Jól teljesítettek a mediterrán úti célok

Jó lóra tettek azok az utazásszervezők, amelyek görög, török vagy spanyol utakat kínáltak az idén, mivel az egyiptomi biztonsági aggályok miatt megnövekedett az érdeklődés a többi mediterrán úti cél iránt, és ez a nyár végére az árak emelkedését is magával hozta. Bár az előszezon döcögve indult, augusztusban, a Best Reisen leállását követően jóformán minden megmaradt charteres kapacitás telt házzal üzemelt a szezon végéig, több esetben a láncok meghosszabbítására is sor került. A körutakat és az egyéni üdüléseket szervező irodák is általában sikeres nyarat zártak, derül ki a hazai utazásszervezők körében készített körképünkből.

Dr. Szvoboda János cégvezető kérdésünkre elmondta, hogy a Neckermann sikeres nyári szezont tudhat maga mögött, ajánlatai népszerűek voltak. A viszonylag gyenge előfoglalási szezon után olyan nyári időszak következett, amikor alig volt már eladható repülős kapacitás, így a last minute ajánlatok száma az elmúlt évekhez képest elenyésző volt. Legnépszerűbb charteres úti célok idén: Bulgária, Törökország, Görögország és Spanyolország. „Az egyéni utak eladása is eredményes volt, forgalomnövekedést tudtunk elérni a horvát és az olasz piacokon” – közölte Szvoboda János.

TÖRÖK, GÖRÖG SIKEREK

„Az idei erős előfoglalási szezont még erősebb főszezon követte a Green Travelnél, ahol a kereslet bővülése egyaránt érintette a török üdülőhelyeket és a görög szigeteket” – emelte ki Göktas Merdol, a cég tulajdonos-ügyvezetője. A megnövekedett keresletnek eleget téve az augusztus 21-én indult török járatlánc egészen október végéig fog közlekedni. Így augusztus végén heti kilenc gépindulása volt a cégnek Törökországba. Az értékesítési stratégia továbbra is változatlan maradt a szervezőnél, így kizárólag partnerei segítségével kívánja megtölteni az új járatokat.

„Összességében elmondhatjuk, hogy sikeres az idei év. Elegendő kapacitásunk volt mind a három desztinációnkra, és összesen húsz százalékkal több utast utaztattunk az idén, mint tavaly” – foglalta össze tapasztalataikat Nemes Mariann, a Sun Fun marketingvezetője. – Az előszezon fergetegesen jól indult, az utószezon népszerűsége ettől kicsit elmarad – hasonlóan a tavalyi évhez. A desztinációk közül egyértelműen Törökország teljesített a legjobban, utasaink között ez volt a legnépszerűbb, ugyanakkor Tunéziával is elégedettek vagyunk, hiszen ebbe az úti célba idén először saját charterrel repültünk. Egyiptomot a zavargások elindulásáig keresték, a kapacitásokat tölteni tudtuk. Várjuk, hogy a Külügyminisztérium megváltoztassa a véleményét az ország biztonsági megítélését illetően” – zárta gondolatait Nemes Mariann. (Szeptember 28-án ez megtörtént, lásd keretes írásunkat - a szerk.)

KAPACITÁSHIÁNY A FŐSZEZON VÉGÉN

Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője is elégedett a szezonnal, utaslétszámuk a tavalyihoz hasonlóan alakult, 12 ezer főt tett ki. Utasaik túlnyomó többsége Bulgáriát választotta, de nőtt a törökországi forgalom is. Az egy utasra eső költés is nőtt a magasabb törökországi csomagárak miatt. Bulgária esetében is nőtt a repülős forgalom, a Fekete-tenger partja Debrecenből is sikeres volt. Jakócs szerint ugyanakkor az egyiptomi helyzet kihatott az egész piacra. „Az senkinek sem jó, hogy kiesett Egyiptom, mivel a kereslet áttevődött a többi elérhető desztinációra. Emiatt túl nagy nyomás helyeződik át más piacokra, például Törökországra, ez pedig árfelhajtó tényező. Rengeteg szálloda stop sale-en volt augusztus végén. Ez főleg a brit, német és orosz piacon jelent nyomást, ugyanakkor összeurópai szinten érezhető. Nekünk volt Egyiptomunk, jó lenne, ha lenne, főleg télen, hiszen kevés helyen lehet fürödni január–februárban” – hangsúlyozta Jakócs Áron.

Nehéz perceket okozott az egyiptomi helyzet alakulása a főszezon végén a Kartago Toursnak is. „Az idei szezon július végéig egyértelműen jobb volt, mint a tavalyi. Az egyiptomi események azután közbeszóltak. Június végén kezdődtek a gondok, és augusztusban le kellett állítani a gépeket. Akkor azonban már minden szálloda tele volt mindenütt, így nehéz volt átfoglalni az utasokat más országok üdülőhelyeire” – emelte ki Füri Mihályné, a Kartago Tours cégvezetője. – Sikeres volt az idén Görögország, azt tapasztaltuk, hogy aki tavaly nem tudott elmenni, az elutazott az idén. Törökországban és Tunéziában is jól fogytak a helyek, ezzel szemben Mallorca és Bulgária iránt az érdeklődés hullámzó volt az elő- és utószezonban.”

ÚJRA REPÜLNEK AZ EGYIPTOMI CHARTEREK


Egy hónapos kihagyás után szeptember 22-én indította első charterjáratát Egyiptomba az Anubis Travel, szeptember 27-től pedig a Kartago Tours is újra programozza az úti célt. Ahmed Bahgat ügyvezetőtől megtudtuk, hogy a jordániai Aqabába közlekedő
járatuk szeptember 22-én, 25-én és 29-én a jordániai leszállást követően továbbindult Hurghadára, így két desztináció elérhető egyetlen légi járattal. Októbertől a tervek szerint két külön járat repül vasárnaponként, az egyik Hurghadába, a másik Aqabába.
Mindkét útvonalon a Travel Service gépei közlekednek, a charter-légitársasággal
hosszú távú együttműködést kötött az Anubis Travel.
Szeptember végén a magyar külügyminisztérium - követve a német álláspont
változását - újra biztonságosnak minősítette a vörös-tengeri üdőlőhelyeket és a kairói nemzetközi reptéren való átszállást, ezzel lehetővé téve, hogy a magyar turisták ismét nagy számban nyaralhassanak az észak-afrikai országban.

 

TELT HÁZZAL JORDÁNIÁBA, TUNÉZIÁBA

Ahmed Bahgat, az Anubis Travel ügyvezetője a nyári szezonnal kapcsolatban elmondta, hogy saját charterláncuk volt Aqabába, Hurghadára és Sharm el- Sheikhre. A jordániai járat az egész szezonban, egészen szeptember elejéig telt házzal üzemelt. Az egyiptomi járatok pedig augusztus közepéig – ekkor módosította Egyiptom biztonsági besorolását a Külügyminisztérium – produkáltak hasonlóan jó mutatókat.

Kálmán Krisztina, a Taurus Reisen irodavezetője lapunknak elmondta, hogy a főszezonban heti négy járatot indítottak Tunéziába, ezek közül kettő Monasztirba, egy Enfidhába, egy pedig Djerbára repült. Mind a négy járat töltése a tervezettnek megfelelően alakult, az eladások negyvenszázalékos növekedést mutatnak tavalyhoz képest. Jó döntésnek bizonyult a debreceni járat indítása is Tunéziába. Amennyiben az utazóközönség érdeklődése megmarad az őszi, téli időszakban is, úgy a pénteki monasztiri járat egész télen közlekedhet. A djerbai járat várhatóan október végéig repül.

A nyári szezonnal kapcsolatban azt is megtudtuk, hogy népszerűnek bizonyult kínálatukban Ciprus szigete is, ahol mind a déli, mind az északi részen rendelkeztek kapacitásokkal. Különösen az északi rész bizonyult sikeresnek utasaik körében. Törökországi helyeik a Sun&Fun szerdai és vasárnapi gépén a vártnál gyorsabban fogytak, az utasok kedvence az Eftalia Village és az Annabella Diamond szálloda volt. Az egyiptomi charterlánc utolsó járatai a kialakult helyzet és az ország egyes, utazásra nem javasolt kategóriába történt átsorolása miatt azonban egyáltalán nem mondhatók sikeresnek. Összegezve a Taurus Reisennél 55%-os volt az utasszám-növekedés az idei szezonban, az árbevétel pedig 71%-kal nőtt.

Meglehetősen szokatlan módon a szezon kellős közepén váltott ügyvezetőt Magyarországon a TUI. Taskár Tamás értékesítési vezető kérdésünkre hangsúlyozta, hogy idén óvatosabban terveztek, már ami a budapesti garanciális helyeket illeti. „Azt gondolom, az idő minket igazolt, hiszen a helyeinket jól el tudtuk adni, sok esetben nem is kellett ultra last minute akciót kiírnunk, igaz, ez az előző évihez képest kisebb kapacitásnak is köszönhető volt. Nyáron a törökországi Antalya volt nálunk a legkeresettebb desztináció budapesti indulással. Egyértelműen növekedést tapasztaltunk a bécsi indulású utak esetén, ez egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni a jövőben is. Budapesttől alig több mint kétórányira minden igényt kielégítő kínálattal a világ szinte bármely pontja elérhető. Mind a kiváló parkolási lehetőségek, mind a háztól házig transzferes megoldás segítik az utasokat a döntésben, és nem csak a nyugat-magyarországi utazóközönség esetében” – emelte ki Taskár Tamás.

EGYÉNIBEN HORVÁTORSZÁG A SLÁGER

„Az előfoglalások terén nagyon jók álltunk, húszszázalékos növekedést értünk el – mondta a Terra képviselője, Csákány Csaba. – Sajnos aztán ez az előny elkezdett leapadni, úgyhogy összességében várhatóan hatszázalék növekedéssel zárjuk az idei nyári szezont. Ez talán nem tűnik soknak, ugyanakkor mindenképp pozitív tendenciát jelez, mert 2008 volt az utolsó olyan év, amikor növekedést regisztráltunk, azóta enyhén csökkent a forgalmunk.

Horvátország volt az egyértelmű sláger idén, az olaszországi forgalom visszaesett. Reklámoztuk is Horvátországot, katalógusbemutatóra is odavittük a kollégákat, road-show-t is rendeztünk közösen a Horvát Idegenforgalmi Közösséggel, és ennek az intenzív munkának lett meg az eredménye. Az sem utolsó szempont, hogy a horvátországi utasok elégedetten jöttek haza, stabil, jó minőséget kaptak.

NEM CSÖKKEN A KÖRUTAZÁSOK NÉPSZERŰSÉGE

Nincs oka panaszra a szezont illetően a Fehérvár Travelnek, tudtuk meg Ribi Péter ügyvezetőtől. „Hála istennek – hasonlóan az előző évekhez – nagyrészt folyamatosan tele voltak a csoportjaink. A nyári katalógusban 110-féle programot hirdettünk meg körülbelül 470 időpontban, egyet sem kellett visszamondanunk a minimális létszám el nem érése miatt, és több mint kilencven százalékban megteltek a csoportok. Akciózni – 15% kedvezménnyel – mindössze három csoportot kellett a 470-ből, tehát a csoportok kevesebb mint egy százalékát. Igazából a katalógus februári megjelenése után egy jó hónappal már az árualap hatvan százaléka el volt adva. Volt egy elátkozott időszakunk a nyár közepén, amikor egy hónap alatt hat idegenvezető volt kénytelen visszamondani a munkát néhány nappal a csoportok indulása előtt. Végül is mindegyiket sikerült megoldani, igaz, kétszer is előfordult, hogy a végső idegenvezetőt repülőgéppel küldtük a csoport után. Mozgalmas nyár volt, közben készült a téli programfüzet, és folytak az új irodaházunkkal kapcsolatos munkák – tervezések, engedélyeztetések, kivitelezők megpályáztatása. Bár az évből még jó három hónap hátravan, az már látszik: ha nem jön közbe semmi, akkor mind a forgalmunk, mind az utasok száma nőni fog 2012-höz képest” – közölte Ribi Péter.

„Nagyon erősen kezdődött a szezon – mondja Prónay Gyula, a Proko Travel ügyvezetője. – Kifejezetten sok foglalás történt az első három hónapban. Ezt követően átlagos szintre állt be a forgalom, de ebben szerepet játszhatott az is, hogy sok útnál már nem vagy alig voltak helyek. Több út esetén ezért pótcsoportot kellett indítanunk. Utasszám tekintetében 15%-os növekedésről számolhatunk be. Kedvelt desztináció volt az idén Krakkó, Prága, Spanyolország és Madeira is. Ellenben az elmúlt évekhez képest kicsit visszaesett az albán és az olasz forgalmunk. Ebben szerepet játszhat az is, hogy Albániát egyre többen programozzák, és sok olasz ajánlat van a piacon alacsonyabb áron, gyengébb szállodákkal. Az adventi foglalások még csak csepegnek, ellenben az Indokína és a Dél-Amerika egzotikus utunk szép létszámmal indulóképes a téli desztinációk közül. Szerencsére a Best Reisen csődje nem bizonytalanította el a piacot, a médiában is viszonylag hamar lecsengett az ügy.”

„A 2013 nyári időszak tekintetében kijelenthetjük, hogy minden eddigi idők legnagyobb forgalmát, kiutazó csoportszámot és ebből kifolyólag a legmagasabb utasszámot értük el. Szeptember derekán járunk és a héten ment el a 327. csoportunk ebben az évben” – közölte kérdésünkre Zsebők Tamás, a Z(s)eppelin Utazási Iroda irodavezetője.

AMERIKA MAGYARUL, ANGOLUL

Nem indult ilyen kedvezően a szezon az ország másik végében, a miskolci Szerviz Irodánál. „Amilyen rosszul indult a szezon, ahhoz képest a nyár végére már jónak mondhatók az idei év eddigi tapasztalatai. A jelentős kedvezményeket kínáló előszezoni foglalásokat követően leült a piac, alig mozdultak a foglalások. Az iskolai szünet közeledtével felébredtek az emberek, és a szezonban általánosan jónak mondható érdeklődés nyilvánult meg. A Földközitenger szinte minden desztinációjára azonos érdeklődés nyilvánult meg” – foglalta össze tapasztalatait Bárdos István ügyvezető. „Tour-operátorként a Szerviz Iroda specialitása az Amerikai Egyesült Államok, ezen a téren is jelentős pozitív irányú elmozdulást tapasztaltunk. Ehhez szükség volt arra a felismerésre, hogy ne az évek óta egyre nehezebben összejövő magyar idegenvezetős utakat erőltessük, hanem keressünk olyan szegmenst, amelyet más nem kínál a magyar piacon. Ezt a garantált indulású, angol idegenvezetős USA-körutakban találtuk meg. Ma már az USA-ba induló utasok közül egy kicsit mindenki beszél angolul, és így ez a piac nagyon széles lehetőséget kínál. Több mint száz fix indulású körút közül lehet választani, mind a keleti parton, mind a nyugati parton, de idén már nem kevesen választották irodánknál a tizenöt napos Keresztül az Egyesült Államokon autóbuszos utazást is.”

DEBRECENI REPÜLŐTÉR: TÚL A SZÁZEZREN


A debreceni repülőtér utasforgalma idén szeptember közepén átlépte a százezret,
ami minden eddiginél több utast jelent. A Tailwind légitársaság Antalyába induló
gépén utazó százezredik utast a repülőtér várótermében Kósa Lajos, Debrecen
polgármestere, Papp László alpolgármester és Herdon István, a légikikötőt üzemeltető
Xanga cégcsoport vezérigazgatója köszöntötte.
Herdon István az MTI-nek elmondta, a tavalyi 48 ezres utasforgalmat már szeptemberben sikerült megduplázni, és az év végére 120 ezer utassal kalkulálnak.
Az eddigi forgalom 86 százalékát a Wizz Air légitársaság menetrend szerint közlekedő
járatai adták. A Wizz Air London-Luton és Eindhoven mellett áprilisig Milánóba repült, augusztus végéig pedig Dortmundba, ám utóbbi járatokat leállították. A charterek a forgalom 13 százalékát tették ki: a törökországi Antalyába, a bulgáriai Burgaszba és a tunéziai Monastirba repülhettek Debrecenből a nyaralók, míg Németországból idén is kéthetente érkeztek Hajdúszoboszlóra turisták a debreceni repülőtéren keresztül. Az eddigi 47 járatpár mintegy 80-95 százalékos kihasználtsággal közlekedett, ahogy a Wizz Air gépei is 90 százalék fölötti kihasználtsággal repülnek – ismertette az adatokat Herdon István. (MTI)

 

A szintén USA-specialistának számító szegedi Morton’s-nál ellenben könnyen megteltek a magyar idegenvezetős csoportok. Szalai Viktoria incentive és tour-operator koordinátor elmondta, hogy a kiutaztatás az Egyesült Államokba 2013-ban is növekvő tendenciát mutat. „Ebben az évben több mint 400 utasunk lesz a szervezett, magyar idegenvezetős csoportokban. Tizenkét útvonalunk közül mindegyik kiállta az idő próbáját, így jövőre, kisebb frissítésekkel megtartjuk a teljes repertoárt. Az év egyértelmű slágere a Frei Tamás által kísért Miami helyszínek utunk volt, amelyet indítunk a következő évben is. Nagy kedvenc a Nyugati Panoráma, valamint a keleti és a nyugati partot egy utazással bemutató Amerika intenzíven körutunk volt. A Keleti part varázsa floridai hosszabbítással – nagyvárosok után családi vakáció továbbra is sok gyermekes családot vonzott. A célpontokat illetően Kalifornia és New York mellett 2013 legnagyobb befutója Hawaii volt, azon belül is a legmenőbb Waikiki Beach, újdonság kategóriában pedig aranyérmes Alaszka, ahová júliusban sikeresen indítottunk magyar nyelvű idegenvezetős csoportot. Egyéni utazásokat illetően a Nagy Alma verhetetlen győzelmet arat, szorosan követi Florida és az elérhető luxust kínáló Las Vegas” – mondta Szalai Viktória.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.