Nyáron nyit az egerszalóki fürdő

Részben a technológiai változtatások miatt egy év csúszással, 2006 nyarán nyitja meg végül kapuit az egerszalóki gyógy- és wellnessfürdő. A nemzetközi vonzerejű fejlesztésről a kivitelező és üzemeltető Szalók Holding Zrt. új vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk, aki nem más, mint a sárvári gyógyfürdő igazgatói posztjáról télen közös megegyezéssel távozott Vörös Imre. Az ismert szakember egy személyben tölti be a szalóki fürdő, illetve az ahhoz tartozó szálláshelyek vezetői posztját.

'
Alapítója volt a Sárvári Gyógyfürdő Kft.-nek, a sárvári fürdőhöz tartozó szállodának, és hat éven keresztül volt igazgatója a sárvári fürdőnek, amely az elmúlt években számos elismerést kapott. Nem fájt a szíve, amikor januárban eljött?

– Jönnöm kellett. A szerződésemben foglaltak alapján az a hivatalos indoklás, hogy a cég üzleti stratégiáját illetően nem egyezett az elképzelésünk a tulajdonos önkormányzattal. A részletekről két év múlva beszélhetek... Szerencsére távozásom után bombáztak ajánlatokkal. Mind közül a szalóki volt a leghízelgőbb, Sárvárhoz képest is előrelépést jelent. Nagyobb a létesítmény – ezernyolcszáz fő befogadóképességű –, ráadásul a sódombnak köszönhetően valódi kuriózumnak számít, és még a szálláshelyek vezetése is a gondjaimra van bízva. Kötődésem is van a beruházáshoz. A Szalók Holding Kft. vezetői tőlem kértek szakvéleményt a tervezési időszakban. Szívesen adtam tanácsot, hiszen Egerszalók nem jelent konkurenciát Sárvárnak.

A „magyar Pamukkalénak” is nevezett egerszalóki mészkőlerakódás egyedülálló természeti vonzerő Európa-szerte. Mit tesznek a megóvásáért?

– Elkerítettük, hogy ne sétálhassanak rajta a kíváncsi turisták, két meleg vizes kutunk közül az egyik pedig csak a sódombot táplálja. Tervezzük, hogy a természetes folyamatokat támogatva tovább növeljük a mészkőképződmény méretét. A munkánkban segítségünkre lesz az egerszalóki önkormányzat is, amely ROP-os pályázaton mintegy 590 millió forintot nyert a sódomb, illetve a település másik páratlan természeti kincse, a kaptárkövek megóvására, azok látványos turisztikai bemutatására és az ahhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére. Mindezekre 2006 szeptemberéig sor kerül. A fürdőépület környezettudatos építészeti megoldásai, a terület korlátozott mértékű, húszszázalékos beépítettsége, az organikus anyagok használata is a sódombhoz igazodik.

A környékbeliek hosszú évtizedek óta élvezik a sódomb és az ottani sós gyógyvíz áldásos hatását. Hogy lesz ezután?

– Kiemelkedően jó minőségű fürdőt szeretnénk létrehozni, de gondoltunk a kispénzűekre is, és azokra, akik elsősorban gyógyulni vágynak. Az építkezés elejétől a végéig biztosítottuk számukra a zavartalan fürdőzés lehetőségét, a fürdő nyitását követően pedig alkalmuk lesz rá, hogy egyórás belépőjegyet váltsanak mindössze néhány száz forintért a külső medencék használatára.

Milyen jegyárakra számítson az, aki hosszabb ideig maradna?

– Különféle jegykonstrukciók lesznek. 1800 forintért három órán át fürdőzhet a vendég, valamivel többet kell fizetnie, ha a szaunákat is igénybe szeretné venni. Lesz ötórás belépő is, az egész napos jegy pedig 3500 forintba kerül majd. Nem a legolcsóbb, de a minőséget meg kell fizetni. Nem a tömegturizmus a cél számunkra, hanem olyan fizetőképes réteg megnyerése, amelynek képviselői minél több kiegészítő szolgáltatást (pl. masszázs, szépségkezelés, stb.) is igénybe vesznek.

Mitől lesz extra jó minőségű ez a fürdő?

– A hagyományos gyógyászati kezeléseket a legfejlettebb berendezésekkel, kiváló orvosi háttérrel és a hazánkban egyedülálló összetételű sós vízzel végezzük. Wellness- részlegünk emblematikus szolgáltatásai a különféle távolkeleti terápiák lesznek, köztük az indiai ájurvéda, illetve a thai szakemberek által végzett thai masszázsterápiák. Egy kiemelkedő színvonalú szépségközpontot is kialakítunk. A fürdő reumatológus főorvosának a személye már megvan, és ha a kereslet úgy kívánja, szerződtetünk egy ájurvédikus orvost is Indiából.

Milyen betegségekre alkalmazható az egerszalóki gyógyvíz?

– Mozgásszervi megbetegedésekre, reumatikus panaszokra, sportsérülések rehabilitációjára. Öszszetétele szerint légúti megbetegedésekre is jótékony hatással van, ivókúraként emésztési és bélrendszeri panaszokra is jó, de a víz ilyen jellegű terápiás alkalmazásához további orvosi vizsgálatok szükségesek. Addig is félig attrakcióként, félig pedig gyógyászati céllal kialakítunk egy pihenőteret a sódomb mellett, ahol a sós gyógyvízzel porlasztott levegőt lélegezhetik be a vendégek.

Hogyan igazodnak az értékesítésben a többlépcsős fejlesztés ütemeihez?

– Szálláshelyeink, egy négycsillagos 206 szobás szálloda és egy 350 apartmanból álló üdülőfalu jövő év áprilisában készülnek el. Átadásukig elsősorban 150 kilométeres körzetből számítunk vendégekre, de igyekszünk megnyerni azokat is, akik több napra jönnének. Magyar és külföldi utazásszervezőkkel együttműködve komplex csomagokat alakítunk ki az egri és a már meglévő egerszalóki szálláshelykínálatra alapozva. Kedvezményes csomagokat akkor is kínálunk majd, ha megépülnek saját szálláshelyeink. Ezekkel elsősorban a repülővel érkező vendégeket igyekszünk majd megcélozni. Már most tárgyalásokat folytatunk a jegyárakról hagyományos és fapados légitársaságokkal. A csomagok tartalmaznák a kedvezményes árú repülőjegyet, transzfert, szállást, fürdőbelépőt, gyógy- és/vagy wellness- szolgáltatásokat. A transzferszolgáltatáshoz szükséges járműpark beszerzését most kezdjük meg. Annyi biztos, hogy oda megyünk majd a vendégért, ahova kell. Akár Ferihegyre, a debreceni repülőtérre vagy az egri pályaudvarra.

Milyen vendégösszetételre számítanak?

– Nagyban építünk a belföldi keresletre, a külföldi piacok között pedig elsődleges számunkra a csökkenés ellenére is nagy volumenű német piac. Földrajzi adottságainknál fogva a közel eső lengyel, szlovák, ukrán és orosz küldőpiacokra is alapozunk. A Szalók Holding Rt. egy hónapon belül saját utazásszervező irodát nyit Szentpéterváron az orosz vendégkör megnyerésére. A fürdő és szálláshelyek személyzetének tagjai között lesz oroszul beszélő, de az elvárás az angol-, esetleg németnyelv-tudás. A stáb kialakítása folyamatban van. A fürdő induló létszáma 96 fő, a szálloda nyolcvan, az üdülőfalu negyvenöt fővel indul majd.

Nem tart attól, hogy már így is telített a hazai gyógy- és wellness-szállodák piaca?

– A wellness még mindig felszállóágban van, jóllehet a bőséges kínálat miatt éles a verseny a v idéki wellnessszállodák között, ezért csak az igazán jó színvonalúak képesek magas átlagáron működni. Országosan a gyógyvendégek száma az elmúlt években lezajlott fejlesztések ellenére sem nőtt, a tartózkodási idejük pedig még csökkenést is mutat. Éppen ezért arra törekszem, hogy amit sikerült megvalósítani Sárváron, azt itt is elérjük: német egészségpénztárakkal kell szerződést kötnünk. Ez számos német gyógyvendég érkezését garantálná. Emellett természetesen az OEPpel is szerződni kívánunk a fürdő gyógyászati szolgáltatásaira.

Elbír-e még több új fürdőt a magyar egészségturizmus?

– Az egész ország területén van még létjogosultságuk a fürdőberuházásoknak. Egy a fontos, hogy a fejlesztés megalapozott legyen. Nélkülözhetetlen a hidrogeológiai felmérés, a megvalósíthatósági tanulmány és a mélyreható piackutatás. Néhány tanácsadó cég nagy hibájának tartom, hogy a Széchenyi-terv egészségturisztikai programjának idején olykor nem meggyőződésből, hanem csak azért engedtek zöld utat egyegy fejlesztésnek, hogy megkapják a sikeres pályázat után járó jutalékot. Olykor pedig a megalapozott fejlesztések is rosszul sikerültek, mert a fürdőtervezéshez szükséges speciális szakértelem nemcsak az építészi, hanem gyakran még a turisztikai tanácsadói irodákból is hiányzik. Remélem, nem hangzik túl szerénytelenül, de amikor Sárvárra kerültem, jobbnak láttam kidobni a fürdő már kész terveit, és teljesen újragondolni azokat annak érdekében, hogy az épület megfeleljen funkciójának, és felhasználóbarát módon működhessen. Szakmai tapasztalataimra alapozva egy hónapja alapítottam saját tanácsadói céget, és már több neves consulting cég keresett meg együttműködést ajánlva.

A beruházás számokban

Fürdő átadása: 2006. június
Szálláshelyek átadása: 2007. április
Beruházás összköltsége: 16 milliárd forint
Állami támogatás: 800 millió forint
Tervezett megtérülés: 8–10 év
Tulajdonosi megoszlás: FCI Hungary (51 százalék), Magyar Fejlesztési Bank (47 százalék), magánbefektetők (2 százalék)
Kivitelező, működtető: Szalók Holding Kft.

Lapzártánkkor érkezett a hír, hogy a fürdő átadása csak nyár közepére várható.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?