Túlképzés, hiányzó érdekvédelem

Az idegenvezetés helyzetéről legtöbbet tudó hazai szakemberek szerint míg az Unió országai foggal- körömmel és vaskos pénzbüntetésekkel védik saját idegenvezetőik munkáját, hasonló védelemre a hazaiak nem nagyon számíthatnak. A turizmusban fontos szerepet vállaló magyar idegenvezetők érdekérvényesítő képessége nagyon csekély. Magyarországon senki sem ellenőrzi az illegális idegenvezetőket. Általában is szabad a vásár.

Ha az unióban ha egy külföldi idegenvezetőt munkavégzésen kapnak, ennek igen szigorú, akár ezereurós pénzbüntetés, sőt többéves kitiltás is lehet a következménye. A külföldi csoportoknak ugyanis kötelező igénybe venniük – és megfizetniük – a helybeli idegenvezetőt. Természetesen a diákcsoportok tanárai által és a baráti szívességből, ellenszolgáltatás nélkül nyújtott információ sehol sem büntethető.

Bálint Zoltán, a Magyar Idegenvezetők Szövetségének (MISZ) elnöke szerint egy 1978-as törvény kiegészítésére hozott 41/1995-ös számú rendelet szerint nálunk is ellenőrizni kellene mind az idegenvezetők igazolványát, mind annak érvényességi területét. Csak éppen nincs, aki ezt a munkát felvállalná: a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségnek nincs kapacitása, a rendőrségről meg szó sem lehet. Lénárt Judit szerint, aki évtizedek óta az SZVT égisze alatt idegenvezetői klubot és továbbképzést szervez, tavaly a Magyar Turisztikai Hivatal nekifutott az idegenvezetői rendelet uniós modernizálásának, de ez nem került a parlament elé (még).

Önkéntes továbbképzés

Bálint Zoltán úgy véli, hogy szükségtelenül sokan végeznek el idegenvezetői tanfolyamot. Mindenki levizsgázik, a buktatás nem érdeke az oktató bázisnak. A kiképzett idegenvezetők nagy száma miatt viszont nem, vagy alig találnak munkát. Nincs összhang a kereslet és kínálat között, a ritkább nyelveket beszélőkből (koreai, japán, kínai, szlovén) hiány van. Korábban ötévente kötelező továbbképzésen kellett részt venniük az idegenvezetőknek, a jelenleg hatályos rendelet erre már nem tér ki. Egy-egy lelkes, régi szakember szárnyai alatt önkéntes alapon folyik a továbbképzés. A MISZ mind az OIB-ben, mind a főváros Kereskedelmi és Turisztikai Bizottságában megfigyelői státust kapott, szavazati jog nélkül. A Budapesti Kereskedelmi Kamarában is működik egy idegenvezetőket képviselő formáció, nagyjából hasonló érdekérvényesítő lehetőséggel.

Bújócska: ki kit talál meg

A visszavonásig érvényes idegenvezetői igazolványokat a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal adja ki. A Turisztikai Értesítő hozza nyilvánosságra az újonnan végzett idegenvezetők nevét, igazolványuk számát és idegennyelv- tudásukat. Semmi további elérhetőséget nem adhatnak meg, így még azok sem hasznosíthatják e jegyzéket, akikhez az értesítő eljut. Aki dolgozni akar, az nyakába veszi a világot. A Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetsége (MUISZ) beutaztató szekciójának vezetője, Drégely Ágnes szerint az utaztatóknak nincs gondjuk az idegenvezetőkkel, a választék nagy. Leginkább egymáshoz fordulnak, már kipróbált és bevált embereket foglalkoztatnak, munkájukról folyamatos visszajelzést kapnak az utasok által kitöltött kérdőívekből. Az utcáról bejövő új jelentkezőket előzetes beszélgetések során tesztelik. Minden azért itt sem tökéletes: az irodák szerint egyes ügyeskedők az irodát kihagyva közvetlen utaztatói tevékenységet folytatnak. A „névtelen” idegenvezető meg arról panaszkodik, hogy az iroda rajta spórolja meg a helyi idegenvezetést, de ha lebukik, a büntetést nem fizetik meg helyette.

Kihasználatlan lehetőségek

Lénárt Judit és Bálint Zoltán megjegyzi, hogy a fapadosokkal érkező egyéni utasoknak nem kínálunk változatos, szervezett túrákat. Bécsben nincs „egyenvárosnézés”, helyette többféle (császári, történelmi, modern és szecessziós) városnézésre lehet befizetni. A budapesti szállodákban sorjázni kellene a különböző cégek röplapjainak, melyek környékbeli, garantált túrákra invitálnak. A jelentkezőket kisbuszok gyűjtenék össze, ez több munkát jelentene az idegenvezetőknek és több bevételt a szervezőknek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.