Wizz Air: isztambuli járat felfüggesztve!

„A charterengedélyünk június közepétől nem lett meghoszszabbítva, így más lehetőség híján a Budapest–Isztambul járatot egyelőre szüneteltetjük” – tájékoztatta júniusban a Turizmus Online-t a Wizz Air.

Kérészéletű volt a járat, amely a menetrend szerinti közlekedésre sosem kapta meg az engedélyt a két ország légügyi hatóságaitól. Így lett belőle a 2010. december 17-i indulásra fából vaskarika, menetrend szerinti vagy állandó charter. Sok kritika érte a fapados fuvarozót török oldalról. A járat indulásának napján a török légügyi hatóság egészen odáig ment, hogy a főigazgató hivatalos levélben figyelmeztette Váradi Józsefet, a Wizz Air vezérigazgatóját, hogy ha a légitársaság nem hagy fel a charterként induló isztambuli járatra történő jegyek közvetlen értékesítésével, jogi lépéseket tesznek – értesült akkor a Turizmus Online szerkesztősége. Ennek oka, hogy jegyet a bérelt charterekre a gépet a légitársaságtól bérlő chartergazda vagy a vele szerződött partnerek értékesíthetnek, azt a légitársaság közvetlenül nem árusíthat. Kivételt képez az az eset, ha a légitársaság tulajdonát képezi egy utazásszervező cég is.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légiközlekedési Igazgatósága mást kifogásolt. Tőlük decemberben megtudtuk: a Wizz Air még korábban uniós úti célok tudomásulvételét kérte az NKH-tól. Ezek között bújt meg a Sabiha Gökcen-i járat is, amely az EU-n kívül esik. Emiatt a Nyitott Égbolt elvén működő uniós gyakorlattal ellentétben nem elég a két érintett ország légügyi hatóságainak jóváhagyása, hanem ahhoz az államok közötti légügyi egyezmény módosítása szükséges. A tévedést az NKH munkatársai akkor jelezték a társaságnak, tudomásukra hozva, hogy a menetrend szerinti isztambuli járatot a hatóság nem hagyja jóvá.

Válaszképpen a Wizz Air arra jutott, hogy állandó charterként üzemeltetné a járatot. Ez fából vaskarika, vagy állandó, menetrend szerinti járatot üzemeltet valaki, vagy alkalmanként közlekedő, többnyire utazásszervezőknek bérbe adott chartert – közölték az NKH-nál.

Arnold Ferenc, az NKH Légiközlekedési Igazgatóságának megbízott igazgatója még decemberben mondta: az ügyben tart a konzultáció a légitársaság, a hatóság, a minisztérium, valamint a török fél között.

Szerkesztőségünk megtudta: hazai részről megvan a nyitottság, de sok múlik a török partneren is.

Ugyanakkor a Wizz Air szerkesztőségünknek júniusban eljuttatott közleményében ekképp fogalmazott: „Az utat 2010 decem - berében indítottuk, kezdetben charterengedéllyel. Azóta többször kértük az illetékes hatóságoktól a menetrend szerinti járat kijelölését, de a kezdeti pozitív visszajelzések ellenére ezt a mai napig nem kaptuk meg.”

Ezt az engedélyt – tudtuk meg – a társaság június közepétől nem tudta meghosszabbíttatni.

Hazánk és Törökország között a menetrend szerinti polgári légi forgalmat a hatályban lévő 1968-as kétoldalú légügyi egyezmény szabályozza. Ennek értelmében a magyar részről kijelölt, a másik fél által jóváhagyott menetrend szerinti fuvarozó egyelőre a Malév. Ugyanakkor az egyezmény 3. cikkelye nem zárja ki a lehetőségét több légiközlekedési vállalat kijelölését a menetrend szerinti forgalomban, ha abban a felek egyetértenek, de kiköti, hogy a kérdéses társaságnak vagy a kijelölő szerződő fél – azaz a magyar vagy török állam – vagy a szerződő államok polgárainak tulajdonát kell képeznie. A Wizz Airt emiatt éri bírálat, mondván, hogy a magyar üzemelési engedéllyel, de amerikai tulajdoni háttérrel, genfi székhellyel bíró és a Nagy-Britanniához tartozó Guernsey szigetén bejegyzett fapados a fenti kritériumoknak nem felel meg maradéktalanul.

A Turizmus Online értesülései szerint májusban a két ország az egyezmény felülvizsgálatát kezdeményezte. A megbeszélések során döntés született a járatok országonként heti tízre növeléséről. Októberben a felek tovább folytatják a tárgyalást, amelynek alkalmával ismét terítékre kerülhet a Wizz Air ügye. Addig is: „Továbbra is megteszünk mindent, hogy Budapest és Isztambul között repülhessünk” – tájékoztatott a légitársaság.

Csocsózhatnak is a reptéren a Wizzair dolgozói

Pingpongasztal és csocsó is a dolgozók rendelkezésére áll a WizzAir új ferihegyi irodaközpontjában. Beköltözött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálja melletti területre a legnagyobb magyar diszkont-légitársaság a Wizz Air - adta hírül a társaság. Ezzel egy közel másfél éves projektet zárt le sikeresen a Budapest Airport, amelynek több száz hektáros területe további iroda- és ingatlanfejlesztések előtt nyitja meg a lehetőséget.

A Wizz Air jelenleg a második legnagyobb utasforgalmat bonyolító légitársaság a budapesti repülőtéren, tavaly 1,1 millió utast szállított, míg az idei tervek 1,3 millió utasról szólnak. Hatalmas belső terek, napsütötte irodai rész, parkoló az alagsorban, sőt még egy pingpongasztal és egy asztali foci (közismerten: csocsó) is várja a Wizz Air szakembereit és személyzetét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálja melletti új irodaközpontban. A szórakoztató játékok elsősorban a várakozó pilóták és utaskisérők kikapcsolódását szolgálják, míg a korszerű irodák a legnagyobb kelet-európai diszkont-légitársaság működésének hátterét biztosítják.

A mintegy 2000 négyzetméter alapterületű új Wizz Air-központban mintegy 130-150 légitársasági alkalmazott kapott elhelyezést, akik egy, a repülőtér közelében fekvő irodaházból költöztek át. A légitársaság működése szempontjából ennél aligha lehetett volna ideálisabb elhelyezést találni, hiszen így a működés közvetlen közelében, az 1-es terminál tőszomszédságában dolgozik mindenki. Az új Wizz Air központ kialakításáról igen alapos, részletekbe menő tárgyalásokat folytatott a légitársaság és a Budapest Airport vezetése, végül megállapodásra rákerült a két vezérigazgató aláírása. 2011 januárjától mindössze öt hónap kellett ahhoz, hogy a Budapest Airport szakemberei átadhassák a kész épület kulcsait a diszkont-légitársaság munkatársainak, akik azonnal birtokba vették az új központot, amelyhez több tucat parkolóhely és rendezett, parkosított terület is tartozik. A megnyitó ünnepségen Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója ezt hangsúlyozta: „Rendkívül fontos pillanat ez a repülőtér életében, amikor felavathatjuk a Wizz Air új központját. A helyszínválasztás szinte magától értetődő egy dinamikus, gyorsan fejlődő légitársaság számára, ennél nem lehet közelebb kerülni a napi működéshez. Biztos vagyok abban, hogy a következő években ez az épület korszerű szolgáltatásaival kiválóan megfelel a Wizz Air igényeinek. A Budapest Airport további kereskedelmi és irodafejlesztéseket tervez a repülőtér területén, a Wizz Air ebben is elsőnek bizonyult, az elsők között.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.