Szolgáltatók és egészségbiztosítás

Jól működő egészségturizmus nem létezhet jól működő egészségügy és az ehhez kapcsolódó társadalombiztosítás (egészségbiztosítás) nélkül.

Az Európai Unióban jelenleg a turizmussal kapcsolatban nincs egységes törvénykezés, ugyanez vonatkozik az egészségturizmusra és a gyógyturizmusra is. Ahány ország, annyi szabályrendszer, és annyiféle gyakorlat. A társadalombiztosítási és egészségbiztosítási szabályok is eléggé változatos képet mutatnak. Jellemzően kétféle egészségbiztosítási rendszer működik. Az egyik az ún. egybiztosítós rendszer, amelyet vagy önkormányzat irányít, vagy maga az állam (pl. Franciaország, vagy Magyarország). Emellett létezik az ún. több-biztosítós modell (pl. Németország), továbbá vannak olyan országok, amelyekben csak a rehabilitációt támogatják, és vannak olyanok, amelyekben a prevenciós szolgáltatások egyes szegmenseit is. A legtöbb országban jelenleg az egészségbiztosítási rendszer válságban van. Az egészségbiztosítási kasszák jó részét elfoglalja és kiüríti a gyógyszertámogatási rendszer – Európa elöregedőben van, egyre több a nyugdíjas, egyre kevesebb a munkavállaló. Ebben a helyzetben nagyon nehéz a fürdőügyi szolgáltatások megfelelő szintre hozása az egészségbiztosítási rendszeren belül. A pénz hiánya miatt a közfürdőkben, és a szállodai fürdőkben végzett szolgáltatások támogatása másodlagos, szinte névleges. Ráadásul a gyógyvizekkel és termálvizekkel kapcsolatos gyógymódokat, balneológiai kezeléseket a legtöbb országban nem is ismerik. A gyógyfürdők a hazai prevenciós rendszerből is kimaradnak. A szabályozás kifejezetten csak a rehabilitációt említi és egyformán vonatkozik a közfürdőkre és a gyógyszállodákban található gyógyfürdőkre is. A gyógyszállodákban található gyógyfürdőket, illetve -kezeléseket igénybe vevők nagy része a szállodában lakik. A Széchenyi-Terv segítségével sok jó színvonalú közfürdő, és szállodai fürdő, gyógyászati centrum épült, amelyek kihasználtságának növeléséhez a tb-támogatás növelése segítséget nyújtana.

Támogatási rendszer

Jelenleg a tb-támogatás összegének csak egy egységes rendező elve van, a támogatás összege attól függ, hogy a fürdő országos, regionális, vagy helyi. A tb-támogatási rendszer nem veszi figyelembe a fürdők és gyógykezelések színvonalát, az ehhez kapcsolódó szellemi erőt, felkészültséget stb. Erősíteni kellene a belső piacot, a nyugdíjasok a fürdőszolgáltatásokat és kezeléseket nehezen tudják igénybe venni. Ez segítené a fürdők és szállodák szezonon kívüli kihasználtságát is. Erősíteni kell az ún. vállalati – civil egészségpénztárak szerepét. Össze kellene kapcsolni a kötelező társadalombiztosítást az ún. kiegészítő biztosítással. A beteg választhat a különböző színvonalú gyógyfürdő kezeléseket nyújtó egységek között. Támogatott fürdőgyógyászati ellátások: gyógyvizes gyógymedence, gyógyvizes kádfürdő, iszappakolás, súlyfürdő, szénsavas fürdő, orvosi gyógymasszázs, víz alatti vízsugármasszázs, víz alatti csoportos gyógytorna, komplex fürdőgyógyászati ellátás, 18 éves kor alatti csoportos gyógyúszás.

Uniós lehetőségek

A német biztosítók ma már lehetővé teszik, hogy európai uniós tagsággal rendelkező országokban a német állampolgárok kezeltethetik magukat. Ennek feltétele, hogy a magyarországi fürdő vagy szálloda szerződést kössön a német biztosítóval. Mivel Németországban egyre szűkül a pénztárak által finanszírozott kezelések köre, és az egészségügyi ellátások drágulnak, a magyarországi gyógykezelések, az árelőnyünk miatt előtérbe kerülnek. Az EU kapui megnyíltak, és előbb-utóbb több ország megnyitja állampolgárai előtt a lehetőségeket, ezért a legjelentősebb magyarországi gyógyszállodák vezetőinek kezdeményezésére létrejött egy szakmai együttműködés, mely jelenleg 17 magas kategóriájú szállodát foglal magában. Így született meg a Gyógyszállodák Aranykönyve, melynek célja a hazai gyógyturizmus népszerűsítése. A kötetet Ausztria, Németország és Svájc egészségpénztáraihoz juttatjuk el. Van is mit eladnunk Magyarországon, mert ilyen komoly fürdőgyógyászati, spa komplex rendszer, mint ami Magyarországon található, Európában nincsen. Hévízen négycsillagos szállodából 200 feletti szobaszámmal 7 négycsillagos, világszínvonalú szálloda működik.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.