Továbbra is szükség lesz utazási irodákra

Online térhódítás ide vagy oda - derült ki a Turisztikai Menedzserek Szövetsége (TMSZ) utazási iroda tagozatának december elseji eszmecseréjén. „Globalizálódó turizmus – veszély vagy esély?” címet kapta a fórum jelezve, hogy az utazások világhálón történő értékesítése határokat - különösen az EU-n belül, direktívákkal megtámogatva - nem ismer.

Mifelénk az online értékesítés 5-6 éve kezdett elterjedni, elsősorban külföldi szereplők révén - mondta el Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország Kft. ügyvezetője. Hozzátette némiképp megnyugtatólag a szakma számára, hogy a nagyok, mint például az Expedia még nem jelentek meg. A nagyok közt, legalábbis az első huszat nézve, egyelőre nem szerepelnek magyar online értékesítők. De mi is ott lehetünk más piacokon, még ha a nyugatiak hamarabb is reagáltak; esély a globalizációban.

Tér, idő

Ugyanakkor az „online helyzet fokozódik” - Horváth szerint. Világszerte az összes utazással kapcsolatos internetes foglalások száma 4, Európában 9, míg Kelet-Európában 40 százalékkal emelkedik az elkövetkező évek során - derült ki a szakember szavaiból. A növekedésben szerepet játszanak a ma még meglévő generációs különbségek is; míg a 15-25 év köztiek - az úgynevezett digital natives, azaz digitális benszülettek - 60%-a vásárol a neten, addig 65 éven felüliek hasonlóan nagy arányban fordulnak az utazási irodához. A „benszülöttek” azonban felnőnek és az őket követő generációk már abba a világba nőnek bele - derült ki. Ráadásul az online vásárlások bírnak egy olyan jó tulajdonsággal, hogy az árnál többet nyom a latba a találat személyre szabottsága, a portál felhasználóbarátsága.

Horváth szerint azonban az online felfutásából elsősorban a nagy irodák tudják kivenni részüket, mivel hiába gondolnák, az online értékesítés technikai hátterének megteremtése, és a körforgásba hozáshoz szükséges marketingmunka akár 30-40 millió forintba is kerülhet. Utóbbi az, amire a magyar cégek kisebb hajlandósággal költenek. A kicsik esélye a talponmaradásra, ha betagozódnak a nagyok alá - javasolta Horváth. Mindenesetre az online és a globalizáció inkább esély mint veszély, ha az utazási vállalkozó kellően proaktív. Talpon maradni online lehet. Aki most nem lép, nem biztos, hogy 10 év múlva is itt lesz. Nyitott a tér, de az idő szorít - figyelmeztetett záró mondatában az Amadeus ügyvezetője, aki elmondta még azt is, hogy csak repjeggyel kereskedni nem éri meg. A repülőjegy értékesítés csak belépő, szállást, autóbérlést, egyéb utazási szolgáltatásokat sem árt kínálni.  

Az irodák létjogosultsága

A Tensi Kft. részéről Déri Tamás szerint nem mumus a globalizálódás, csupán most egy nehezebb időszakon megyünk keresztül. De, ha globálisan gondolkozva helyi szinten cselekszünk - think global, act local - magunknak teszünk jót, mivel ismerve a hazai piacot, könnyebben értékesítünk, mint a külföldi - tette hozzá. Az irodák Déri szerint maradnak, de egyre fontosabb feladatuk lesz a tanácsadás, az utas meggyőzése. Különösen külföldről jöhet jól az irodai kapcsolat a magyarok nem egyszer hiányos nyelvismerete miatt. Az ár és a termék típusa szintén döntő szerepet játszhat az utazási irodához fordulásban - mondta Takács Péter, a Malév Air Tours ügyvezetője, a TMSZ utazási iroda tagozatának elnöke arra reagálva, hogy online bizonyosan nem a 6-700 ezer forintos utakat fogják lefoglalni.  Az online foglalások kétharmadához szükséges valamilyen utazási irodai ténykedés. Egyébként is visszatérőben a személyes kapcsolat, az utazási irodának van létjogosultsága - hangzott el a fórumot követő vita során.

 

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) számára veszély az ami több megjelent szerint esély, mivel ahogy Békési Tamás, az MKEH, osztályvezetője fogalmazott: „Fényévekre vagyunk elmaradva a piaci változásoktól a szabályozás terén.” Az unió határon átnyúló szolgáltatásokról szóló irányelve miatt a hivatal számára kihívásokkal telivé vált a piac ellenőrzése. Egyszerűsíti a hivatal dolgát, ha a szolgáltató nem csupán létrehoz egy magyar honlapot, hanem megkéri a szabad szolgáltatás nyújtásával rendelkező vállalkozó engedélyt, mely eseti üzleti tevékenység végzésére, legfeljebb öt évre szól.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?