Kutatások eredményei, OTA-k vs. direkt foglalások és a paritás prioritása

November 6-án, közvetlenül a budapesti EU-csúcstalálkozó előtt az Aquaworld Resort Budapestben gyülekeztek a hazai szállodások, ahol a több mint kétszázan megjelent szakmai közönséget hangsúlyos, informatív előadások várták a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) őszi, kétnapos közgyűlésének nyitónapján.

Tudományos kutatások eredményeiről szólt az az összeállítás, amelyet Dr. Ruszinkó Ádám, MEME elnök fogott össze. Aki megemlítette, hogy balneológiai kezelések témában megkeresték állami szinten az illetékeseket – és azt remélik, hogy kérésük pozitív fogadtatásra talál.

Az MSZÉSZ LX. közgyűlésének első napja / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál
Az MSZÉSZ LX. közgyűlésének első napja / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál

Jó helyek és a vendégelégedettség kritériumai

Majd Dr. Michalkó Gábor, a veszprémi Pannon Egyetem professzora lépett a pulpitusra, aki előadásában azt a kérdést járta körül, hogy

vajon mitől válhat egy szálloda jó hellyé? És mikor nevezik annak vendégei?

Ray Oldenburg elméletét is megismerhettük, aki először írta le, hogy az élet három fontos tere – az otthon, a munkahely mellett a közösségi terek – meghatározó mindenki életében, és a három közül az utólsónak említettet fejtette ki bővebben.

Dr. Michalkó Gábor / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál
Dr. Michalkó Gábor / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál

Szó volt még a világon 1,5 milliárdos vendégérkezés számról, és arról, nem véletlen, hogy a nagy számban világot járó turisták felkeresik mindenütt a jó helyeket (kávézókat, éttermeket, bárokat, hoteleket) A lényeg, emelte ki a szakember, hogy

olyan pozitív élmények várják az utazókat ezeken a helyeken, ahol közérzetük javulhat, személyiségük fejlődhet – ezáltal életöröm forrásának színterei azok a helyek, amelyeket a vendégek felkeresnek.

Szintén a veszprémi tanintézményből érkezett az a két fiatal szakember – Dr. Gyurácz-Németh Petra és Dr. Hiezl Kitti –, akik a vendégelvárásokról készített kutatások eredményeiről számoltak be a szakmai plénumnak.

A vendégelégedettség lojalitáshoz vezethet, azaz szívesen visszatér a vendég a pozitív élményeknek köszönhetően, ez pedig a szállásadók esetén több bevételt, plusz fogyasztást jelent,

- szögezték le kutatásaik eredményeit ismertetve.

Dr. Gyurácz-Németh Petra és Dr. Hiezl Kitti  / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál
Dr. Gyurácz-Németh Petra és Dr. Hiezl Kitti / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál

A jövőben várható trendek kapcsán szóba került még az érzelemelemzés az MI segítségével, az arcfelismerő szoftverek alkalmazásának lehetősége és a biometrikus visszajelzés, ami szintén a vendégelégedettség mércéje lehet majd a – remélhetőleg – nem túl távoli jövőben.

OTA-k terén nem állunk túl fényesen, és egy aranyhal is feltűnik

A HOTREC 2024-es Distribution Study felméréséről és az OTA-kal kapcsolatos jogszabályi változásokról szólt Bogár Zoltán, a Danubius központi üzletfejlesztési igazgatójának előadása. Aki többek közt elmondta, a Covid-világjárványt követően Európa-szerte visszarendeződés figyelhető meg az értékesítési csatornák területén,

2023-ban ugyan némileg csökkent, 2019-hez képest viszont stagnált a közvetlen foglalások aránya.

Azonban, tette hozzá a szakember, a hazai számok ennél sajnos kedvezőtlenebbek. Hiszen az OTA-k részaránya  2019-hez képest tovább nőtt. A 2013-2023 közötti időszakban, a HOTREC tagországok közül nálunk emelkedett a legnagyobb mértékben (37,8 %-kal) az OTA-k részesedése.

A szakértő ismertette az elmúlt 8-10 évben a Booking.com-mal kapcsolatban a szabályozás területén történt változásokat.

Bár 2024 július 1-től már tilos paritás klauzúrát alkalmazni, mégsem dőlhetünk hátra

– mondta ennek kapcsán.

Bogár Zoltán / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál
Bogár Zoltán / Fotó: MSZÉSZ/Tamás Pál

Az MSZÉSZ tagjainak körébe kiküldött, és onnan mindössze 115 helyről visszaküldött kérdőív kapcsán pedig részletezte, hogy 52 független és 37 lánchoz tartozó szálloda vette a fáradtságot, hogy foglalkozzanak a kérdőív kitöltésével és visszaküldésével.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy a nyári jogszabályi változtatás milyen hatással volt a szállodák működésére?

- ismertette a szakértő.

A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett szálláshelyek közül 2024 júliusa előtt 61 hotel tartotta a paritást, 46 szálláshely pedig nem. 2024 július elseje után pedig a 61-ből 40 hotel tartott ki továbbra is a paritás mellett, és közülük 26 mondta azt, hogy a jövőben is ezt tartani fogja. 

A paritás-vita, azaz, hogy hol történjen valójában a foglalás, a mai napig tart, és még sokáig lesz valószínűleg visszatérő kényes téma

- szögezte le konklúzióként a szakértő. Annyit tett még hozzá, ha kifogna egy aranyhalat, akkor egyik kívánsága mindenképp az lenne, ha ilyen fontos témában állítanak össze kutatást legközelebb, és küldik azt el az ágazat szereplőinek, akkor jó lenne, ha többen visszküldenék annál, mint ahogy legutóbb történt.

 

 

 

 

 


Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók

Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók 

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, milyen kihívásokkal szembesül a vendéglátás, és hogyan segíthet az AI ezek leküzdésében.
Új technológiák és algoritmusok a szállodaszektor számára

Új technológiák és algoritmusok a szállodaszektor számára 

A szállodaiparban egyre nagyobb figyelmet kapnak az új technológiák és intelligens algoritmusok, amelyek célja az incidensek megelőzése és hatékony felderítése.
Újabb TRIBE-egységek a láthatáron

Újabb TRIBE-egységek a láthatáron 

Az utazók az elkövetkező években több mint negyven TRIBE-szálloda megnyitására számíthatnak, Európában olyan helyszíneken, mint Párizs, Krakkó, a Budapest Airport és Mainz.
MSZÉSZ Trendriport: több szálloda, tíz százalékkal magasabb vendégéjszaka számok

MSZÉSZ Trendriport: több szálloda, tíz százalékkal magasabb vendégéjszaka számok 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette októberi trendriportját a KSH adatai alapján.
Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban

Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban 

Az élet körforgása a bárpult mögött.
MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák?

MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák? 

Közelednek az ünnepek, sokan terveznek erre az időszakra kisebb-nagyobb utazásokat. de érdemes körültekintőnek lenni az előkészületeknél...
Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen

Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen 

Különdíjat nyert a dual-branded ibis&TRIBE Budapest Stadium hotel.
Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.