Turisztikai marketing felsőfokon  

2006. január 27-én lesz Wolfgang Amadeus Mozart születésének 250. évfordulója. A kerek évforduló méltó megünneplésére az Österreich Werbung (ÖW), a Bécsi Turisztikai Hivatal, valamint Salzburg Tartomány Turisztikai Kft.-je közös munkaszervezetet hozott létre ArGe Mozart 2006 néven.  

Mozart, aki szülőhazájában az osztrákok nagy szerencséjére sokat és szívesen utazott, 2006-ban számos településnek kínálja az ünnepi megemlékezés lehetőségét, ugyanakkor jelentős bevételeket is hozhat az érintett területeknek. E települések közül kiemelkedik Salzburg és Bécs, hiszen ez az a két város, ahol a legtöbb időt töltötte a művész. A két városban úgy állították össze az emlékprogramokat, hogy azok hitelesek, magas színvonalúak és rendkívül változatosak legyenek. „Az ArGe Mozart 2006 létrehozásával az alapítók megteremtették annak lehetőségét, hogy Ausztria egy év múlva piacvezetővé váljon a nemzetközi turisztikai marketing területén. Erre garancia egy korábbi rendezvénysorozat sikere. 1991-ben, Mozart halálának 200. évfordulóján, a Bécsi Turisztikai Hivatal a salzburgi kollégákkal szorosan együttműködve olyan eredményt produkált, amelyet előre nem várt senki – mondja Karl Seitlinger, a bécsi hivatal vezetője, majd hozzáteszi: Most megismételjük ezt a kooperációt, amelyhez csatlakozott az ÖW is, megerősítve és kiszélesítve ezzel a célpiacok lehetséges körét. Bécs számára a 2006-os év fontos mérföldkő lesz a 2010-ig kialakított turisztikai koncepcióban. A legfőbb cél, hogy elérjük a 10 milliós vendégéjszakaszámot.” „A marketing ereje, a kiemelt mértékű költségvetés, valamint az egyedülálló kulturális kínálat azok a jellemzők, amelyek vonzó turisztikai céllá teszik Salzburg városának” – vélekedik a téma egyik szakértője, Leo Bauernberger, Salzburg Tartomány Turisztikai Hivatalának vezetője. Meggyőződése szerint a vonzó csomagolású széles kulturális kínálat nemcsak a kultúrára érzékeny közönséget csalogatja majd a városba, hanem más  vendégkört is, a zenei kínálat pedig a tartomány egész területére kiterjeszthető. Herbert Brugger, a Salzburgi Turisztikai Kft. igazgatója szerint ha sikerül megvalósítani az előzetesen kialakított terveket, az ArGe Mozart 2006 eseménysorozata nemcsak Európában, hanem világviszonylatban is jelentős turisztikai vonzerővé válhat.

Logó – a meghatározó zenei jel

A közösen kialakított turisztikai marketing első lépése az egységes design kialakítása volt. Olyan motívumot választottak, amely Mozart személyéhez szorosan kötődik, vele szinte összeforrt. Az együttműködés keretében az ArGe Mozart 2006 pályázatot írt ki reklám- és designügynökségek számára. „A születésnapok és a jubileumok ismétlődnek, akár a zenében a melódiák, amelyek ha folyton visszatérnek, a mű alapmotívumává válnak. A 2006-os év logója ezért nemcsak optikai jelenség, hanem a muzikalitás megjelenítésével a Mozart-év teljes kínálatát jellemzi” – vélekedik Robert Jasensky, aki részt vett a győztes logó kiválasztásában az ArGénél.

Marketingakciók két évre előre

Az ArGe Mozart 2006 startpisztolya 2004 januárjában dördült el a bécsi ATM-en, Ausztria egyik legnagyobb turisztikai szakvásárán. Az utazási szakemberek már kézhez kaphatták a hat nyelven elkészített komplett programtervezetet: a Mozart-év teljes turisztikai és kulturális kínálatát és a marketingtervet. Az ArGe a 2004. évi ITB-n, illetve a londoni WTM-en is figyelemfelkeltő módon, a multimédia látványos eszközeit felhasználva mutatkozott be. Az ArGe képviselői 2004-ben elsősorban a multiplikátorokra, azaz az olyan utazási szakemberekre összpontosítottak a nemzetközi és helyi turisztikai szakvásárokon, akik a programkiajánlásban jelentős szerepet játszhatnak. Az ÖW Japánban és németországi szakvásárokon is tartott speciális bemutatókat. Az ArGe két éve folyamatosan frissített honlapja a legújabb utazási ajánlatokat, kulturális programokat is tartalmazza. Az ÖW idén komplett kínálattal jelenik meg a legfontosabb küldőpiacok mellett Közép- és Kelet-Európa szakvásárain is. Az ArGe Mozart2006 végfelhasználókat, azaz a vásárlókat megcélzó hirdetési kampánya 2005 késő nyarán indul, és 2006 szeptemberében fejeződik be.

Célcsoport-orientált marketingeszközök

A szervezők a kultúra és zene iránt érdeklődőket 2006-ban különösen hatékonyan tájékoztatják az ÖW által kidolgozott Intelligens Piaci Rendszer (Market Intelligence System – MINT) segítségével. A legfőbb célcsoportba a klasszikus zene kedvelői, Mozartesemények, fesztiválok, koncertek látogatói, zeneiskolák hallgatói tartoznak. Rajtuk kívül a potenciális marketing és promóciós partnerek szerepelnek a célcsoport tagjai között.

Salzburg és Bécs

Kulturális és városi turizmus
A kulturális és városi turizmus fontos szerepet játszik az ország gazdaságában: a tartományi fővárosok és Bécs 2002-ben összesen 12,5 millió vendégéjszakát tudhat magáénak. Ez 10,7 százaléka Ausztria összes vendégéjszakájának, és 16 százaléka az Ausztriába irányuló turistaforgalomnak. Salzburg és Bécs 2003-ban 7,7 millió vendégéjszakát ért el együtt, kulturális turistaként 1,7 millióan érkeztek a két városba. Horst Opaschowski, a városi és kulturális turizmus kutatója szerint ez a szám 2010-re megduplázódik. A kulturális programokra érkező turisták száma Ausztriában egyre nő, ráadásul ezek a vendégek jelentős vásárlóerőt jelentenek. Egy ilyen turista átlagosan 112 eurót költ naponta, miközben egy nyaralóprogramra érkező csupán 74-et. Egy 2000-ben készített felmérésből kiderült, a kulturális turisták átlagon felüli háztartási nettó jövedelemmel rendelkeznek, és általában jóval hosszabb időt töltenek Ausztriában, mint ameddig az a program tart, ami miatt útnak indultak. Háromnegyed részük múzeumokat és kiállítótermeket keresett fel, 40 százalékuk színházba, musicalekre, fesztiválokra, hangversenyekre vagy más helyi rendezvényekre váltott jegyet. A kulturális turisták az összes turistaszám 46 százalékát tették ki Salzburgban, míg Bécsben ez az arány 56 százalék volt. A legtöbben Németországból érkeztek (40 százalék), Ausztria más vidékeiről jött 23 százalékuk, Olaszországból, Angliából és a tengerentúlról pedig 7 százalékuk.

A Mozart-év 2006 salzburgi programjaiból

Viva! MOZART

A muzsikus születésétől haláláig életének legfőbb állomásait bemutató kiállítás egész évben (2005. jan. 27.–2006. jan. 7. között) látható az új salzburgi Carolino Augusteum Múzeumban (SMCA), amely a Salzburg téren található.

Operák a színpadon

Mind a 22 Mozart-operát előadják a Salzburg Fesztivál ideje alatt a kis és nagy fesztiváltermekben (2006. júl. 21.–augusztus 31.)

Koncertek

Egész évben óriási lesz a kínálat Mozart kamarazenekari darabjaiból. Az előadó a salzburgi Mozart Kamarazenekar. Mozart-koncertek lesznek ebéd- és vacsoraidőben május 19-től szeptember 22-ig, minden hétvégén.

„Best of Mozart”

2006. február és november között harminc hétvégén Mozart-koncertek hallgathat a közönség a salzburgi Mozartzenekar, valamint helyi és meghívott szólisták előadásában.

Kiállítás a szülőházban

Különleges kiállítás lesz látható egész évben Mozart szülőházában. Témák: a salzburgi gyermekévek, európai utazások, munkakeresés, a bécsi évek.

Amadeus

Bemutatják Peter Shaffer művét, az „Amadeus”-t a helyi kisszínpadon. A salzburgi Bábszínházban a Mozart-évben télen és tavasszal egy héten egyszer, a nyári időszakban pedig heti két alkalommal előadják a szerző „Mozart élete és munkássága” című darabját.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?