hirdetés
hirdetés

Jó ha ezt tudja, mielőtt autóval indulna külföldi nyaralásra

Mivel a hőhullám miatt Európa szerte magas az ózonszint, ezért egyre több népszerű városban vezetnek be különféle környezetvédelmi  célú behajtási korlátozásokat a régebbi járművekre. 

hirdetés

A külföldi vakációra készülő autósoknak érdemes tájékozódniuk az utazás megtervezése előtt, mivel számos népszerű turisztikai csomópont szigorításokat vezet be a légszennyezés csökkentése érdekében - hívja fel a figyelmet a vezess.hu. A portál a Tiszta Városok Kampány tanulmánya szerint a 10 legnépszerűbb turistacélpontnak számító európai város mindegyikében van ilyen korlátozás. Jelenleg egyébként összesen 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, és 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk. A legtöbb ilyen alacsony kibocsátású zónát Olaszországban jelölték ki, összesen 172 helyen futhat bele behajtási korlátozásba egy-egy régebbi autóval útra kelő turista, míg a legkevesebb ilyenre Lisszabonban kell számítani, egész Portugáliában egyedül itt van ilyen. 

A legnépszerűbb turisztikai célpontnak számító város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személygépkocsik behajtását. Az alacsony kibocsátási zónák (LEZ), ahova jellemzően az Euro 4-es dízelautók és az Euro 3-as benzinüzemű és a még régebbi autók behajtását tiltják, kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is. 

Az elfogadott tervek és jogszabályok alapján várható, hogy 2025-re 58 százalékkal több lesz belőlük, mint ma. Országonként és városonként eltérő rendelkezések vannak érvényben (van például, ahol külön díj ellenében szabad a behajtás), ezért utazás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni.

Mivel a hazai autóállomány átlagéletkora elég magas, 2021 végére meghaladta a 15 évet, ezért nem árt utazás előtt előre tájékozódni. A portál szerint a magyarországi utakon futó autók között a FIAT-ok átlagéletkora a legmagasabb, 16,9 év, ezt követik a Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évvel. Ezekből az autókból tetemes mennyiség esik a korlátozásra kijelölt kibocsájtási kategóriába, gyakoriak itthon az Euro3-4 normát teljesítő típusok.

Honnan tudhatom meg milyen kategóriába esik az autóm?

Alapvetően a forgalmi engedély adja a legmegbízhatóbb információt, az Euro besorolás helyett a hazai szabályozás egy 0-tól 16-ig terjedő skálán osztja be a járműveket. Saját autónk besorolását a forgalmi engedély hátoldalán találjuk, a a V.9 rovatban, ahogy az a képen is látszik.

A 0 a katalizátor nélküli bármilyen belsőégésű motoros jármű, az 1-2 a katalizátoros, de legfeljebb Euro 2-es benzines, a 3-4 az Euro 1-es vagy 2-es dízel. Az 5-ös az összes tisztán gázüzemű, elektromos vagy hibrid autó jelzése (ezen belül 5E az elektromos, 5N a range extenderes elektromos, 5P a plug-in hibrid, 5Z az egyéb, pl. hidrogénautó). 6-7-8 az Euro 3-as benzinesek és dízelek kódja, 9-10-11 az Euro 4, 12-13-14 az Euro 5, 15-16 az Euro 6.

(forrás: www.vezess.hu)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés