Vissza a kultúrához

Gyerekszínészként kezdte, majd néhány éves szállodaipari kitérő után a Budapesti Tavaszi Fesztivál megalapításával visszatalált a kultúrához.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

• Nehéz vagy könnyű feladat a Művészetek Palotája vezérigazgatójának lenni? Azt is lehetne gondolni, hogy a világ legjobb akusztikájú létesítményére mindenki kíváncsi, ez így van?

– Így van, egészen addig, amíg fel nem épül a világ következő legjobb akusztikájú létesítménye. Nehéz feladat jól kialakítani és aztán következetesen képviselni egy arculatot. Ráadásul az, hogy hogyan ítélik meg külföldön a Művészetek Palotáját, az országimázsra is hat, azon keresztül pedig közvetve a gazdasági versenyképességünkre is. A zene és a tánc eszközeivel könnyebben lehet üzenni a külföldnek, mintha verbálisan próbálnánk meg ugyanezt tenni.

• Van visszajelzése arról, a Művészetek Palotája mit tudott üzenni a külföldnek?

– A London Times egyik újságírója azt mondta, „az orosz elnyomás alól felszabadult Magyarország az egyetlen lehetséges módot választotta arra, hogy pozitív módon mutassa meg magát a világnak”. Azzal, hogy több mint 30 milliárd forintot fordított az intézmény felépítésére, azt sugallta, hogy a magyar megbízható kultúrnép.

• Milyennek kell lennie ön szerint a Művészetek Palotájának?

– A magyar kulturális élet fóruma kell hogy legyen, ahol megmutatkozhatnak a magyar értékek, és e módon a nemzetközi kulturális vérkeringésbe is bekapcsolódhatunk. Nagyon fontosnak tartom a kortárs művek, a különböző irányzatok és a vidéki produkciók bemutatását is.

• Mennyire tud érvényt szerezni ezeknek a szempontoknak? Előfordul, hogy a politikával is meg kell küzdenie?

– Amikor elfogadtam a megbízatást, az volt a legfontosabb kikötésem, hogy a politika semmiféle formában nem szivároghat be a létesítménybe.

• Melyek azok a területek, amelyekkel közvetlenül ön foglalkozik?

– A műsorstruktúra kialakítása, a rendezvényszervezés, a marketing, természetesen a cég építése és a gazdasági ügyek.

• Könnyű rávenni egy előadót arra, hogy itt lépjen fel, vagy ez csak pénzkérdés?

– Egy jól ismert előadó nem léphet fel akárhol, mert az rombolhatja az imázsát. Az egyik világhírű zenekar – az öt leghíresebb egyike – nem akart velünk szerződni; elmaradott országnak gondolhatta Magyarországot. Végül eljöttek körülnézni, és a látottak annyira meggyőzték őket, hogy 2007-re és 2008-ra is elfogadták a felkérést. Azt látni egyébként, hogy a művészek általában körülnéznek az épületben az előadás után, sőt gyakran házvezetést is kérnek, pedig ez egyáltalán nem jellemző.

• Mekkora a Művészetek Palotájának az a kerete, amelyet előadók meghívására fordíthat?

– Az idei évre 1 milliárd forint bruttó, ami valójában 800 millió forintot jelent. Ez nem túl sok, de azt gondolom, nincs miért zúgolódni, ha egyszer felépült ez az épület.

• Mennyit kell fizetni egy híresebb előadónak a fellépésért?

– Ez alku tárgya. A nagyobb produkciók esetében tízmillió forintos nagyságrendről van egyébként szó. Egyik marketingtrükkünk például az, hogy minden impresszáriónak odaadjuk vagy elküldjük a Művészetek Palotájáról készített DVD-t és könyvet.

• Van adatuk arról, átlagban mekkora a külföldi nézők aránya?

– Nagyon változó a számuk; attól függ, van-e egyéb program a városban, hogy milyen az idő (mennek-e a Balatonra vagy nem). Pontos számot nem tudok mondani, szerintem még nem alakult ki, valójában mekkora lesz a külföldiek aránya.

• Hogyan szervezik a közönséget a Művészetek Palotájába?

– Most sokan kíváncsiak rá, a mi dolgunk az, hogy az érdeklődőket visszatérő vendégekké tegyük. A közönségszervezési módszereinkben semmi különös nincs: írott és elektronikus médiumok, szórólapok, plakátok. Különösen fontosnak tartom a fiatalok megszólítását; szeretnénk elérni, hogy a Művészetek Palotája bekerüljön a kedvenc találkozóhelyeik közé, és rendszeresen látogassák a rendezvényeinket is.

• A Budapesti Tavaszi Fesztivál megalapításával valószínűleg beírta a nevét a magyar kultúra történetébe. Meséljen a hőskorról; egyáltalán hogyan jut ilyesmi eszébe az embernek? Mi fordította el a szállodaszakmától?

– A Budapesti Tavaszi Fesztivál ötletgazdája és kitalálója, koncepciójának kidolgozója Lengyel Márton – 1980-ban az Országos Idegenforgalmi Hivatal elnökhelyettese – volt. Engem egyébként semmi nem fordított el a szállodaszakmától, ma is jóban vagyok az ott dolgozókkal, de jobban érdekelt a kultúra.

• Ön mivel kapcsolódik ki, miután egész nap kultúrával foglalkozott? Mi a hobbija?

– Nagyon szeretem a klasszikus komolyzenét és az operát. Szívesen olvasok és teniszezek.

Született
1943. január 28-án.
Család
Elvált, felnőtt fia a szállodaiparban dolgozik, lánya kulturális vállalkozó. Első unokáját várja.
Iskolák
• Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Főiskola
• Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem, belkereskedelmi kiegészítő szak
• JATE Jogi kar, két év
Munkahelyek
• Pannónia Szálloda és Éttermi Vállalat, különböző vezetői pozíciók
• Hungária Szálloda és Éttermi Vállalat, különböző vezetői pozíciók
• Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat, a Budapesti Tavaszi Fesztivál alapító igazgatója
• Országos Filharmónia, ügyvezető igazgató
• Magyar Állami Operaház, ügyvezető igazgató majd megbízott főigazgató
• Vígszínház és Pesti Színház, ügyvezető igazgató
• Művészetek Palotája, vezérigazgató
Nyelvismeret
Német

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.