, a Szikra Tours miatt nem tehettük meg. Miután a céget fizetésképtelenné válás miatt törölték az utazási irodák nyilvántartásából, végül ott is átültünk egy másik gépre. Kosnál és Krétánál is úgy kezdtük a szezont, hogy megnéztük, a konkurens gépek erősebbek lesznek-e a mieinknél, és ezek alapján ültünk fel rájuk. Egy debreceni indulású antalyai gépünket is módosítottuk szezon közepén, és egy másik partnerrel közösen repüljük a desztinációt. Így a különböző block seat vásárlásokkal változatlan kínálattal maradtunk a piacon, saját bérlésű chartereket azonban már csak Rodoszra, Krétára és Törökországba indítunk. Ezen lépések után a szezon közepén az utasállományunk nagy része az eredeti foglalásához képest más időpontban ment, amelyet extra kedvezményekkel igyekeztünk kompenzálni. Az utasokat sikerült kilencvenkilenc százalékban átfoglalnunk más saját programjainkra. Hogy az intézkedésekre szükség volt, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy augusztus eleji adatok azt mutatják, számításaink szerint üzemi nyereséggel zárjuk a szezont. A Quaestor nem akart dömpingárakon értékesíteni, inkább csökkentettük kapacitásainkat. A racionalizálás után garantált helyeink júliusban csaknem százszázalékosan megteltek, és augusztusi számaink is hasonló eredményt mutatnak. Az eladott kapacitásaink a tavalyi szintnek megfelelőek lesznek, árbevételünk azonban nőtt, mivel háttérintézményünk, egy pénzügyi elemző cég pontosan tudta, mikor és hogyan kell árfolyam-garanciát kötnünk. Az is kedvező volt, hogy olyan szerződéseket kötöttünk, amelyek megengedték számunkra, hogy a szezon közepén gépeket és szálláskontingenseket mondjunk vissza. Az egyéni utazásaink szegmensében Olaszország, Montenegró és Horvátország nagyon szépen volt értékesíthető, jelentősen nőtt az üzleti utaztatás és a beutaztatás, sportutaztatásunk a szezon végére várhatóan három számjegyű növekedést produkál. Végül meg kell említeni az idén induló nyelvi utaztatást, amely folyamatosan növekvő forgalmat generál. Az idei év alapján már megterveztük a jövő évi számokat, és 2009-ben visszatérünk a 2008-ban kissé hanyagolt úti célokra, és csak kiváló, Quaestorszakember által bevizsgált, minőségi szálláshelyeket tartunk meg” – számolt be Végh Balázs. „Az Aeolus minimálisan növelte kapacitásait tavalyhoz képest. A tapasztalatunk az, hogy betöltődtek a helyek, de a legtöbben kivárták a végső akciókat, és az ultra last minute programokra vadásztak. Utaslétszámunk nem csökkent, árbevételeink az árengedmények miatt azonban alatta maradnak a 2007-es szintnek. Egyetlen járatot sem kellett törölnünk, a garanciális helyeink számát sem csökkentettük, sőt a bérelt helyeink számát sem szűkítettük. Az árualapunk kilencven százalékát a görög utak teszik ki. Tavaly eladott programjaink negyven százaléka buszos út volt, mivel azonban idén már a repülős utak is szinte buszos áron keltek el, csökkent a kereslet a közúti megközelítésű programok iránt. Nálunk Dél- Kréta volt a nagy favorit az idén, hiszen a piacon csak mi programoztuk, és Korfu és Zakinthosz is nagyon népszerűek voltak” – mondta el lapunknak Hajnal Katalin irodavezető. A Personal Tours ügyvezetője, Bajai Ágnes lapunknak arról számolt be, hogy a gyenge téli szezonra való tekintettel a nyárra is mértéktartóan, a tavalyi volumennel terveztek. A szezon elején rodoszi kapacitásaikat heti 66-ról 50-re csökkentették. Ennek ellenére küzdelmes volt számukra a szezon a túlkínálat miatt. „Száz százalékban eladtunk mindent, de az éles árverseny és a kereslet nyomására rendkívül nyomott árakon. Nullszaldóval már elégedettek leszünk” – tette hozzá a szakember. Az egyéni utazásokra specializálódott Dertour Hungária ügyvezető igazgatója, Wilberding Katalin arról számolt be, hogy az utasszámban tízszázalékos növekedést tapasztaltak, és továbbra is a városlátogatások voltak a legkedveltebbek, ezt követte az Indiai-óceán térsége, a különböző ázsiai úti célok, Dubai és a karib térség.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.