Lehúzta a rolót a Best Reisen

A csaknem húsz éve működő Best Reisen Utazási Iroda Kft. augusztus közepén felfüggesztette utazási tevékenységét. Külföldön tartózkodó utasait a biztosító hazahozta, akik nem tudtak a csőd miatt elutazni, azok szeptemberben várhatóan visszakapják a teljes befizetett részvételi díjat.

Magyarország második legnagyobb forgalmú, 18 éve működő utazásszervezője dobta be a törölközőt a nehéz piaci helyzetre való hivatkozással. Az iroda honlapján olvasható közlemény szerint a Best Reisen augusztus 16-tól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét.

„A magyar utazási piacot öt éve sújtó válság rendkívüli módon terhelte az iparágat, így bennünket is. Különösen nagy veszteségeink keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek tradicionális, a legerősebb, forgalmunk többségét adó úti céljaink voltak. A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurenciaharc és a folyamatos árháború nem teszi lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak.

Az általunk biztosított vagyoni letét összege 1,3 milliárd forint, amely fedezi a külföldön tartózkodó utasaink hazautaztatását és az el nem utazottak teljes kártérítését. A biztosítótársasággal haladéktalanul felvesszük a kapcsolatot, és minden szükséges információt, adatot, egyéb segítséget megadunk a helyzet megnyugtató rendezéséhez” – írják a közleményben.

A fizetésképtelenség bejelentésekor az utazásszervező ügyvezetője, Zám Tibor kérdésünkre elmondta, hogy nagyságrendileg 800 utasuk volt külföldön, főként Törökországban, Egyiptomban és Spanyolországban. Hazahozatalukról a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe gondoskodott. Azoknak a száma, akik befizettek utazásra a Best Reisennél, de a csőd miatt nem tudtak útnak indulni, több ezer főre tehető. A Best Reisen 1,3 milliárd forintos vagyoni biztosítéka várhatóan elég lesz arra, hogy minden utast kártalanítani tudjanak – vélte Zám Tibor. Az ügyvezető igazgató elmondta, az utazásszervező leállásához az általános gazdasági helyzet és az egyre szűkülő charterpiac vezetett.

Egyiptomi evakuálás


Egyiptomban Hoszni Mubarak elnök tavalyi eltávolítása óta izzik a feszültség. Ugyan Mohamed Murszi személyében új elnököt választottak, demokratikus módon, a lakosság megosztottsága miatt rendszeresek voltak a megmozdulások. A belpolitikai patthelyzet miatt a hadsereg júliusban átvette a hatalmat. Erre Murszi hívei még nagyobb demonstrációkkal, az ország megbénításával válaszoltak. Augusztus 16-án
a hadsereg több száz áldozatot követelő erőszakkal oszlatta szét a legnagyobb kairói tömegtüntetést. Az események hatására az európai országok egymás után nyilvánították nem biztonságossá az ország egész területét, beleértve a vörös-tengeri üdülőhelyeket.

Követve más európai országok példáját, augusztus 18-án, vasárnap a Külügyminisztérium Egyiptom egész területét, beleértve az addig biztonságosnak tartott vörös-tengeri üdülőhelyeket, az 1-es, nem javasolt kategóriába sorolta az országban zajló tömegtüntetések és erőszakos cselekmények,
a biztonsági környezet és a belpolitikai helyzet kiszámíthatatlansága miatt.
Az átsorolás hatására a desztinációt programozó hazai utazásszervezők (Anubis, Kartago Tours, Neckermann, Sun & Fun) úgy döntöttek, újabb turnusokat már nem indítanak Egyiptomba, a korábban meghirdetett utakat visszavonják. 17-én, szombaton még 1300 magyar utas tartózkodott Egyiptomban, ők egy hét alatt, az eredeti ütemezés szerint érkeztek haza – mondta el lapunknak Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője. Hozzátette, az idei szezonban nyolc charter üzemelt Hurghada és Sharm el-Sheikh célállomásokra. Molnár Judit elmondta, elenyésző azoknak az utasoknak a száma, akik kéthetes nyaralásra fizettek be, és a kialakult helyzet miatt meg kellett szakítaniuk nyaralásukat.
Az Egyiptomban nyaraló utasok közlése szerint az országban érezhető feszültségből az üdülőterületek semmit nem érzékelni, mondta el a szóvivő.

 

Európai gondok

Mint ismeretes, az elmúlt néhány év során évi 360 ezerről 120 ezerre zuhant a magyar piacon a charteres utasok száma. Az idei évben az utazásszervezők tovább racionalizálták kapacitásaikat, kevesebbet mertek kockáztatni. A rossz piaci helyzet, a fizetőképes kereslet évek óta tartó csökkenése, a Malév eltűnése és az arab tavasz eseményei miatt ez az óvatos taktika eddig sikerre vezetett, augusztus közepéig idén csupán egyetlen utazásszervező, a síutak szervezésével foglalkozó Intersí csődölt be, míg korábban jóformán nem volt olyan év, hogy ne dobja be valamelyik tour-operátor a törölközőt. Érdekes módon azonban a Best Reisen bedőlése előtt két nappal fizetésképtelenséget jelentett a szegedi Emerald Travel, amely azonban jóval kevesebb személyt utaztatott, mint a Best.

Azonban nemcsak itthon, Európa-szerte is rossz év az idei az utazásszervezőknek. Szlovákiában az idei szezonban már három utazási iroda dobta be a törölközőt, a nyár elején pedig a 19 éve működő német GTI Travel és a cégcsoporthoz tartozó török Sky Airlines charter-légitársaság dőlt be.

A Best Reisen a Neckermann mögött Magyarország második legnagyobb forgalmú utazásszervezője volt, amely Romániában és Szlovákiában, korábban pedig Szerbiában is működtetett leányvállalatokat. Az iroda az idén ünnepelte 18. születésnapját. A társaság az idei évre a 2012. évi 1,2-ről 1,3 milliárd forintra növelte vagyoni biztosítékát, ugyanakkor társcégét, a főleg tunéziai és egyiptomi utak szervezésével foglalkozó Medina Tourst megszüntette, magába olvasztotta. Az iroda az idei szezonban több másik hazai tour-operátorral közösen üzemeltetett charterláncokat Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba, továbbá a legnépszerűbb mediterrán úti célokba.

Kármentő versenytársak


Augusztus végére már csaknem minden utas hazaérkezett a Best Reisen utazási iroda károsultjai közül. A QBE biztosítóhoz 480 kárbejelentés érkezett azoktól, akik már
nem tudtak elutazni, és még mintegy 250 bejelentésre számítanak – mondta el Dénes Attila, a QBE Magyarországi Fióktelepének vezérigazgatója az MTI-nek.


A végső összesítés szerint mintegy 780 utas maradt külföldön, miután a Best Reisen augusztus 16-án felfüggesztette utazásszervezői tevékenységét, és közülük több mint
700 már hazaérkezett – közölte augusztus 27-én a vezérigazgató. Hozzátette, azok vannak még kint, akik hosszabb nyaralásra fizettek be, illetve az egyéni utazók, de ezek a visszautak minden esetben rendben vannak, gond nélkül haza tudnak majd jönni az utasok.

 A vezérigazgató kitért arra is, hogy a biztosító próbál segíteni azoknak, akik mégis szeretnének elutazni. Először három utazásszervezővel, az Ibusszal, a Neckermannal és a Taurus Reisennel született megállapodás, majd a kör kibővült a Kartago
Toursszal és a Robinson Toursszal.


Dr. Horváth Péter, a QBE Atlasz utasbiztosítás-értékesítési igazgatója később kérdésünkre elmondta, hogy elsősorban a Best Reisennél direktben foglaló utasok számára kínálnak utakat a megállapodást aláíró utazásszervezők, ugyanakkor
a viszonteladó irodákat sem hagyták ki az utasok kárpótlásából. Az ő
esetükben a biztosító először ellenőrzi, hogy a viszonteladó valóban átutalta-e a részvételi díjat (vagy annak egy részét) a Best Reisennek, és ha ez így volt, akkor a biztosító igazolásával foglalhatnak az irodák új utazást a pórul járt ügyfélnek.


Azoknak a károsultaknak, akik nem kívánnak mással, esetleg máshová utazni, a szakember szerint szeptember végén, október elején kezdik majd el kifizetni a kárigényeket. A dolgok állása szerint az iroda vagyoni biztosítéka teljes mértékben
elegendő lesz ehhez. Ez összesen 2000 utast jelent, mivel egy-egy foglalás több személyt takar.

 

Befektetőre várva

A cég tulajdonosa, Ali Hamrouni a főszezon elején a nehéz piaci helyzettel kapcsolatban lapunknak nyilatkozva kiemelte az utazásszervezők együttműködésének fontosságát, és arról is beszélt, hogy potenciális befektetőkkel folytat tárgyalásokat, akik megvásárolnák az utazásszervezőt. Értesüléseink szerint az egyik nagy nemzetközi utazásszer-vezővel közel fél évig folytak az egyeztetések, míg végül a multi visszatáncolt a Best Reisen felvásárlásától. Ezek után nem sokkal új vevőjelölt került képbe, egy európai és egyiptomi hátterű szállodai és utazásszervezői csoport. Ezzel a társasággal – amely egyebek mellett 16 egyiptomi szállodát is üzemeltet – már a végső fázisban voltak a tárgyalások, amikor a véres események miatt több európai állam is levette a biztonságos úti célok listájáról Egyiptomot. A potenciális befektető, amelynek az európai utasok evakuálása és az üresen maradt tengerparti szállodák gondja egyszerre szakadt a nyakába, nem tudott időt és energiát szakítani a Best Reisen-ügyletre. Mivel a vételár első részletére már számítottak a Bestnél, annak elmaradása adta a végső lökést a fizetésképtelenség bejelentéséhez. Így tulajdonképpen a tragikus egyiptomi események vezettek konkrétan és áttételesen az iroda csődjéhez. Az anyacég csődjét követően a Best szlovákiai és romániai leányvállalatai is lehúzták a rolót. Az mára kiderült, hogy a Best Reisen csődje minimális közvetlen kárt okoz a piacon, mivel vagyoni biztosítékuk nagy valószínűséggel fedezi a jelenleg külföldön tartózkodó utasok hazahozatalának költségét és a még el nem utazott ügyfelek kártalanítását. A korábbi évek során azonban nem volt ez mindig így, voltak olyan esetek, amikor hónapok múlva és csak a befizetett összegnek a harmadát kapták meg a károsultak. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy az évek során jelentősen szigorították az utazásszervezők vagyoni biztosítékának szabályait, és az ellenőrzés is keményebbé vált. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy egy ilyen csőd gyengíti a nagyközönség utazási irodákba vetett bizalmát. Az alkalmat kihasználva több internetes fórumon is arról győzködték a szakmához kevéssé értő laikusok az olvasókat, hogy az utazási irodák napjai meg vannak számlálva. A Best külföldről hazatérő utasai ugyanakkor szinte mindannyian arról számoltak be, hogy jól megszervezett, színvonalas programon vettek részt, és nem értették, hogyan következhetett be a szomorú esemény.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.