Új felszálló, részecskeszűrő és uniformis

Az idei év minden bizonnyal emlékezetes lesz a garantált budapesti buszos városnézést kínáló cégek számára. Ismét napirendre került a motorok környezetvédelmi besorolását szabályozó rendelet alkotása, új szereplő jelent meg a piacon, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pedig a szolgáltatás uniformizálást tervezi.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavalyig két hazai szolgáltató éles versenye jellemezte a garantált budapesti buszos városnézés piacát. Az idén feltűnt mellettük egy harmadik, nemzetközi hátterű társaság. A verseny még élesebbé vált, és ez érezteti hatását az árakban. Dr. Toldi Annamária, az egyik régi nagy, a Program Centrum ügyvezetője szerint az 5-6000 forintos részvételi díjakban az árrés már igen csekély, ezért az utas „abnormálisan” sokat kap. Ráadásul a műfaj szezonális: télen is futnak a buszok, jóval kisebb kihasználtság mellett. Pedig a megfelelő nyereségszintre nagy szükségük lenne a szolgáltatóknak, mivel a rendeletalkotók újra sürgetik a városnéző buszok számára az euró 3-as vagy 4-es motorok előírását. Toldi szerint az esetükben akár 40-50 millió forintba kerülő motorcserére pályázati támogatást kellene adnia az államnak. Szerinte nem csupán fürdő- és szállodafejlesztésekre kellene koncentrálni a forrásokat, hanem a KKV-szektor közvetlen turisztikai szolgáltatást nyújtó szereplőire. Örömmel fogadnák viszont a szolgáltatók, ha egy kevésbé szigorú, csupán részecskeszűrő beszerelésére vonatkozó előírás születne.

Kártyapartnerek

A rendeletet ez év augusztusában fogadhatják el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint. Kérdésünkre elmondták, hogy módosították javaslatukat, a szabályozás alapja a kibocsátás mértéke lesz, a kibocsátás csökkentéséhez pedig elég lehet a részecskeszűrő is. Ennél érzékenyebb témának tűnik, hogy a KRESZ a városnéző buszok várakozását nem szabályozza kielégítő mértékben. Azaz hivatalosan csak le- és felszállítás miatt állhatnak meg a kijelölt helyeken, jellemzően a BKV-megállókban. Szerintük azonban „ebben a szabályozatlan versenyben számos olyan eszközt alkalmaznak a szolgáltatók, amely megengedhetetlen, mert jogszerűtlen”. A BKK itt az engedély nélküli közterület-használatot, illetve a közúti forgalom akadályozását hozza fel példaként. A helyzetre kitér a BTDM turisztikaimarketing- stratégiája is, amely cselekvési tervének egyik pontjában nevesíti, hogy a szolgáltatók ne rendetlenkedjenek a közterületen. Tény, hogy az Erzsébet téri fel- és leszállóhely különösen érzékeny pontja volt a szolgáltatók vetélkedésének.

Nem csak marketingstratégiájában foglalkozik a BTDM a témával; idén kiírt közbeszerzési pályázatán a másik hazai „nagy”, a Budatours és az Eurama által grundolt Citytour Hop On Hop Off Kft. nyerte el 2013 június 1-jéig a Budapestkártyához megrendelt garantált városnéző buszozás jogát. Az utasok 48 órán át vehetik igénybe a garantált városnézés lehetőségét, plusz egy dunai hajókázást. A Program Centrum honlapján ugyanakkor a BTDM továbbra is a cég partnereként szerepel. Kérdésünkre Toldi Annamária megerősítette, a partneri viszony marad, mivel a közbeszerzés egy projektre, a kétnapos kártya által igénybe vehető városnézésre szólt. Az egy- illetve háromnapos kártyák esetében a Program Centrum továbbra is kedvezménnyel kínálja garantált programjait.

Járati engedély

További újdonság lenne a BKK szabályozásban, hogy járati engedélyhez kötné a „menetrendszerű városnéző autóbuszos szolgáltatások végzését”. Az engedélyhez megszerzéséhez az önkormányzat elvárná, hogy a szolgáltatók megfeleljenek a majdani rendeletben meghatározott környezetvédelmi besorolásnak, továbbá arculatnak. Az előírások betartásának ellenőrzése a BKK feladata lesz majd. Toldi Annamária az egységes műszaki és minőségi elvárásokkal egyetért, de szerinte a megjelenés uniformizálása felesleges. A BKK állítólag azt tervezi, hogy ajánlattételre hívja a szolgáltatókat, és a legtöbbet fizető céget egyedüli nyertesként bízza meg a szolgáltatással, leghamarabb 2013-tól.

Új felszálló

A fenti hercehurca hidegen hagyja a magyar piacra újként belépett Big Bus Tourst. A londoni központú vállalatnak Budapest a 13. állomása. Miközben a hazaiak egymással, illetve a fővárossal voltak elfoglalva, a Big Bus modern, Euro 3-as és 4-es minősítésű, emeletes buszaival március 31-én nekifogott garantált városnézéseinek. Bár korábban azt rebesgették, hogy a buszok üresen járják a várost, mivel nem kapták meg az összes engedélyt. Ezt megkeresésünkre a cég budapesti képviselője cáfolta. Elmondta: az üresjáratokra magyarázat, hogy a sofőröket képezték, majd amikor minden szakhatósági engedély birtokába jutottak, kezdték csak meg utasszállító működésüket. Nem szálltak be a közbeszerzésbe sem, mivel új cégként a hazai piacon úgysem lettek volna képesek felmutatni azt a garantált városnézésből származó 200 millió forintos forgalmat az elmúlt három évben, amelyet a BTDM elvárt volna.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.