Trendriport az első negyedévről

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége kiadta a nemzetközi és hazai szállodaipar 2012 január – márciusi teljesítményét vizsgáló trendriportját.

Az STR riport adatai szerint 2012 I. negyedévében az elmúlt hónapokhoz hasonlóan, összhangban a gazdasági fejlődéssel a legnagyobb növekedést változatlanul Ausztrália & Óceánia, Délkelet – Ázsia, Közel – Kelet és Dél – Amerika szállodái mutatják.

Európában a szállodák teljesítménye – bár márciusban is jobb volt a bázisnál – 2012 I. negyedévében kisebb mértékben nőtt, mint a világ más részein. Európán belül a szállodák teljesítményének alakulását komplexen kifejező REVPAR mutató Kelet – Európában javult a legnagyobb mértékben.

A vizsgált öt Közép – Kelet európai ország között idén az I. negyedévben – a gyenge márciusi teljesítmény következtében – Magyarországon a REVPAR mutató 1,7 %-kal a legnagyobb mértékben esett vissza. Az STR riportban szereplő 31 város között Budapest szállodái szobafoglaltságban a 30., nettó átlag szobaárban és nettó REVPAR-ban a 29. helyen végeztek 2012 I. negyedévében.

Érdekes, hogy 2012 márciusában az országos szállodai kapacitás 7,3 %-kal, a budapesti 10 %-kal magasabb volt, mint egy évvel korábban annak ellenére, hogy a szállodák üzletmenete, jövedelmezősége közismerten gyenge a 2011-ben mutatkozó javulás ellenére.

Az un. gyógy szállodáknál mutatkozó nagyarányú kapacitásbővülés oka, hogy a szállodák egy része gyógyhotelnek jelöli magát a KSH jelentésében annak ellenére, hogy a jelenleg érvényes szabályozás ellenére gyógyszálloda kizárólag az OGYFI által annak minősített hotel lehet. Ilyen Magyarországon jelenleg összesen 33 van. Az MSZÉSZ javasolta a KSH-nak az adatok korrekcióját.

2012 I. negyedévében a hazai szállodák iránti kereslet dinamikusan emelkedett, ami elsősorban a külföldről mutatkozó erősebb érdeklődésnek tudható be.

A kereslet élénkülés, s a beutazó forgalom, s a szállodák árbevétele szempontjából kedvezően gyenge EURO/HUF árfolyam ellenére a szállodák szobafoglaltsága, bruttó átlagára és REVPAR mutatója egyaránt csak kis mértékben javult. Ennek oka, hogy a szállodai kapacitás is jelentősen bővült, azaz a szállodai piacon változatlan az erős verseny, s tovább folytatódik a káros árverseny.

Márciusban az országos adatokat rontotta a budapesti szállodáknak a bázishoz képest romló bruttó átlagára és REVPAR mutatója. Ez összefüggésbe hozható azzal, hogy 2011 I. negyedévéhez képest – mikor Magyarország adta az EU elnökséget - kevesebb magas szintű rendezvény volt a fővárosban. Emellett a MALÉV csődje miatt a hazai légiforgalmi piac átrendeződése, a fapados légitársaságok térnyerése láthatóan az alacsonyabb fizetőképességű vendégek számának emelkedését okozta. Ezt támasztja alá, hogy márciusban Budapesten a 3* szállodák teljesítménye javult leginkább.

Feltűnő, hogy a Malév csődjével összefüggésbe hozható Hainan Airlines pekingi járatának leállítása miatt 2012 márciusában a szállodákban megjelenő kínai vendégéjszakák száma 20,2 %-kal csökkent, miközben idén január – februárban még 25,2 % növekedés mutatkozott.

2012 I. negyedévében országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele kb. 22,2 milliárd Ft volt, ami 10,3 %-kal magasabb a 2011 I. negyedévi 20,2 milliárd Ft-nál, s 1,7 %-kal több a 2008 évi 21,9 milliárd Ft-nál, azaz kb. a 4 évvel korábbi szintet érte el.

Budapesten 2012 I. negyedévében a szállodák bruttó szoba árbevétele 11,1 milliárd Ft volt. Ez 12,5 %-kal meghaladta a 2011 évi 9,9 milliárd Ft szoba árbevételt, illetve 2,5 %-kal a 2007 évi 10,9 milliárd Ft-ot, azaz alig volt több az 5 évvel korábban elértnél.

A szállodák iránti belföldi kereslet szerény mértékben, de nőtt annak ellenére, hogy az üdülési csekket felváltó SZÉP kártya forgalma a szállodákban idén az I. negyedévben alacsony volt. 2012 január – március hónapokban a SZÉP kártya forgalom a szállodákban összesen kb. 169 millió Ft volt, míg a kifutó Üdülési csekk forgalom kb. 1.190 ezer Ft-ot tett ki. A SZÉP kártya forgalom az Üdülési csekk forgalomnak 14,2 %-át tette ki.

A 2012 I. negyedévben a szállodákban lakó hazai vendégek összesen 7.770 ezer Ft- ot fordítottak szállásdíjra, amelyből Üdülési csekkel és SZÉP kártyával együttesen 1.359 Ft –ot egyenlítettek ki. A szállodák belföldi szállásdíj bevételéből a SZÉP kártya és Üdülési csekk együttes forgalma 17,5 % volt.

Figyelemre méltó, hogy az Üdülési csekk és a SZÉP kártya együttes 1.359 ezer forgalmából 1.008 ezer Ft, azaz 74,2 %-ot gyógy és wellness szállodákban költötték el.

A kibocsájtott SZÉP kártyák számából – kb.550.000 - , s azoknál az un. szállásadás zseb feltöltéséről szóló információk szerint 2012 nyári időszakában lehet számítani a SZÉP kártyával történő fizetés megugrására a szállodákban, de az ma még nem látható, miként alakul a SZÉP kártya forgalom éves szinten a 2011 évi Üdülési csekk forgalomhoz képest.

2012 I. negyedévében a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma a Dél – Alföldön 15,3 %-kal, Dél – Dunántúlon 9,9 %-kal, Budapesten 9,6 %-kal, Közép – Magyarországon 8,4 %-kal, Észak – Magyarországon 0,3 %-kal nőtt. Nyugat – Dunántúlon 8,8 %-kal, a Balatonon 2,8 %-kal, Észak – Alföldön 2,7 %-kal, a Tisza tónál 2,3 %-kal, Közép – Dunántúlon 2,8 %-kal csökkent.

A beutazás szempontjából legnagyobb 10 piacunk mindegyikéről – Ausztriát és Nagy Britanniát kivéve - nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Közülük kiemelkedő volt az orosz, az olasz és az ukrán fejlődése, melyekről 47 %-kal, 20,7 %-kal, illetve 17,5 %-kal emelkedett a vendégéjszakák száma.

A hazai szállodák HUF-ban megjelenő bruttó átlag szobaár, bruttó REVPAR adataira jelentős hatással van az aktuális EURO/HUF árfolyam. Ez 2012 I. negyedévében átlagosan 296.73 Ft volt, ami 8,9 %-kal volt gyengébb a bázis 272.45 Ft-nál, azaz a hozzájárult fenti mutatószámoknak, a bevételeknek az emelkedéséhez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.