hirdetés

Jobb repülőteret akarnak a ferihegyi dolgozók

A reptérre vezető út mentén elhelyezett óriásplakátokkal és békés demonstrációval hívja fel az utasok és a munkaadók figyelmét a tarthatatlan ferihegyi állapotokra a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) - fogalmaz közleményében a szakszervezet.
hirdetés

"Az érdekképviselet egy hónapon keresztül három óriásplakáton jeleníti meg a dolgozók üzenetét: az utasok és a munkavállalók érdekei azonosak – a véget nem érő reptéri megszorítások, a gyakori jogsértések a szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez vezetnek, és immár a repülésbiztonság kérdését is felvetik. Senki nem akarhatja, hogy minimálbérre bejelentett, kötelezően túlóráztatott, a mindennapi stressztől zaklatott dolgozók feleljenek az utasok kényelméért és biztonságáért. Miközben a reptéri cégek azt a látszatot sugallják, hogy Ferihegyen minden rendben van, valójában tarthatatlan állapotok uralkodnak, és a folyamatok iránya is kedvezőtlen.

Mindennapos jogsértések, zaklatás

Az elmúlt három évben az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelet, illetve az eljáró bíróságok legalább 53 esetben állapítottak meg jogsértést a reptéren. Ezek összesen dolgozók százait érintették. A szabálytalan (fekete) foglalkoztatástól a pihenőidők visszatartásán át a késedelmes bér-kifizetésekig terjednek az ügyek. Jellemző gyakorlat a hivatalos szakszervezeti kifogások semmibevétele, és a cégek működésével, üzleti és létszám-terveivel kapcsolatos alapvető adatok visszatartása, amelyek megismeréséhez a Munka Törvénykönyve alapján a szakszervezeteknek joga van. Korlátozták a sztrájkhoz fűződő alkotmányos jogot, és több, az Európai Szociális Párbeszéd keretei között elért megállapodást is megsértettek a munkaadók. Több olyan haláleset is történt az elmúlt években a repülőtéren, amely összefüggésbe hozható a munkahelyi zaklatással, stresszel. 


Az érdekképviselet szétverése és biztonsági következmények

A LESZ sorra indít és nyer meg pereket a reptéri cégek ellen, azonban az enyhe jogkövetkezmények és az ügyek lassú átfutási ideje miatt ez sem vet gátat az újabb és újabb jogsértéseknek. Ráadásul, a hazai jogszabályok mellett több nemzetközi szerződés is rendszeresen sérül. Az ENSZ Munkaügyi Világszervezete (ILO) 87. (az egyesülési szabadság és a szervezkedési jog védelméről), 98. (a szervezkedési jog és a kollektív tárgyalási jog elveinek alkalmazásáról), 111. (a foglalkoztatásból és a foglalkozásból eredő hátrányos megkülönböztetésről), és 135. (a munkavállalók üzemi képviselőinek védelméről és kedvezményeiről) számú Egyezményét is rendszeresen semmibe veszik a LESZ álláspontja szerint.

Elmaradt fejlesztések

A reptéri cégek felismerték, hogy a határozott és felkészült érdekképviselet akadályokat gördít a jogsértések árán is erőltetett megszorítások útjába, ezért láthatóan mindent elkövetnek a szakszervezetek – elsősorban a legerősebb és legszervezettebb LESZ – munkájának ellehetetlenítéséért. Az elmúlt években összesen a szakszervezet 13 választott képviselőjét rúgták ki vagy üldözték el a repülőtérről. Egy részük hivatalosan közös megegyezéssel távozott, azonban a háttérben minden esetben burkolt vagy épp nyílt fenyegetés, zaklatás állt. A török tulajdonú Celebi GH földi kiszolgálócégnél két év alatt elérték, hogy a LESZ szinte összes képviselője távozzon a cégtől. Pedig az erős szakszervezet nem csak a dolgozóknak fontos. A LESZ képviselője jelentette be és hívta fel a figyelmet az egyik cégnél a repülőgépek jégtelenítésének biztonsági szempontból aggályos módjára. A LESZ vetette fel a közelmúltban az üzemanyag-tankolás protokolljának biztonsági problémáit, amely több kiszolgálócéget is érinthet. A Budapest Airport (BA) tulajdonában lévő RÜK Kft-nél a képviselők elüldözését azzal tetézték, hogy megvonták a szakszervezeti vezetők évek, évtizedek óta meglévő belépési engedélyét a cég területére.

Elhibázott kiszervezések

A privatizációs szerződésben vállaltakhoz képest több tízmilliárd forintos adóssága van a reptéri cégeknek, elsősorban a Budapest Airportnak (BA). Az Állami Számvevőszék vizsgálata megállapította: a cég 2007-ben 11,6 milliárd forintos elmaradásban volt saját vállalásaihoz képest. Jelenleg még egy év áll a jelenleg német tulajdonú vállalat rendelkezésére, hogy mintegy 60 milliárd forintos fejlesztési vállalásait teljesítse. Eközben a munkavégzés legelemibb körülményei is csak nehezen biztosítottak: hiányzó vagy alkalmatlan munka- és védőruházat, rossz szellőztető és klímaberendezések, használhatatlan bútorok és öltözőszekrények nehezítik a dolgozók mindennapjait.

A reptér nagy munkaadói profitjuk növelését egyes feladatok kiszervezésével tartják megvalósíthatónak. Ez önmagában még elfogadható is volna, azonban az esetek túlnyomó többségében az outsourcing nyilvánvalóan elhibázott, a dolgozók kisemmizése mellett a szolgáltatási színvonal csökkentését is magával hozza. 2006 óta összesen 929 munkavállaló jutott erre a sorsra, elveszítve a korábban kollektív szerződésben garantált jogaikat. A Budapest Airport úgy szervezte ki két éve a minibusz üzletágat, - amely egészen addig biztos munkahelyeket és jövedelmező üzletmenetet jelentett –, hogy az mára az összeomlás szélére került. A Malév-csoportban elgondolkodtató módon épp azt a tevékenységet szervezik ki (áru-szállítás), amely stabil nyereséget hozhatna a cégnek. A MALÉV több milliárdot érő üdülőjét, most néhány száz millió forintért akarják eladni. A LESZ nem hivatalos úton arról értesült, hogy a Catering kiszervezése is napirendre került, ami több milliárd forintos volumenű piac a légiközlekedésen belül. A mára az elnyert kiszervezések nyomán számos területen jelen lévő Airport Security Kft-t és lassan megszámolhatatlan, követhetetlen alvállalkozóját pedig már többször elmarasztalták munkaügyi jogsértések miatt. Ez persze nem meglepő: az ajánlatokban szereplő költségcsökkentés a munkavállalókon történő megtakarításokkal, a dolgozók kisemmizésével érhető el. A LESZ – ahogy eddig is – ellenzi az átgondolatlan, az utasok és a dolgozók számára mindig, az anyacégek számára pedig sokszor előnytelen kiszervezéseket.

Elbocsátások, csökkenő fizetések, elillant nyugdíjak

Az elmúlt három évben – szemben az ellentétes ígéretekkel – 1045 főt bocsátottak el a repülőtérről, miközben a szigorodó nemzetközi normáknak köszönhetően a feladatokból még több is lett Ferihegyen. Ennek egyenes következménye például a BA-nál kötelezően elvárt túlmunka-végzés, vagy a műszakok ultimátum-szerű átszabása, ami fontos szerepet játszott a tavaly decemberben kirobbant sztrájkban. Az új munkarendek és a csökkentett műszak-pótlékok kevesebb fizetést jelentenek a dolgozóknak, de más problémát is felvetnek. Sokan éppen ezekben a hetekben nem tudják kivenni előre bejelentett nyári szabadságukat az ember-hiány miatt. A műszakukat éjszaka befejezőkkel könnyen előfordulhat, hogy nem tudják elhagyni Ferihegyet – tömegközlekedési lehetőség hiányában. Az új munkarendekben másodállás vállalása sem lehetséges már, ami sokaknak az egyetlen lehetőséget jelentette, hogy családjaikat eltartsák.

Azok a dolgozók sem alhatnak nyugodtan, akik a reptéri cégeken keresztül tették félre bérük egy részét kiegészítő nyugdíjpénztárakba. A Malév nyugdíjpénztár tavaly több mint 10 százalékos veszteséget produkált. A BA-t pedig azért jelentették fel a közelmúltban, mert kiderült: 2006 folyamán egyáltalán nem utalt dolgozói után a vele szerződésben álló AEGON nyugdíjpénztárnak. Mikor a BA egy összegben rendezte tartozását, a késedelmi kamatokat nem fizette meg a biztosítónak. Jelenleg az APEH vizsgálódik az ügyben.

Kollektív szerződések vagy sztrájk?

A LESZ álláspontja szerint megálljt kell parancsolni a reptér és a hazai légiközlekedés lezüllesztésének. A szakszervezet mindig is készen állt a tárgyalásos megállapodásra, és jelenleg is minden eszközzel azért dolgozik, hogy elkerülhető legyen a következő munkabeszüntetés. Ennek érdekében arra törekszik, hogy valamennyi munkahelyen legyen a tartós munkaügyi békét szavatoló kollektív szerződés. Egyes problémák azonban nagyobb léptékben kezelhetőek optimálisan. Ezért a LESZ kezdeményezte a Légiközlekedési Ágazati Párbeszéd Bizottságban ágazati kollektív szerződés és minimálbér-tábla elfogadását. Ez, az egész szektorra érvényes megállapodás vethet csak gátat a bérek és a szolgáltatások színvonalának süllyedésének. Amennyiben a reptéri cégek nem változtatnak felelőtlen és rövidlátó gyakorlatukon, ha nem tekintik partnernek saját dolgozóikat, akkor a munkavállalóknak nem marad választása, és ismét megáll a forgalom Ferihegyen. Több cégnél a menedzsment hibájából hónapok óta húzódnak a sztrájk-egyeztetések – a dolgozók türelme pedig egyre fogy." - olvasható a közleményben.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Mit szól ahhoz, hogy kötelező a védettségi igazolvány az éttermek, szállodák belső tereinek használata esetén?

Kiadónk társoldalai