XXI. századi katedrális

A repülőtéri terminálok katedrálisok – hangsúlyozta a londoni Heathrow repülőtér új 2-es termináljának spanyol tervezője, Luis Vidal, aki a Westminsterhez hasonlította a Star Alliance-légitársaságok számára újjáépített komplexumot.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Értelemszerűen nem a gótika égbe törő, csipkés kecsességénél fogta meg a hasonlóságot, hanem a belső tér áttekinthető tágassága irányából közelített a spanyol tervező. Szerinte az épület London új katedrálisa lehet, vagy új Covent Gardenje – szőtte tovább a bejáráson személyesen megjelent Vidal a gondolatmenetet immár funkció szerint is, utalva az új terminál bő­séges kereskedelmi kínálatára. „De ettől még nem pláza!” – figyelmeztetett Vidal, akinek fenti két párhuzama aligha vitatható. Ahogy azzal a meglátásával is egyet lehet érteni, hogy a repülőterek egyre-másra önmaguk­ban is desztinációkká – ez esetben az építész szerint a londoni belváros meghosszabbí­tásává – válnak; az emberek igyekeznek ott több időt eltölteni. Persze csak akkor, ha van elég idejük, hiszen a Heathrow-ra (LHR) re­pülő 23 Star Alliance-légitársaság egy tető alá terelésével egyebek mellett a szövetségi tag légitársaságok járatai közötti minimum átszállási időt kívánják 120 percről pont a fe­lére csökkenteni.

A működését az amerikai United járatával megkezdő terminál a régi 2-es helyén nőtt ki a földből. Az 1955-ben átadott terminált erede­tileg évi 1,2 millió utasra tervezték. Amikor 54 évnyi hűséges szolgálat után építési törmelékké vált, már évi 8 millió utast szolgált ki. Utódja pe­dig akkora, hogy évente London lakosságának több mint kétszeresét, mintegy 20 millió utast képes fogadni. A Star Alliance becslései szerint évente a szövetség 12 millió utasa fordul meg Heathrow-n. Az új 2-es utazóközönségének negyven százaléka lesz átszálló utas.

Az épületet ünnepélyes keretek közt 23- án adta át II. Erzsébet angol királynő. Tisz­teletére és annak emlékére, hogy 1955-ben szintén a királynő adta át a régi 2-est, a ter­minál a Queen’s Terminal nevet kapta. Fél évbe telik, mire a szövetség összes, LHR-re közlekedő légitársasága beköltözik a 2-esre. Ezzel gyakorlatilag mindhárom légiszövetség a helyére kerül; a 4-es terminálon a SkyTeam osztozik, a korábban a British Airways által kizárólagosan használt, Skytrax-díjazott 5-ös terminál az Iberiával történt egyesülést köve­tően a oneworld főhadiszállássá vált.

A Star Alliance-fészek egy újabb nagy lépés abban a 2030-ig tartó folyamatban, amelynek végén a Heathrow megszűnik az 1940-es, ötvenes évekből megörökölt, több­ször toldozott-foltozott struktúrával 70 millió utast kiszolgáló reptér lenni – magyarázta John Holland-Kaye, az LHR leendő vezérigaz­gatója. Így idővel lebontják az 1-es és 3-as terminálokat, helyükre pedig a 2-est északi irányba bővítve épülnek új terminálok egé­szen az 5-ösig érő szatellitekkel. A jövőben megépülő 3. kifutópálya a tavalyi közel 72 milliós utaslétszámot 130 millióra tolhatja fel. Ha ez így lesz, a mostani európai első és második helyezett Párizs Charles de Gaulle és Frankfurt-Main légikikötő felkötheti a gatyát.

Az igényes, letisztult, modern terminál­épület le sem tagadhatná tervezőjét, mivel észrevehető módon emlékeztet Madrid- Barajas 4-es termináljának szintén Vidal által papírra vetett épületére. Megfelel a manapság divatos, csarnokszerű terminálokat alkotó trendnek. Sőt a kereskedelmi terület akár a felnagyított ferihegyi Skycourt is lehetne, amíg meg nem fordulunk, és a messzeség­ben az épület túlsó végét kutatjuk a tető­szerkezet hullámvonalát követve. A három helyen kicsúcsosodó hullám funkció szerint tagolja három részre az épületet: check-in, biztonsági ellenőrzés és air side az összes boltjával, kapujával együtt.

A funkcionalitás mellett ma már elvárás, hogy takarékos is legyen az épület. A takaré­kosság ott kezdődött, hogy az elbontott régi 2-es betonjának kilencven százalékát újra­hasznosították. Ráadásul az épületbe annyi helyen áramlik be a természetes fény, hogy alig kell a lámpákat égetni. A bérkiáramlás is elviselhető mértékű, mivel a személyzet egy részének munkáját teljes körű self check-in révén elvégzi az utas.

Akkor élvezheti a magyar utas az új 2-es előnyeit, ha a schwechati reptérről indul Londonba. Ebben az esetben az LHR Star Alliance-terminálján keresztül juthat el a világ szinte bármely részére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.