Innotime-kutatás: a fenntartható turizmusról

Immár hagyományosan minden évben átfogó kutatást készítenek a fenntartható turizmus hazai megítéléséről, a globális trendekhez és a nemzetközi kutatásokhoz, mint a booking.com vagy az Expedia vizsgálataihoz illeszkedve. Idén egy, a Bodrogközhöz kapcsolódó 650 fő részvételével készült országos online kutatásban vizsgálták a fenntartható turizmussal kapcsolatos attitűdöket, a turisztikai trendek változásait, valamint a helyi termékek és fenntartható programok iránti keresletet.

A kutatás elsődleges célja az volt, mint írják,hogy feltérképezze,

milyen képet társítanak az emberek a fenntartható turizmus fogalmához?

A 2023-as adatok szerint a legtöbben a fenntartható turizmust a természetjárással és a falusi turizmussal azonosították. Ez az asszociáció 2024-ben némileg módosult:

a természetjáráshoz kapcsolódó asszociációk száma 8,97%-kal csökkent, míg a városi turizmus fenntarthatósághoz való kapcsolása 4,25%-kal mérséklődött.

Az adatok arra utalnak, hogy a válaszadók egyre szélesebb körben értelmezik a fenntartható turizmust, amely már nem korlátozódik a természetközeli élményekre.

Bükkszék - illusztráció
Bükkszék - illusztráció
Fotó: Innotime

Mit várnak el az utazók?

A válaszadók egyre inkább úgy vélik, hogy a fenntartható szolgáltatások nem drágábbak a hagyományos turisztikai lehetőségeknél.

2023-ban a válaszadók 11,5%-a gondolta költségesebbnek a fenntartható opciókat, 2024-re azonban ez az arány 4,46%-ra esett vissza.

Az adatok azt mutatják, hogy az emberek már nem tekintik alacsonyabb színvonalúnak a fenntartható szolgáltatásokat.

A válaszadók felelősségvállalási attitűdje is változott:

2024-re 4,54%-kal többen érzik magukat felelősnek a fenntartható utazások megtervezéséért,

míg 8,2%-kal csökkent azok aránya, akik a turisztikai vállalkozásoktól várják el a fenntarthatósági lépéseket. A helyi közösségek szerepe továbbra is kiemelt fontosságú, a válaszadók közel fele szerint a helyi szereplőknek is aktívan részt kell vállalniuk a fenntartható turizmus fejlesztésében.

Fenntartható úti célok és az ár szerepe

A kutatás alapján a magyar utazók fenntarthatóbb úti célok iránti kereslete növekvő tendenciát mutat.

Azok aránya, akik hajlandók többet fizetni a fenntarthatóságért, 2,58%-ról 5,08%-ra nőtt.

Emellett 16%-ról 16,62%-ra emelkedett azok aránya, akik utazási szokásaikon is hajlandóak változtatni a fenntarthatóság érdekében. A turisták ugyanakkor továbbra sem hajlandók kompromisszumot kötni az élmény és minőség terén – ezt a válaszadók több mint 55%-a hangsúlyozta.

Helyi termékek iránti kereslet

A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy a turisták hogyan viszonyulnak a helyi termékekhez és termelőkhöz. 2024-ben 59,23%-ra emelkedett azok aránya, akik figyelembe veszik a helyi termékek vásárlásának lehetőségét, ha az ár nem jelent akadályt. 28,92%-ra nőtt azok aránya, akik tudatosan előnyben részesítik a helyi vállalkozásokat az ártól függetlenül. Eközben jelentősen csökkent azok aránya, akik számára a helyi termékek vásárlása nem szempont az utazás során.

Ez a trend azt jelzi, hogy

a turisták tudatossága növekszik, és egyre szívesebben támogatják a helyi gazdaságot – különösen akkor, ha a desztinációk a kínálatukba is beépítik a helyi termékeket.

Milyen programok érdeklik leginkább a fenntarthatóságot kereső turistákat?

A turisták számára kiemelkedően fontosak a helyi kulturális és gasztronómiai programok. A válaszadók 52%-a látogatna helyi termelői piacot, míg 41,54%-uk szívesen részt venne sajtkészítésen vagy kenyérsütésen. A kézműves tevékenységek, mint a szövés vagy faragás, szintén népszerűek (28%). Az aktív turizmus, például a túrázás (37,69%) vagy a biciklizés (23,38%), szintén kedvelt programok a fenntarthatóság iránt elkötelezett turisták körében.

Az adatok alapján egyértelmű, hogy

a turisták nemcsak a szórakozást keresik, hanem az autentikus, helyi élményekre is vágynak.

Ezt erősítik azok az adatok is, amelyek szerint a válaszadók 45,54%-a előnyben részesíti a fenntartható szolgáltatókat, még akkor is, ha azok kicsit drágábbak.

Mit hozhat a jövő?

A friss kutatása egyértelműen kimutatta, hogy a fenntartható turizmus Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kap.

Az utazók nemcsak ismerik a fenntarthatósági szempontokat, hanem hajlandók is alkalmazkodni hozzájuk – különösen akkor, ha a fenntartható lehetőségek élményt, minőséget és hozzáadott értéket nyújtanak.

A helyi közösségek, desztinációk és turisztikai szolgáltatók számára ez egyértelmű jelzés, hogy érdemes a fenntarthatóságot nemcsak mint értéket, hanem mint versenyelőnyt kezelni. 

 


Martonvásár az óvodájáról elhíresült grófnőre emlékezik

Martonvásár az óvodájáról elhíresült grófnőre emlékezik 

A rendezvények helyszínei többek között Sárospatak, Martonvásár, Pozsony és Párizs.
Ők nyerték a 2024-es HAB-ot

Ők nyerték a 2024-es HAB-ot 

Idén is ünnepélyes díjátadó keretében hirdették ki a HAB Díj nyerteseit a Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központban, ahol ezúttal két kategóriában is adtak át elismerést.
Hamis szignók, igaz sztorik,  eltűnt, majd megtalált képek – izgalmas témájú könyv és kiállítás a Kieselbach Galériában

Hamis szignók, igaz sztorik, eltűnt, majd megtalált képek – izgalmas témájú könyv és kiállítás a Kieselbach Galériában 

A Kieselbach Galériában február 15-ig látható az a kiállítás, amelynek anyaga könyvformátumban is megjelent. Interjú a szerzővel, Molnos Péterrel, a magyar képzőművészet egyik kiemelkedő szakértőjével.
Nexus jelentés: a világ környezeti és természeti válságáról

Nexus jelentés: a világ környezeti és természeti válságáról 

Kiderül, hogyan menthetjük meg a Földet.
Kétszáz korcsolyázó egyszerre a jégen a Jégpályák Éjszakáján

Kétszáz korcsolyázó egyszerre a jégen a Jégpályák Éjszakáján 

Az izgalmas programokkal tűzdelt közösségi aktivitáshoz számos vidéki jégpálya is csatlakozott országszerte.
Kuba lüktető ritmusa Budapesten

Kuba lüktető ritmusa Budapesten 

Pasión de Buena Vista: lenyűgöző előadás az Erkel Színházban február 22-én.
Nemzetközi idegenvezető találkozó Budapesten

Nemzetközi idegenvezető találkozó Budapesten 

A Magyar Idegenvezetők Egyesülete január 16-a és 19-e között Budapesten látta vendégül a regionális idegenvezetői partnerszervezetek képviselőit.
MMA: konferencia a nyomtatott termékekről, építészeti vitafórum és látványos gálaest

MMA: konferencia a nyomtatott termékekről, építészeti vitafórum és látványos gálaest 

Konferenciát, építészeti vitaestet, valamint gálakoncertet is rendez január 22-én, szerdán a magyar kultúra napján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA).
Budapesti Tavaszi Fesztivál – „Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés”

Budapesti Tavaszi Fesztivál – „Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés” 

Az idei évkezdet egyik váratlan híre volt, hogy a Budapest Brand csapatának fele felállt, Faix Csaba vezérigazgatóval az élén. Ezzel a lépéssel az idei Budapest Tavaszi Fesztivál eseménysorozatnak is befellegzett?
Felnőttbábfesztivál Veszprémben

Felnőttbábfesztivál Veszprémben 

A felnőttekhez szóló bábszínházi előadásokon kívül kerekasztal-beszélgetések és kiállítás is színesíti majd a február 7-9. között megrendezendő fesztivált.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.