Nő az alkoholok ára

A szektort a Brexit és a koronavírus-járvány egyszerre sújtja, mert amit eddig 1,5 hét volt behozni, most 4-5 hétbe telik.

Nincsenek könnyű helyzetben a szigetországból szeszesital importtal, ezen belül is leginkább whisky, valamint gin-importtal foglalkozó cégek. Ezt pedig egyre több magyar vásárló a zsebén is érzékeli, lévén, hogy a gin igazán divatossá kezd válni idehaza, de már a whisky-kultúránk is talán túlmutat a belépő kategória hajszolásán.

Nem volt váratlan a csapás

Szatmári Katalin, a whiskynet.hu tulajdonosa azt mondta a Pénzcentrumnak, hogy gyakorlatilag a Brexitre a tényleges megtörténte előtt már legalább kétszer készült a piac, hiszen a tényleges kilépési dátum 2020. január 31-e volt, amit azonban követett egy átmeneti periódus 2020.december 31-ig. Illetve bizonyára sokan emlékeznek rá, hogy az eredeti kilépési dátum 2019.október 31-e volt, aminek 2020.január 31-re való elhalasztását – Boris Johnson beterjesztése nyomán – csak 2019 október 28-án fogadta el az EU. Azaz anno az utolsó pillanatig úgy készült a piac, hogy a Brexit 2019. októberében meg fog történni.

Ennek a következménye pedig egyfelől a plusz készletezés lett, de „ugyanígy jelentett felkészülést az ellátási nehézségekre, a vámszaki folyamatok elhúzódására, a megnövekedett szállítási időkre, amik egyébként a tényleges életbelépés után, azaz idén januártól be is következtek”, mondta Szatmári Katalin.

Nőttek a whisky-árak

A whiskyk árai jócskán megugrottak a mögöttünk lévő hónapokban. A  szakember szerint azonban az átlagos áremelkedésről nehéz lenne konkrétumokat mondani, méghozzá azért, mert a drágulás okai összetettek.

Az áremelkedés főbb okai:

-vámügyintézés díjának megjelenése (eddig ez nem volt);
-megemelkedett fuvarköltségek díja (hosszabb állásidő, sokkal nehézkesebb adminisztráció, és ezek eredményeképp csökkenő számú szolgáltató a brit szállítmányozás viszonylatában). A fuvarköltség átlagosan 2,5-3-szorosásra drágult emiatt;
-emelkedő szárazáru (üveg, címke, kupak) költségek, az ezek ellátásban fellépő állandósult hiány miatt
-az egész ágazatot érintő, emelkedő bérköltségek (COVID restrikciók miatt)

Készletezési gondok

Szatmári Katalin szerint, nem csak az áremelkedésnek, de a készletezési gondoknak is több dimenziós az oka. A szakember szerint egyfelől hosszabb az állásidő, sokkal nehézkesebb az adminisztráció, és ezek eredményeképp csökkenő számú szolgáltató lett a brit szállítmányozás viszonylatában. Nem véletlen, hogy ezt csökkentendő, sok cég elkezdett EU-s s raktárkapacitást kiépíteni jellemzően vagy Franciaországban vagy Hollandiában.

Érzékletes példa, hogy a Brexit előtt egy átlagos tranzit idő Skóciából 1,5 hét volt, ma ez 4-5 hét, de problémás esetben nem ritka az ennél még hosszabb idő sem. De ugyancsak, a készletezési gondok oka az is, ami egyben árnövelő tényező is, hogy a szárazáru (üveg, címke, kupak) ellátásban állandó a hiány.

Egyelőre nem látni az alagút végét

A szakértő szerint közel sincs még vége a nehéz időszaknak. Az áruhiány például szerinte egyre rosszabb, igazából kumulálódig az egész. Főleg, ami a szárazanyag készleteket illeti. Illetve itt fontos megemlíteni az ázsiai és az erősebb gazdasággal bíró Nyugat-Európai országok megnövekedett kereslete miatt szívóhatást - tette hozzá a szakember, aki kitért arra is, hogy a szállítmányozásban fellépő bizonytalanságokat talán a fentebb már említett EU-s raktárkapacitás kiépítése tudja majd enyhíteni.

Mi a helyzet más whisky-nagyhatalmaknál?

Írország: Itt tulajdonképpen elképesztő whisky boomnak a szemtanúi az elmúlt 5 évben. De ez a szakértő szerint Magyarországot „sajnos” még nem érte el, de véleménye szerint pontosan emiatt, a mostani vészterhes időkben tudna erre felé fordulni a piac.

Japán: A korábban már említett, erősebb gazdaságok szívóhatása miatt itt évek óta komoly whisky hiányt tapasztalnak a whisynetnél. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormegjelöléses whiskyk eltünedeznek, és helyettük a NAS (Non Age Statement) whiskyk törnek előre.

USA: Az innen érkező whiskyk esetében is, a pár éve jelentősen megemelkedett vámtétel miatt áremelkedés, és inkább whisky hiány figyelhető meg. Ez pedig azt eredményezte, hogy egyértelműen szűkült a kínálat, korábban az EU-ban még jelen levő márkák már el sem jutnak Európába, pláne nem Magyarországra, ahol a vásárlóerő töredéke a tőlünk nyugatra lévőnek.

 

Forrás: Store Insider


Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.
Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc

Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc  

Második éttermét nyitja a BURGER KING Zalában.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?