Harmincéves az európai fapados-forradalom

Az európai légi közlekedés ma már elképzelhetetlen fapados légitársaságok nélkül – mondta Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese a CEE Aviation konferencián. Elhihetjük neki, hiszen éppen a Ryanair indította el harminc éve Európában a fapados-forradalmat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ennek a forradalomnak az első számú nyertesei egy másik előadó, Hajdu András szerint a regionális repterek és a turizmus. A Wizz Air-alapító és WeLoW Aviation Consulting-társalapító Hajdu szerint azért ők, mert ők férnek bele az üzleti modellbe. Kenny Jacobs rácáfolt erre: az ultrafapadosként elhíresült Ryanair első számú reptérrepertoárjában az összes jelentős európai nagyváros légikikötője szerepel, kivételt csak Frankfurt, a párizsi Charles de Gaulle és a londoni Heathrow jelent.

Visszatérve a regionális repterekhez, Hajdu Katowicét hozta példaként; az első Wizz Air-járat indulásakor még csupán évi 200 ezres forgalma mára 3 millió lett. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy az impozáns számok mögött sokszor nem egy régió turisztikai vonzereje áll, hanem az onnan külföldre ingázó munkavállalók. Ezt Hajdu is elismerte; mint mondta: Katowice esetében eleinte valóban szinte csak egyirányú jegyeket értékesítettek Londonba. Szerintünk a Wizz Air sem azért indít járatot Göteborg és Debrecen között, mert a svéd nyugati part turistái élnek-halnak azért, hogy egy hajdúsági hosszú hétvégén karikás pattogtatással búcsúztassák a sztyeppei naplementét. Tamás László, a Debrecen Airport járatfejlesztési igazgatója szerint a reptér menetrend szerinti utasainak zöme rokon- és baráti látogatás, valamint munka miatt utazik. De hozzátette: a szabadidős turisták száma a szállodák szerint is érezhetően nőtt a régióban. Egyetlen rendszeresen közlekedő járat akár évi 8-9 millió eurónyi pluszköltést, 2,5-3 millió eurónyi adóbevételt hozhat egy településnek. Évi 100 ezer utas pedig már ezer új munkahelyet teremthet a régióban.

De hogy tehetjük vonzóvá regionális repterünket? – szegezte kérdését hallgatóságának Hajdu. Egy új járat bevezetése nem olcsó mulatság; egy átlagos európai útvonal éves működési költsége 7 millió euró, és másfél-két év, mire igazán felfut a forgalom. Ez idő alatt a reptér üzemeltetője versenyképes leszállási díjakkal növelheti a vonzerőt, ugyanakkor a régió turisztikai szolgáltatóinak is a zsebükbe kell nyúlniuk, ha arra vágynak, hogy turisták tömkelege költsön napi átlag nyolcvan eurót térségükben – gondolják a kockázatot vállaló légitársaságok. Ők tudják, hogy a turizmus beindulása esetén „hamarabb megtérül egy befektetett euró, mint arról egy önkormányzat bármikor álmodna”. A közös kockázatvállalás egyik módja, hogy az idegenforgalmi ágazat szereplői a listaártól eltérő összegért vásárolnak felületet a légitársaság fedélzeti lapjában – avatott be a fapadosok világát jól ismerő forrásunk. Ha mégis a rokonlátogatás és az ingázás a főprofil, akkor sincs ok a csüggedésre; az évente többször hazalátogató munkavállalók itthon többet érő fizetésükből többet költenek – magyarázta az előadást követően Tamás László.

BUDAPEST–TEL AVIV BY RYANAIR?

Európát fapadosok nélkül David Gomes, a GDS-szolgáltató Travelport kereskedelmi igazgatója sem tudná elképzelni, hiszen az európai légi személyszállítás kapacitásának 39,6%-a a diszkontok fedélzetén van, amelyek egyre-másra állapodnak meg a Travelporttal az utazók kiszolgálása érdekében. És ez az arány még nőhet is, hiszen a Ryanair Jacobs elmondása szerint további jelentős potenciált lát térségünkben – is. Budapestről három új járatot terveznek jövőre indítani. Bár Jacobs utalgatott a Közel-Keletre és Tel-Avivra, kérdésünkre csak annyit mondott, hamarosan kiderül. Bizonyára akad majd a tervezett útvonalakon olyan fuvaros, amelyiknek lesz egykét szava O’Learyékhez. Németországban is kitérhet a hitéből a Lufthansa vagy az airberlin, mivel itt öt év múlva a légipiac húsz százalékát tervezi uralni a Ryanair. Ehhez azonban be kell fészkelni magukat a Lufthansa második számú bázisára, Münchenbe. „München nélkül nem lehet nőni Németországban” – állapította meg Jacobs.

Miközben a fapadosok egyre erősödnek és paktálnak le a GDS-ekkel, a regionális légitársaságok forgalma a fapadosok térnyerése, a gyorsvasút hálózat kiépülése és a hagyományosok piacán végbemenő konszolidáció miatt egyre csökken. 2005 óta már 15-en húzták le a rolót – tájékoztatott Max Oldorf, a ch-aviation légügyi szaklap munkatársa a lesújtó helyzetről. Kiút itt is van, új üzleti modellek formájában. Ilyen a hibriddé válás, mint amilyen a diszkontturista- mellett teljes értékű businessosztályt kínáló airBaltic vagy a csak a megfelelő számú utas összegyűlése esetén induló járatok, mint a OneJet – mondta Oldorf.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.