TDM a startvonalon

A várhatóan júniusban megjelenő pályázatok kiírása után hamarosan a konkrét megvalósulás szakaszába lép a régóta várt turisztikai desztinációmenedzsment- rendszer (TDM) kiépítése. A cél az, hogy a csekély mozgásterű Tourinform-irodák, valamint a térségi és régiós szintek (RMI-RIB) átalakítása révén épüljön fel egy teljes hatáskörű, közhasznú turisztikai szervezeti rendszer, amelynek helyi, mikrorégiós és régiós szintjei eltérő kompetenciákkal, de szoros együttműködésben dolgoznak. Kétrészes cikkünkből minden információt megtudhatnak az érdeklődők.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rendszer a turisztikai szolgáltatók (például szállodák, programés utazásszervezők, éttermek, szabadidős és sportlétesítmények, turisztikai vonzerők fenntartói, kereskedők), az önkormányzatok és a civilek közös szakmai együttműködését és a közös célok eléréséhez szükséges anyagi és szellemi hozzájárulását feltételezi. A tervezett TDM-rendszer decentralizált, az elsődleges döntések az elképzelések szerint megosztásra és átadásra kerülnek a megfelelő szintű TDM-szervezethez. Cél, hogy egy felülről ösztönzött és alulról építkező iterációs folyamatban olyan partnerségen alapuló rendszer alakuljon ki, amelyben azok a szereplők működnek együtt, akik az adott fogadóterület (desztináció) turizmussal összefüggő kérdéseit, problémáit és lehetőségeit a legjobban ismerik, és készek is tenni a lehetőségek jobb kiaknázásáért. A turizmuspolitika térségi és helyi alakításában így megvalósul az állami, önkormányzati, szakmai, vállalkozói és civil szféra térségi és helyi turisztikai együttműködésének biztosítása. Az új szervezetrendszer irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesül. A működési források bővülnek a turisztikai vállalkozások tagdíjaival, illetve önálló bevételek generálásával. A versenyképesség biztosítása érdekében előírás a desztinációs szintű TDM IT és CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai információ és értékesítés ellátására, valamint kutatási és monitoringrendszer kiépítése. A legfontosabb előny, hogy a település/térség turizmusának lesz gazdája, és elérhetővé válik a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése.

A rendszer kialakítására vonatkozó, 2013-ig érvényes feltételeket a VÁTI Területi Tervezési és Értékelési Iroda szakmai ajánlásai rögzítik. Az ÖTM megbízásából Horkay Nándor vezetésével készült el a 2007–2008-as időszakra szóló konkrét pályázati segédlet, amely a TDM pályázati kiírások kiinduló szakmai javaslatának tekintendő. Várhatóan lesznek még változások és módosítások a pályázati kiírások konkrét előkészítése és szövegezési folyamatában.

A magyar turisztikai desztinációk közép- és hosszú távon a „desztinációk nemzetközi versenyében” csak akkor képesek tartósan sikeresek és eredményesek lenni, ha a ma még jórészt csak marketing- és információs tevékenységeket ellátó turisztikai szervezetekből professzionális TDM-szervezetek által irányított, stratégiailag menedzselt és vezetett versenyegységekké válnak. A TDM-szervezetek (TDMSZ) feladatai a TDM céljából következnek: a fenntartható és versenyképes turizmus rendszerének kialakítását és működtetését kell elősegíteniük a desztinációban. Az ebből adódó TDM-feladatok a gyakorlatban minden szinten jelentkeznek, de egyes tevékenységek fontossága, jelentősége és gyakorisága eltérő a különböző szinteken. A TDM szervezeti rendszere négy szintből áll:

1. a helyi szint (település, illetve optimálisan több település helyi összefogásával),

2. a mikrorégiós szint (középső szintű térségi, amely nem kell, hogy megegyezzen statisztikai térséggel),

3. a regionális szint (régió),

4. nemzeti szint.

A TDMSZ-ek számára minden szinten kötelező feladatok a következők: a partnerség kialakítása és fenntartása, hálózati koordináció; piacelemzés, felmérés; információmenedzsment (információgyűjtés és -terjesztés); monitoring és értékelés; turisztikai vonzerő-, termék- és kínálatfejlesztés, projektmenedzsment; pályázatokon való részvétel; tudásmenedzsment, emberierőforrásfejlesztés; szakmai segítségnyújtás, tanácsadás; adminisztráció, érdekképviselet.

A magyar TDM szervezeti rendszer a meglévő intézményrendszerre épül, amelyet és amelynek feladatait egy szervezetben integrálja. A TDM-modellben megkövetelt alapelvek érvényesítését és a partnerséget leginkább a tagok által létrehozott nonprofit szervezet (egyesület vagy nonprofit gazdasági társaság) keretében lehet megvalósítani. A professzionalizmus viszont felkészült munkaszervezetet követel meg, amely minden esetben a döntéshozó és felügyelő szervezetnek alárendelten működik. A döntéshozó- felügyelő és a munkaszervezet együtt jelenti a TDMSZ-t. A helyi és középszintű térségi TDMszervezetek javasolt működési formája elsősorban az egyesület, másodsorban a nonprofit kft.

A jelenlegi hazai turisztikai intézményrendszer jellemzői

A TDM-rendszer kiépítése által elért eredmények

Kompetencia és feladatok valós megosztásának Összhang megteremtése a helyi, térségi, régiós és országos turisztikai feladatok hiánya az egyes területi szintek között. és kompetenciák területén. A döntéseknek és a kompetenciáknak az érintettekhez minél közelebb történő delegálása, arra a szintre, amelyen az adott problémákat, feladatokat a legjobban ismerik. A turisztikai irányítás elsődleges döntési kompetenciái döntően önkormányzatilag A kompetencia szintén a tagoktól származik. A turisztikai irányítás (helyi-térségi szervezetek), illetve államilag meghatározottak (ÖTM TUSZÁT, MT Zrt.). elsődleges döntési kompetenciái delegálásra kerülnek a TDM-szervezethez. Kapcsolat a turizmus irányítói és a térség szereplői között. TDM-szervezet/-hálózat esetén: az alulról építkező TDM-hálózat Jelenlegi gyakorlat: a jelenlegi intézményrendszer felülről kinevezett vezetőkből áll, megteremtésével alapvetően más érdekeltségi rendszerben alakul ki, amelynek nem áll érdekeltségi viszonyban a turizmus szereplőivel, „csinálóival”. legfontosabb eleme, hogy megjelenik a tulajdonosi szemlélet a turizmus irányításában. Jórészt csak marketing és információs feladatok ellátása. A turisztikai feladatok körének bővítése, kiemelten új feladatok: a desztináció tervezése, kutatása, humánerőforrás-fejlesztés, értékesítés-közvetítés, fejlesztése, partnerségi hálózat és stratégiai menedzsment, monitoring. Az ügyfélkapcsolatok középpontjában a helyi információszolgáltatás. Informatikai alapú, desztinációs szintű CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai ügyfélkapcsolat, az üzleti folyamatok és a marketingfolyamatok teljes menedzsmentjében. A turisztikai szervezetek irányításban és vezetésben a modern menedzsment A turisztikai szervezetek irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesítése jórészt hiányzik. és a stratégiai szemlélet érvényesítése megvalósul: • a szakmai kompetencia érvényesülése a folyamatok irányításában, • az elért eredmények alapján elszámolható menedzsmentszervezet, • a szakszerűség érvényesítése a döntéshozatali folyamatokban. A feladatok finanszírozása jórészt csökkenő önkormányzati-állami, Kiszámíthatóbb pénzügyi működés, a bevételi források körének bővítése a turizmusból származó bevételekből, illetve pályázati forrásokból történik. részesülő vállalkozások tagdíj-hozzájárulásával, illetve önálló bevételek generálásával. A turisztikai vállalkozók jórészt csak adófizetési és szponzorrációs szereplők, A turisztikai szolgáltatók, szakmai és civil szervezetek aktív bevonása a desztinációs szintű a desztinációs szintű turizmuspolitika alakításába közvetlenül nem vagy turizmuspolitika alakításába (pl. a helyi turisztikai vállalkozások a döntéshozatalban csak részben kerülnek bevonásra. való közvetlen részvételének biztosítása). Alulról építkezés s az aktív partnerség hiánya, valamint relatíve gyenge Az aktív partnerség feltételeinek megteremtése, a szakmai és nemzetközi partnerségi szakmai érdekérvényesítő képesség. kapcsolatok proaktív stratégiai menedzsmentje. Erősebb és hatékonyabb érdekérvényesítés. A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok, A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok és az ezt biztosító ezt biztosító felmérési-kutatási és monitoringrendszer hiánya. felmérési-kutatási és monitoringrendszer kiépítése. Készítette: Horkay Nándor

A TDM szervezetek sajátos feladatai a különböző szinteken

Feladat

Település      Mikro-régió/térség       Régió

Desztinációs szintű turisztikai termékfejlesztés

Tervezés, kutatás – • •

Fejlesztés • • –

Monitoring és értékelés • • •

Minőségirányítás – • •

Befektetésösztönzés, turisztikai innováció – • •

Desztinációs szintű marketing és értékesítésösztönzés – • •

Turisztikai információszolgáltatás és látogatómenedzsment • – –

Turisztikai szakmai szolgáltatások, üzleti tevékenységek Szakmai képzés – – •

Rendezvény- és programszervezés • • –

Szolgáltatások, termékek értékesítése és közvetítése • – –

Egyéb önálló üzleti tevékenységek • – –

 

Készítette: Horkay Nándor


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.