Leáldozóban a fine dining népszerűsége, feljövőben a cukrászdák rangja

A felmérés azt is megállapítja: nem szeretünk neten értékelni, a mentes ételek egyre inkább teret nyernek, a hagyományos helyek még mindig a legvonzóbbak közé tartoznak – de a magyar ember bizony leginkább édesszájú.

Az emberek egyre kevésbé keresik az exkluzív, drága élményéttermeket és sokkal inkább a cukrászdák felé fordulnak. A hagyományos kockás abroszos vendéglők is tartják a népszerűségüket, de a food courtok és a luxuséttermek sereghajtók lettek. Vagyis: a magyar ember szereti a megszokott, barátságos helyeket – és persze az édességeket!


Fotó: Eventrend Group

Hol eszünk a legszívesebben?

A kutatás alapján a cukrászdák lettek a legnépszerűbb vendéglátóhelyek, ahol a látogatók több mint fele legalább alkalmanként megfordul. A hagyományos családias vendéglők és a gyorséttermek is stabilan tartják magukat a listán. Az elegáns fehérabroszos éttermek és a modern bisztrók már kevésbé vonzzák a vendégeket, a fine dining helyek pedig a lista legvégén állnak.

A magyarok többsége a megszokott ízekre és a barátságos, könnyed vendéglátásra esküszik. Az emberek szeretik azokat a helyeket, ahol otthonosan érzik magukat és ahova akár egy spontán ötlettől vezérelve is beugorhatnak egy sütire vagy egy kávéra.

Mi a helyzet az értékelésekkel?

Hiába élünk az online vélemények korszakában, a magyar vendégek nem különösebben szeretnek értékeléseket írni. A kutatás szerint 58 százalék soha nem ad visszajelzést egy vendéglátóhelyről és mindössze 9 százalék mondja, hogy mindig értékel. Az emberek inkább hallgatnak a baráti ajánlásokra vagy a személyes benyomásaikra, mint az online véleményekre.

Mentes ételek: csak trend vagy valós igény?

Egyre többen keresik a glutén- és laktózmentes opciókat, de még mindig nem ez a fő szempont a helyválasztásnál. A válaszadók többsége továbbra is a hagyományos ételeket részesíti előnyben, de már minden hetedik vendég kifejezetten figyeli, hogy a kínálatban szerepelnek-e „mentes” fogások. A vegán étrend iránt is növekvő érdeklődés mutatkozik, de még messze nem annyira elterjedt, hogy alapvetően meghatározza a vendéglátóhelyek kínálatát.


Fotó: Eventrend Group

Fotók az étlapon? A vendégek imádják!

Sok étteremtulajdonos ódzkodik az étlapra tett ételfotóktól, de a kutatásból kiderült, hogy a vendégek kétharmada szereti, ha vizuálisan is látja, mit rendelhet. Bár egyesek szerint a képek olykor csalókák lehetnek, az étlapfotók mégis megkönnyítik a választást. Szóval, ha egy vendéglátós még mindig kételkedik abban, hogy érdemes-e képeket tenni az étlapra, a válasz egyértelmű: igen!

Hol tájékozódunk az éttermekről?

A legtöbben a Google-t használják, amikor új vendéglátóhelyet keresnek – valószínűleg elsősorban a Google Maps étteremkereső funkcióját böngészik. Az online értékelések ugyanakkor sokak számára nem elsődlegesek, inkább az elérhetőség, az árak és a kínálat befolyásolja a döntéseket.

A kutatás konklúziója: a magyarok a hagyományos vendéglátás hívei. Nem a modern dizájn vagy a fine dining csúcsgasztronómiája vonzza a többséget, hanem a jól bevált, otthonos helyek. A cukrászdák lettek a legnagyobb kedvencek, az internetes értékelésekre nem sokan adnak, viszont a mentes ételek egyre inkább teret nyernek.


Fotó: Eventrend Group

A kutatásról:

Fontos alapinformáció az elemzés értékelésénél, hogy a kérdőívben csakis azok válaszai jelennek meg, akik évente legalább 1-2 alkalommal eljutnak vendéglátóhelyekre. Ebbe a körbe a legjobb szakértői becslések szerint is a felnőtt magyarok több mint 80 százaléka tartozik, ezért a vendéglátással kapcsolatos döntési mechanizmus kérdésköre elsősorban rajtuk merhető le. A vendéglátóegység a felmérésben nem csak éttermeket jelöl, hanem például cukrászdát, kávézót, bármi olyan egységet, ahol a vendég ételt, édességet, italt vásárolhat szolgáltatásként, de az nem bolt. A felmérés 2024 őszén készült.


Indul a fagylaltszezon: íme, a 2025-ös trendek és árak

Indul a fagylaltszezon: íme, a 2025-ös trendek és árak 

Az idei év egyik slágere a „Dubai csoki” lehet, amely már 2024 végén is nagy sikert aratott.
Ez a spanyol város az európai gasztronómia fővárosa 2025-ben

Ez a spanyol város az európai gasztronómia fővárosa 2025-ben 

Legyőzte Portót, Párizst és Nápolyt, legalábbis a Time Out által megkérdezett gasztroszakértők és több ezer helyi szerint.
Kettő az egyben: hazai kézműves márkák bemutatkozása brunch közben

Kettő az egyben: hazai kézműves márkák bemutatkozása brunch közben 

Egyedülálló környezetben a hazai kézműves márkák.
Rangos elismerés egy gyulai prémium terméknek

Rangos elismerés egy gyulai prémium terméknek 

Aranyérmet kapott a Gyulai Kávélikőr.
50 millió dolláros kártérítést fizet a Starbucks egy vendégpanasz miatt

50 millió dolláros kártérítést fizet a Starbucks egy vendégpanasz miatt 

Annak a férfinak jár a kártérítés, akire még 2020-ban ömlött rá a forró kávé a lánc egyik amerikai tagjában.
Volt diákjait várja a vendéglátóipari iskola

Volt diákjait várja a vendéglátóipari iskola 

A program célja a kötődés megtartása, az iskola szakmai kapcsolatainak megerősítése és a mostani diákok pályaorientációjának támogatása.
Kiosztották a XXI. Synvino Borverseny díjait

Kiosztották a XXI. Synvino Borverseny díjait 

A borversenyre az ország 18 borvidékéről 226 fehér-, 121 vörösbort és 53 rozét neveztek be, amelyek több mint fele a 2024-es évjáratból került ki.
Csodahelyek Buda gasztro-negyedében

Csodahelyek Buda gasztro-negyedében 

A Margit-negyed egyre inkább Budapest egyik legizgalmasabb gasztronómiai és kulturális helyszínévé válik.
Kihirdették a Magyar Sommelier Szövetség díjait

Kihirdették a Magyar Sommelier Szövetség díjait 

Tizenegyedik alkalommal döntött a Par Excellence díj odaítéléséről a Magyar Sommelier Szövetség (Masosz), amely hat kategóriában ismerte el a magyar bor- és gasztrokultúra szakembereit.
Megjelent az árrésstopról a rendelet – a kisboltokra nem vonatkozik

Megjelent az árrésstopról a rendelet – a kisboltokra nem vonatkozik 

Ötmillió forintos bírságra számíthatnak azok a boltok, ahol megszegik az árrésstopot.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.