TDM a startvonalon

Cikksorozatunk múltkori, első részéből olvasóink megtudhatták a TDM-ekkel kapcsolatos általános tudnivalókat. Alábbi írásunkból választ kapnak a részletkérdésekre is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idén nyáron írják ki a ROPpályázatokat, amelyekben első körben a feltételeknek megfelelő, elsősorban helyi és mikrorégiós TDM-szervezetek felállítását célozzák meg. A régiós szint átalakításához elengedhetetlen további jogi, szakmai és szabályozási típusú előkészítő munkák elvégzése. A teljes rendszer kiépítése hosszabb folyamat, amelyhez a pályázati források csak ösztönzőként szolgálnak. Kedvezményezett csak azon szervezet lehet (egyesület vagy nonprofit gazdasági társaság), amely rendelkezik vagy rendelkezni fog az előírt TDM pályázati feltételekkel. A pályázati eljárásrend minden régióban egységesen kétfordulós, kivéve a Balaton, ahol közvetett támogatás érvényesül. A kétfordulós eljárásrendben lehetőség van arra, hogy a pályázatot a vezető partner (pl. önkormányzat) beadja az első fordulóban, de a második fordulóra (tehát a két forduló között) már meg kell alakulnia a TDM-szervezetnek, ez a szerződés megkötésének alapfeltétele.

 

Helyi szervezetek

Pályázati támogatást olyan település TDM-szervezete kaphat, ahol a vendégéjszakák száma meghaladja a 30 ezret (ez régióspecifikusan változhat), a HTDM önálló turisztikai információs (pl. Tourinform) és „back office” irodával rendelkezik, minimum két főt főállásban foglalkoztat. Egy települési önkormányzat csak egy helyi TDMszervezetnek lehet tagja.

A szervezet tagjai az érintett település(ek) önkormányzata(i), illetve önkormányzati fenntartású turisztikai szervezetei. A HTDMSZ tagjainak kell lenniük azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a turizmus bevételeiből részesülnek – ezen belül kereskedelmi és magánszálláshelyek képviselői, amelyek az adott területen a férőhelyek legalább 40 százalékát vagy a vendégéjszakák 60 százalékát reprezentálják. Elvárás továbbá, hogy az egyesület tagjainak minimum 10 százaléka legyen egyéb turisztikai szolgáltató és a turizmushoz közvetlenül, illetve közvetve kapcsolódó szolgáltató képviselője (éttermek, kereskedelmi egységek, turisztikai vonzerők tulajdonosai/működtetői) és legalább egy civil szervezet.

A helyi TDM- (HTDM) szervezetek kötelező feladata a turisztikai információszolgáltatás, de nem kötelező elem, hogy ezt csak a Tourinform-irodák láthatják el! Javasoljuk, hogy a turisztikai információszolgáltatás helyi koordináló szervezete legyen a névhasználati szerződéssel rendelkező HTDMSZ által irányított és működtetett Tourinform-iroda. HTDMSZ működteti.

 

Fenntarthatósági és finanszírozási követelmények

A helyi TDMSZ-ekkel szembeni, a fenntartható szakmai működéshez és a szervezeti fenntarthatósághoz kapcsolódó minimális elvárások három területre terjednek ki:

1. Tagi összetételre vonatkozó és egyéb szakmai feltételek.

2. Gazdasági-pénzügyi fenntarthatóság.

3. TDM-menedzserrel szembeni elvárások.

Előírás, hogy a HTDM-szervezet minimum az ötéves fenntartási idő alatt igazoltan kiszámítható működési, finanszírozási kerettel rendelkezzen. A támogatási szerződés megkötésétől számított öt éven keresztül a részt vevő önkormányzatok az állami hozzájárulással megnövelt beszedett idegenforgalmi adó minimum 20 százalékát a TDMszervezet turisztikai fejlesztési és működési feladatainak ellátására elkülöníthető és ellenőrizhető formában forgatják vissza, vagy a TDMmunkaszervezet éves működési költségének legalább 70 százalékát biztosítják. Az önkormányzati hozzájárulás éves összege azonban nem lehet kevesebb, mint 6-8 millió forint. A támogatási szerződés megkötésétől számított öt éven keresztül a részt vevő vállalkozások együttesen a TDM-szervezet turisztikai fejlesztési és működési feladatainak ellátására egyesületi tagdíj formájában a TDM-munkaszervezet éves működési költségének legalább 20 százalékát biztosítják, aminek éves összege nem lehet kevesebb, mint 3 millió Ft.

 

Mikrorégiós TDM-ek

A tervezett kiírási feltételek szerint minimum három helyi TDMszervezet összefogása szükséges a térségi szintű önálló (TTDM) szervezet létrehozásához. A menedzsmentszervezetnek (munkaszervezet) önálló irodával kell rendelkeznie, és minimum két főt főállásban kell foglalkoztatnia. Egy helyi TDMszervezet csak egy mikrorégiós szervezetnek (TTCM) lehet a tagja. A támogatáshoz a térségi desztináció által összefogott településeken a vendégéjszakák (kereskedelmi és magán összesen) éves száma meg kell, hogy haladja az adott régióban eltöltött vendégéjszakák minimum 12 százalékát, de minimum évi 350 ezer vendégéjszakát. A fenti feltételek indokolt esetben régióspecifikusan változhatnak.

 

Mi támogatható?

A 2008-ban induló pályázatok tervezett célja, hogy mindenekelőtt a helyi, illetve térségi TDM-szervezetek felállítását támogassa.

1. Helyi és középszintű (mikrorégiós) TDMSZ-k megalakulásának és szakmai fejlesztési programjainak, kulcsprojektjeinek támogatása

2. A TDM szervezeti rendszer kialakításához kapcsolódó egyéb szakmai projektek támogatása:

a. közös módszertani ajánlások, kutatások, segédletek, információs és szakmai kiadványok elkészítése, tananyagok fejlesztése

b. TDM szakmai konferenciák, tájékoztató napok, továbbképzések, tanulmányutak szervezése, csere- és gyakornoki programok támogatása stb.

A TDMSZ-szervezetek támogatható tevékenységeinek köre: támogatható lesz TDM-szervezetek részére szervezet- és hálózatfejlesztés, eszközbeszerzés és irodai infrastruktúrafejlesztés, TDM e-turisztikai fejlesztések (informatikai, értékesítési és kommunikációs rendszer fejlesztése), illetve fejlesztési projektek előkészítése. Ugyanakkor önmagában nem, csak a TDM-fejlesztéssel együtt támogatható tevékenységek a következők: kapcsolódó tájékoztatási, információs és marketingtevékenységek. A TDM-tagok számára informatikai eszközök beszerzése nem támogatható.

A kötelező feladatok között szerepel: TDMSZ szakmai fejlesztési terv és cselekvési program 2008–2013 elkészítése; turisztikai imázs és arculatterv készítése, márkatervezés és fejlesztés; turisztikai értékesítési és értékesítésösztönzési cselekvési program készítése; frissített vonzerőleltár elkészítése. A desztinációs (illetve ernyőszervezet) szintű turisztikai információs, értékesítési, foglalási és CRM-rendszer bevezetéséhez szükséges speciális szoftverek beszerzése, tartalom- és hardverfejlesztés, valamint a rendszer működtetéséhez szükséges képzések. Vezetői és hálózati információs és adatszolgáltatási, valamint monitoringrendszer kialakítása.

A várható elnyerhető támogatás nonprofit szervezetek esetén minimum 80–85%-os, nonprofit gazdasági társaságok esetén maximum 50%- os. A támogatás várható összege a 2007–2008-as pályázatok esetében minimum 15 millió forint, maximum 60 millió forint lehet. A 2008. évi TDM pályázati kiírás előkészítéséhez kapcsolódó szakmai feladatok ütemezését a következő táblázat foglalja össze.

 

Távlatok

A 2009–2013 közötti időszak első felében a már létrejött HTDM-ek és TTDM-ek szakmai fejlesztése folyik, és megkezdődik a regionális TDM-rendszer újragondolása. Itt rengeteg még a tisztázandó kérdés, például a jelenlegi turisztikai és regionális területfejlesztési rendszerrel a kapcsolat, finanszírozás és feladatellátás területei. Ekkorra tervezik az országos vagy térségi turisztikai szakmai és ernyőszervezetek (pl. FATOSZ, Matur), valamint turisztikai klaszterek fejlesztéseinek, kulcsprojektjeinek pályázat útján történő támogatásának megkezdését. A 2011–2013-as akciótervben elsősorban a már felállt helyi és mikrorégiós szintű TDM-szervezetek II. körös fejlesztése (szükség szerint újabbak megalakítása) a cél. Támogatást kapnak az akkorra már létrejött regionális TDM-szervezetek szakmai programjai. Folyamatosan bírálják el a turisztikai ernyőszervezetek fejlesztéseire benyújtott pályázatokat.

 

Ütemezés     

Feladat

Felelős

Forrás

1 2008. február–június 30. Pályázati kiírások előkészítése ROP IH–RFÜ–ÖTM TUSZÁT 2 2008. március–2008. június TDM szoftver – kötelező szakmai ÖTM TUSZÁT ÖTM tartalmi elvárások meghatározása 3 2008. április–május TDM regionális tájékoztatók megtartása • TDM lényege, célok RFÜ–RMI–ÖTM TUSZÁT ROP és ÖTM • Pályázatok, eljárásrend • Ütemezés 4 2008. június 30-ig Pályázati kiírás ROP IH–RFÜ–ÖTM TUSZÁT ROP 5 2008. április–május TDM regionális tanácsadók, ROP IH–RFÜ–ÖTM TUSZÁT Pályázati forrás/ÖTM mentorok regionális kiválasztása 6 2008. május/június TDM regionális tanácsadók, mentorok ÖTM TUSZÁT ÖTM felkészítő tréningje (Training for the Experts) 7 2008. augusztus–szeptember TDM-pályázatok I. fordulós benyújtása RFÜ-k–ÖTM TUSZÁT ROP és értékelése 8 2008. augusztus- (max. 9 hónap) TDM-szervezetek megalakulásának Tanácsadók-mentorok Pályázati forrásból szakértői támogatása 9 2008 őszétől TDM I. fordulóban nyertes szervezetek Tanácsadók-mentorok Pályázati forrásból munkatársainak regionális képzése és egyéb szakértők 10 2008. június–december Regionális TDM-szervezetek ÖTM TUSZÁT ÖTM TUSZÁT megalakulásának előkészítése 11 2008. ősze – 2009. eleje TDM 2009-2010-es akciótervek ROP IH–RFÜ–ÖTM TUSZÁT és pályázatok előkészítése


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.