Több tucat tisztességtelen húzás az OTA-któl

Bogár Zoltán, a Danubius Hotels Zrt. központi üzletfejlesztési igazgatója és az MSZÉSZ digitális szekció vezetője a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége őszi közgyűlésének első napján a siófoki Azúr Hotelben arról tájékoztatta a megjelent tagokat, hogy mi történt a HOTREC (az EU tagországainak szállodai és vendéglátó szövetségeinek ernyőszervezete) disztribúciós workshopján Brüsszelben szeptember 11-én.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európa számos országában versenyjogi értékelés tárgyává tették az OTA-k árparitásos kikötéseit. A szakember beszámolt a svéd, a német és az olasz aktuális helyzetről az árparitásos gyakorlatot illetően. Hallhattunk arról is, hogy mérföldkőhöz érkezett a szakma nyáron: 2019 júliusában az Európai Bizottság megalkotta az unió fennállása óta az első olyan irányelvet, amely szabályozza az online értékesítési platformok működését. A jogalkotók szándéka szerint egy kiszámítható, igazságos és átlátható rendszer jött létre a piaci szereplők számára.

Az érintett társaságoknak 2020. július 1-ig kell felkészülniük arra, hogy eleget tegyenek az irányelv elvárásainak. Ennek kulcsfontosságú eleme, hogy az online értékesítők (ide tartoznak az online utazási platformok is) számára megszabja, hogy milyen feltételekkel állhatnak el egy-egy szolgáltató termékének (ez esetben hotelszoba) értékesítésétől. Újdonság, hogy nem változtathatják egyoldalúan a szerződés feltételeit az OTA-k a hotelek kárára, és ha a hoteleknek nem felel meg a változtatás, felmondhatják a szerződést az OTA-kkal még akkor is, ha ez a kettejük között kötött szerződéssel nincs szinkronban. Az irányelv arra is kötelezi az online értékesítőket, hogy üzletszabályzatukban rögzítsék és átlátható módon hozzáférhetővé tegyék a partnereik felé, hogy milyen elvek alapján rangsorolják őket felületükön (mely tényezők befolyásolják a rankinget, mely tényező milyen súllyal nyom a latba, stb.)

Az Európai Bizottság egy éve 15 tagország részvételével létrehozott egy szakértői csoportot azzal a céllal, hogy tájékozódjanak az online platformok iparágáról és idén év végére jelentést készítsenek a szektorról. A szállodaipar területén működő értékesítési portálokkal kapcsolatok tapasztalatok összegyűjtésében a HOTREC is aktívan részt vesz. A csoport, illetve a HOTREC górcső alá veszi a rangsorolás gyakorlatát, kiemelten vizsgálja azokat a platformokat, amelyeken pénzért feljebb kerülhetnek a hotelek a rankingben. Példaként az Expediát említette, amelyen meg lehet vásárolni az első helyet és a Bookingot, ahol a jutalék megemelésével lehet előrébb kerülni a rangsorban. Ezek kapcsán az irányelv azt is lefektetni, hogy az online platform köteles átláthatóvá tenni a szolgáltatója számára, hogy egészen pontosan mit kap a pénzéért, ha jobb helyezést vásárolna.

Vizsgálják majd azt is, hogy az OTA-k milyen mértékben engednek a szállodáknak hozzáférést a vendég és piaci adatokhoz. A hoteleknek ugyanis sokszor a magasabb színvonalú vendégkiszolgálás érdekében kérnének el adatokat pl. egy online check-inhez, hogy QR kódot tudjanak küldeni a vendégnek, de van, hogy ezt az OTA nem teszi számukra lehetővé.

A különböző tagországok szállodaszövetségei - köztük az MSZÉSZ különösen aktívan – összegyűjtött a HOTREC számára csaknem két tucat példát az OTA-k tisztességtelen piaci magatartási gyakorlatáról. Bogár Zoltán egyebek között említette a nem lemondható szobák OTA-k általi újrafoglalását, a Booking által alkalmazott előfoglalási kedvezményt, a hamis átlagengedményt, a szállodák és apartmanok megtévesztő vegyítését, az Expedia „package only” és az Agoda „mix and save” a szállodákra nézve hátrányos konstrukcióit. A HOTREC ezt a mintegy 21 tisztességtelen húzást majd a szakértői bizottság elé tárja, amely elkészíti az Európai Bizottság számára a jelentését.

Forrás: Turizmus Online


Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.
Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból

Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból 

A Château Neercanne egykor bárók otthona volt, ma Michelin-csillagos étterme miatt Hollandia kedvelt luxusszállodájává vált.
Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás

Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás 

A négynapos húsvéti hosszú hétvége és a tavaszi szünet sok magyarnak üdüléssel telik a szállásfoglaló portál adatai szerint.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.