Az MSZSZ szerint téves a Jobbik becslése

„A Jobbik a szállodák csillagozásáról” című cikkünkben megjelent, a szállodai minősítések várható bevételeinek becslésével kapcsolatban szakmai állásfoglalást juttatott el szerkesztőségünkbe a Magyar Szállodaszövetség.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Szállodaszövetség sajnálattal állapítja meg, hogy az elmúlt napokban ismételten olyan újságcikkek, nyilatkozatok jelennek meg a médiában egyes újságírók, politikusok részéről, melyek hibás adatokat, félreértéseket tartalmaznak, melyek alapján téves következtetések vonhatók le.

Ez történt legutóbb  az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottságának 2011. március 23-i ülésén is, amikor a Bizottság egyik tagja egy olyan összeállítást ismertetett, amely a kereskedelmi szálláshelyek új, a szakmai szövetségek által felállított minősítési rendszerek várható bevételei nagyságának megállapítására tett kísérletet.

Ebben az összeállításban - a szállodákra elkészített becslés szerint - az szerepel, hogy 1.000 magyarországi szállodát, 120 - 230.000.- Ft minősítési díjat alapul véve 140 – 180 millió költség fogja terhelni a hoteleket azok osztályba sorolása során.

A Magyar Szállodaszövegség a szállodáknál kimutatott fenti kiadás számítását hibásnak tartja, illetve azzal kapcsolatban a következőkre hívja fel a figyelmet:

  1. A magyarországi  szállodák száma a KSH adatai szerint 2010 decemberében 758, júliusában 878 volt, azaz – tekintettel turizmusunk szezonalítására – kb. 13–25%-kal kevesebb, mint ami a Parlament illetékes Bizottsága elé került anyagban szerepel.
  2. A minősítési díjak átlaga – tekintve, hogy a hazai szállodák többsége 200 szoba alatti méretű – bruttó 200-220.000.- Ft, azaz ennek egy ötöde a költségvetésnél jelentkező adóbevétel a 25% ÁFA miatt.
  3. A minősítési – névjegyhasználati díjak – 4 évre szólnak, tehát ha fenti átlagot nézzük, akkor  egy 150-200 szobás szállodánál nettó 40-45.000.- Ft az éves teher, ugyanez egy 100 szoba alatti szállodánál nettó 30-35.000.- Ft.
  4. Mivel az új szabályozás szerint a szállodák minősítése önkéntes, abban nem is fog , nem is tud minden szálloda részt venni. Az MSZSZ becslései szerint – az eddig minősítésre regisztrált mintegy 160 szálloda számát tekintve – a 239/2009. (X.20) Kormányrendelet módosítása szerinti 2011 júliusi határidőig kb. 200-250, majd az év hátralévő részében 50-100, illetve a későbbiekben évi 50-70 körüli új minősítésre, azaz  2011-2012-ben összesen 3-400 hotel minősítésével számol. Ez  a hazai szállodák kb. 45- 50%-a.
    Mindezeket figyelembe véve 2011-2012-ben a minősítés összes „terhe” a minősített szállodák esetében kb. 50 – 65 millió Ft, ami – ahogyan azt fent is jeleztük – 4 évre oszlik meg, mivel a minősítéseket 4 évente kell megismételni.
  5. Szeretnénk arra is felhívni a figyelmet, hogy a szakmai szövetségek, s így az MSZSZ egy korábbi államigazgatási feladatot vesz át a szállodák minősítésével. A lényeges különbség az új rendszerben, hogy az önkéntes, s nem csak a szállodák önbevallása alapján történik a minősítés, hanem szállodai üzemeltetésben gyakorlott szakemberek bevonásával. Így ez a rendszer hozzájárul a szállodák, s ezen keresztül az egész magyar turizmus minőségének, versenyképességének javulásához. Az MSZSZ a Hotelstars minősítési rendszer – amelyhez ma már 11 EU tagország csatlakozott, s várhatóan tovább fog terjedni az EU-ban – előkészítésével – beleértve a szervezési, jogi, informatikai stb. – kapcsolatos költségeket maga fizette, viszont  a minősítési rendszer működtetésével – a minősítők utazási és munkabér,  stb. – kapcsolatos kiadásokra  már nem rendelkezik saját forrással, arra csak az osztályba sorolásra jelentkező szállodák által befizetett díjak jelentenek fedezetet.
  6. Téves az a megállapítás is, hogy a minősítést végzők ugyanazon településről származnak – emiatt elfogultságuk nem zárható ki – mint ahol a minősítésre jelentkező szálloda üzemel. Ezzel szemben a tény az, hogy a minősítéseket mindig 2 szakember végzi, közülük az egyik az adott , a másik egy másik régióból érkezik, s tárgyilagosan leellenőrzi, hogy a hotel önértékelése megfelel e a valóságnak. A rendszer objektív működését biztosítja  az is, hogy a minősítés eredményével elégedetlen szálloda fellebbezhet a minősítés eredménye ellen. Ebben az esetben új minősítők ismétlik meg az eljárást.

A Hotelstars minősítési rendszerrel kapcsolatos minden tudnivaló közérthető, átlátható módon megtalálható a www.hotelstars.hu honlapon. Javasoljuk, hogy minden - úgy a szakma, a média, a politika részéről  - a téma iránt érdeklődő látogassa meg fenti honlapunkat.  Itt részletes tájékoztatás található a Hotelstars szállodai minősítési rendszer bevezetésének előzményeiről, jogi hátteréről, az egyes kategóriák követelményeiről, a minősítés menetéről stb.

Emellett az MSZSZ készséggel áll rendelkezésre, hogy a felmerülő kérdésekre válaszoljon, s így a félreértések, téves következtetések elkerülhetők.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.