Zsugorodóban a KLM ökológiai lábnyoma

A holland KLM aggódik a jövő miatt, aggodalma persze nem úgy nyilatkozik meg, hogy akkor inkább ne is legyen repülés, hanem megpróbálja azt olyan intézkedésekkel eloszlatni, ami a pénztárcájára is jó hatással van, csakúgy mint a globális környezetre.

Nem szeretnénk az olvasót azzal elborzasztani, hogy évente hány tonna mérges gázt eregetnek a Föld légkörében közlekedő gépek; talán bele sem gondolnak az üléseikben kényelmesen falatozó, zenét hallgató utasok, mi füstöl a fenekük mögött. A KLM viszont belegondol, és a legkülönfélébb, teljesen ésszerű módokon próbálja orvosolni a problémát.

Grammlovagok az égen

Hol van már a jet set korszaka, a tetszetős, de súlyos edények és evőeszközök kora? Sőt messzebb visszarepülve az időben, annak a idején a Zeppelin léghajókon még Zeppelin formájú, saját pipát is gyártattak, vaskos bruyer gyökérből. A múlt köde rá! Igényes műanyagokból lehet igényes, még a felsőbb utasosztályokon is megfelelő, formatervezett evőeszközöket gyártani. Sokat számít, csakúgy mint a tálcák, különböző tárolók, kézikocsik száma és súlya. Nem is gondolnánk, hogyan oszlik meg például egy Boeing 747 Combi ellátóterhelése. Ez az a típusa a Jumbónak, amelyben igény szerint változtatható a cargo és az utastér beosztása. Szóval erre a típusra felpakolnak átlagban 4500 kilónyi, az utasellátáshoz szükséges holmit. Ennek csaknem felét teszik ki a tárolók, kocsik, fiókok, 20%-ot az ital és csupán 13%-ot az étel, amelyben benne van a tálcák súlya is. Egy kalap alá vonva a plédeket, párnákat és piperéket ezek aránya 10%-ra jön ki. Utóbbiakon is lehet súlyos grammokat spórolni. Nagymama gyapjúpokróca helyett például megteszi egy puha polár is, és rögtön kevesebb üzemanyagot éget a madár azonos teljesítmény mellett. És mi végre az újságostaliga, ha azt meg lehet oldani a géptörzsben egy vagy több helyen kihelyezett újságosállvánnyal? Lényeg, hogy az állvány könnyű legyen, a taliga pedig mehet ezentúl a nagyolvasztóba. Ami pedig marad mondjuk az étel tologatására, az 30 kilóról egészen 15 kilóra fogy a könnyű anyagoknak köszönhetően.

Könnyebben, magasabbra, kevesebbért

Megszabadulva a felesleges kilóktól fürgébben lódul neki a gépmadár, rövidebb idő alatt nagyobb sebességgel a szokásosnál magasabbra mászik, ahol a levegő kisebb sűrűsége miatt jóval kisebb a légellenállás is; kevésbé szomjas a gép. Majd hosszabb ideig magasabb utazómagasságon haladva, meredekebb süllyedést követően landol a célreptéren és ugyanez vissza. De van valami, amit ilyen módszerekkel nem minden esetben lehet megoldani: a légterek. Aki látott már Európáról készült repülési térképet, ha nem ért a légtérfelosztás térképészeti ábrázoláshoz, joggal mondhatja ennek láttán, hogy a Burda magazin 1985–86-os összes számának szabásmintáját montírozták egymásra. Tagolt a légtér, nemegyszer értelmetlen kerülőkre kényszerítve a járatokat. Ilyen például a Zürich– Amszterdam viszonylat, ahol több katonai légtér miatt kacskaringózik a pilóta, ami miatt évente 1,7 tonna többlet szén-dioxidot porlaszt a levegőbe, ez pedig 690 ezer euró pluszköltséggel jár. Mindezen segíthet az Egységes Európai Légtér (Single European Sky) bevezetése; ezáltal évente akár 500 millió utaskilométer, 1,1 millió tonna üzemanyag, 2 millió perc, valamint másfél milliárd euró takarítható meg. Ráadásul a levegőég 3,6 millió tonna szén-dioxiddal válik könnyebbé.

És persze vannak még az olyan földi hívságok, mint a légitársaság hulladékkezelése. Saját bioerőműben égetik el a járatok után maradó, elégethető hulladékot. Organikus alapanyagokból készülnek az ételek. A hajtóművekből a szennyező anyagokat motormosással rendszeresen kipucolják; a lerakódott maszat eltávolításával vidámabban pörögnek a turbinalapátok is. Mindezekkel a KLM csak 2011 végéig 1%-os üzemanyagfogyasztás-csökkenést ér el, amivel az üvegházhatású szén-dioxid-kibocsátás is alábbhagy. De a nem is olyan távoli jövőben a cél a zéró CO2; ezt úgy az évszázad közepére tervezi a kék légitársaság. Addigra a remények szerint már a teljes flottája biokerozinon él majd.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.