A máltai konyha 

A máltai konyha jó példája annak, hogy egy kis helyen, ha sokféle kultúra keveredik, akkor ott igen sokszínű konyhaművészet alakul ki. A máltai konyha rusztikus jellegű, és a szigetország adottságainak megfelelően elsősorban a halászatra alapul, bár igen sok gyümölcs és zöldség is fellelhető a máltai ételekben.

Magyarország: folyók, tavak, jó helyek 

Magyarország folyóinak nagy része a szomszédos országok magasabb vidékein ered, a két fő vízgyűjtő, a Duna és a Tisza tovább is halad. Számos vízi útvonal csalogatja a vizek szerelmeseit, és tavakban is gazdag az ország. A Balaton, a Velencei- tó, a Fertőtó és a Tisza-tó mellett kellemes környezetben, számos kisebb tó és víztározó található, amelyek ugyancsak kiváló lehetőségeket nyújtanak a vízi sportokhoz.

Búvárok paradicsoma 

A máltai szigetcsoport a Földközitenger fontos búvárcélpontjai közé tartozik. Málta, a „nagy sziget”, Gozo, Calypso nimfa rejtélyes szigete és a Kék Lagúnától híres Comino méltán népszerű a búvárok körében. Nyáron a tenger kellemes hőmérsékletű, 24-25 °C körüli, de télen sem hűl 13-15°C alá.

Budapesten a III. Európai Turizmus Fórum 

Brüsszel és Velence után 2004. október 15–16. között fővárosunkban vitatja meg a turizmus szektor kihívásait az immár 25 tagúra bővült Európai Unió országaiból érkező közel félezer szakember. A rendezvényen jelen lesznek az Európai Bizottság, valamint az európai turisztikai szervezetek és a civil társadalom képviselői is.

Ciprus, minden évszakban az élmények szigete! 

Ciprus, minden évszakban az élmények szigete!

Máltai kincsvadászat 

Va­rázs­la­tos szín­folt­ja a mál­tai kul­tú­rá­nak a min­den he­lyi la­kost és ide­lá­to­ga­tó tu­ris­tát moz­gó­sí­tó festa. Ez a kü­lön­le­ges, min­den nyá­ri hét­vé­gén új­já­é­le­dő val­lá­si ün­nep ko­moly tár­sa­dal­mi ese­mény a he­lyi­ek éle­té­ben.

A golfturizmus lehetőségei a régióban 

Noha régiónkban évtizedeken át tiltották és az elit sportjának bélyegezték, a golf az utóbbi években látványos fejlődésnek indult Kelet-Közép- Európában is. A szabadidő és az arra fordítható jövedelem növekedése, az egyre több és jobb pálya, a bővülő televíziós jelenlét és a fejlesztésekre fordítható uniós támogatások elérhetősége további lendületet adhat a sportág fejlesztésének - ez volt az egyik legfőbb konklúziója a KPMG május végi, budapesti Golf Business Forumának. A kétnapos, Európában példa nélküli konferencián 25 ország képviseletében uniós és kormányzati tisztségviselők, turisztikai szakemberek, ingatlanfejlesztők, befektetők, golfpálya-üzemeltetők és -tervezők vitatták meg a sportág üzleti kérdéseit és fejlesztési lehetőségeit.

Bérautók úton Európába 

Az idei év első néhány hónapjában több olyan esemény is történt a hazai autókölcsönző szakmában, ami a terület gazdasági élénkülésére utal. Februárban nyitotta meg nemzetközi adminisztrációs központját Budapesten az Avis, márciusban jelentette be a Dollar – Thrifty Rent A Car, hogy a nagy multinacionális kölcsönzők közül utolsóként ők is belépnek a magyar piacra. Közben a Hertz egymás után avatja fel új vidéki kirendeltségeit, februárban adták át a debreceni kirendeltséget, de az év folyamán Nyíregyházán és Kecskeméten is megveti lábát a vállalkozás.

Azonos hotelszoba eltérő árakon 

A KPMG nemzetközi felmérése szerint a szállodák más-más árakon kínálják szobáikat a különböző értékesítési csatornákon. A tanácsadó társaság világszerte 310 hotelben vizsgálta, hogyan változnak a szobaárak attól függően, hogy a vendég közvetlen vagy közvetett úton foglal szobát. A felmérésben 13 ország vett részt, köztük térségünkből Magyarország és Csehország.

Összefogással nyertek PEA-pályázaton 

A Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjait gyorsítandó, PEA – ra (Pályázat Előkészítő Alap) is lehetett ötleteket benyújtani. A határidő lejártáig összesen 1209, ezen belül a turisztikai vonzerők fejlesztésére 291 projektet terjesztettek be. A kevés sikeres pályázó egyike a Tokaj Mikrorégióért Alapítvány, amely a térséget a világörökségi logó zászlója alatt, közös stratégia alapján kívánja vonzóbbá tenni a turisták és a befektetők számára. Klabán Zoltán Sándor projektmenedzsert kérdeztük a részletekről.

Az EU-csatlakozás küszöbén 

Málta ismertsége a csatlakozást követően – a többi új tagállamhoz hasonlóan – ugrásszerűen nőni fog, mivel minden új tagország megjelenik majd az EU képviseletein keresztül világszerte.

Minden, amit tudni érdemes az idei turisztikai pályázatokról 

A 2 He­ti Tu­riz­mus 2004/3. szá­má­ban már kö­zöl­tünk in­for­má­ci­ó­kat a 2004. évi tu­risz­ti­kai pá­lyá­za­tok­ról. Az­óta meg­je­len­tek a pon­tos pá­lyá­za­ti ki­írá­sok és fel­té­te­lek, ame­lye­ket aláb­bi ös­­sze­ál­lí­tá­sunk­ban igyek­szünk meg­osz­ta­ni az ér­de­kel­tek­kel. 2004-ben 650 mil­lió fo­rin­tos köz­pon­ti for­rás áll ren­del­ke­zés­re tisz­tán a Gaz­da­sá­gi és Köz­le­ke­dé­si Mi­nisz­té­ri­um ál­tal fi­nan­szí­ro­zott köz­pon­ti pá­lyá­za­tok­ra. Emel­lett egy mint­egy tíz­szer ek­ko­ra, kö­zel 6,5 mil­li­árd fo­rint ös­­szeg is le­hív­ha­tó az uni­ós társ­fi­nan­szí­ro­zás­sal meg­va­ló­su­ló tu­risz­ti­kai pá­lyá­za­tok ke­re­tei kö­zött. Így idén ös­­sze­sen 7 116,7 mil­lió fo­rint áll ren­del­ke­zés­re ide­gen­for­gal­mi ter­mék­fej­lesz­tés­re.

Nászút és esküvő a szigeten 

A Mál­tai Ide­gen­for­gal­mi Hi­va­tal, az Air Malta, a 2Heti Tu­riz­mus és a Mál­tá­ra szer­ve­ző tour-ope­rá­to­rok egy cso­port­ja (Bu­da­vár Tours, Challenge Hun­ga­ry, TUI, Neckermann, Unitravel) egy kö­zös já­ték­ra és uta­zás­ra in­vi­tál min­den ked­ves uta­zá­si iro­dai kol­lé­gát.

Ács Viktória 

„One man show” – ő így ne­ve­zi, amit csi­nál. Hi­szen egy sze­mély­ben nép­sze­rű­sí­ti Ma­gyar­or­szá­gon Cip­rust, a tő­lünk 2050 km-re lé­vő föld­kö­zi-ten­ge­ri szi­ge­tet. 2002 ja­nu­ár­já­ban kezd­te a mun­ká­ját, a rá­kö­vet­ke­ző év­ben már nyolc szá­za­lék­kal több hon­fi­tár­sunk uta­zott Cip­rus­ra. Per­sze nem mi­at­ta, mond­ja er­re sze­ré­nyen, ha­nem azért, mert egy­re töb­ben dön­te­nek úgy, hogy ezt a cso­dá­la­tos he­lyet egy­szer vagy több­ször lát­ni kell.

Állami szerepvállalás szükséges 

Lengyel Márton stratégiai gondolkodóként, oktatóként, a hazai turizmus megújításának kezdeményezőjeként ismert és elismert szakember, a magyar turizmus emblematikus alakja.

Turisztikai trendek Európában 

Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.

Joe és Sally megérkezett 

Joe és Sally, a két pingvin világ körüli utazáson vett részt, alkotójuk, Willy Puchner jóvoltából. Azonban már Ausztriába érkeztek, így egész éven át ráérnek az országot szimbolizálni az Österreich Werbung (ÖW) ötlete alapján. Ha valaki mindebből egy kukkot sem ért, olvassa el az idei, 29. austrian travel businessről (atb) szóló beszámolónkat, ebből minden kiderül…

Turizmusstatisztika a csatlakozás küszöbén 

A megbízható statisztikai rendszer a korrekt gazdasági tervezés egyik alapja. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk szempontjából döntő jelentőségű, hogy az adatszolgáltatás megfeleljen az európai sztenderdeknek. Ezen a területen jól állunk – tudtuk meg dr. Probáld Ákostól, a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatásstatisztikai Főosztályának vezetőjétől.

Takarékos idei tervek 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban közzétette az idei év gazdaságfejlesztésre meghirdetett pályázati lehetőségeit, majd az ezekhez kapcsolódó 22 felhívást, amelyhez az Európai Unió biztosít támogatást. A GKM összesen 36 pályázatot hirdet meg 33 milliárd forintos költségkerettel. Ebből 19 milliárd a megcélzott uniós forrás.

Utaznak-e a németek 2004-ben? 

A több évtizede rendszeresen végzett, a német lakosság utazási szokásait vizsgáló Reiseanalyse felmérés eredményei szerint az utazásszervező piac kereslete 2000 óta csökkenést mutat, azonban még 2003-ban is meghaladta az 1999. évi szintet. Az utazásszervezőket érintő főbb problémák között kell kiemelni, hogy a terrortámadások és az iraki háború következtében megváltoztak a célterületek, a megnövekedett internethasználatnak köszönhetően emelkedett a közvetlen foglalások száma; az egyre tapasztaltabb utazók pedig egyéni igényekkel, elvárásokkal rendelkeznek. A német lakosság utazásait az elmúlt években negatívan befolyásolta továbbá a kedvezőtlen gazdasági helyzet és a politikai bizonytalanság, amelynek következtében az utazások száma (mintegy 62 millió szabadidős célú utazás) 2000 óta stagnál, illetve kismértékű visszaesés jellemzi.

Régiók rejtelmei 

Európai Uniós szótárunk szinte leggyakrabban használt kifejezése a régió. Mégis, lényegéről nagyon keveset tudunk. Mivel ezúttal nem turisztikai régiókról lesz szó, Forman Balázs egyetemi adjunktust (Budapesti Közgazdasági Egyetem) kértük meg az uniós régiók rejtelmeinek tisztázására.

Kártérítés az elmaradt nyaralási örömök miatt 

Ilyen és ehhez hasonló címekkel borzolták nemrégiben a kedélyeket a hazai napilapok, nem először és nyilván nem utoljára okozva főfájást az utazásszervezőknek. Az Európai Bíróság döntése az utazással kapcsolatos, nem anyagi jellegű kártérítést illetően májustól precedens értékű lesz Magyarországon is. Körbejártuk a témát.

Az élet napos oldala 

Hamisíthatatlan magyar temperamentum – gondolhatják róla osztrák barátai, ismerősei. Pezseg körülötte a levegő tele van ötletekkel, és biztos kézzel kormányozza nemcsak saját maga életét, hanem a rá bízott munkaterületet is. Sajben Andrea: végzett a BGF Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Karán, Budapesten. Lak- és munkahelye: Ausztria, Stájerország, Graz.

Döbbenetes fejlődés 

A turista igénye, érdeklődése illetve előítélete Oroszországban állandóan változik. Az utazókkal együtt a szakma is jelentősen változott, és ma már egyre nagyobb annak a jelentősége, hogy melyik utazásszervező melyik desztinációban szerzett tapasztalatokat, mennyire felkészültek referensei, milyen az árszínvonal. Ma már öldöklő küzdelem folyik a cégek között egy-egy népszerű desztinációért, egyegy piaci szegmensért.

Mágikus Galícia 

Mágikus Galícia

Uniós pályázati lehetőségek a turizmusban 

Az elmúlt években a turizmus gazdasági ágazatban jelentős beruházások történtek, amelyekben nagy szerepe volt a támogatási rendszer bőkezűségének is. A fejlesztések új kapacitásokat teremtettek és új feladatokat határoztak meg, a következő évek célja az ágazat jövedelemtermelő képességének növelése. Ehhez nagyon sok eredeti ötletre, látványos, érdekes megoldásra és további forrásokra, lehetőleg minél több támogatásra van szükség. Az év végi tervezésnél sokan keresik céljaik megvalósításához a támogatási lehetőségeket, ezért nem érdektelen vizsgálni a lehetőségeket.

Milyen volt az idei év a turizmusban? 

2002-t valószínűleg nem a turizmus sikeréveként könyvelik el Magyarországon, de külföldön sem. Megkérdeztük a hazai turisztikai szakma képviselőit, ők hogyan értékelik az idei évet, és milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe. Összeállításunkból az is kiderül, hogy az általános nehézségek ellenére néhány vidékünkön egyes szolgáltatók sikeres évet könyvelhetnek el.

Aki számít, jelen volt 

Aki számít, jelen volt

Ha­tal­mas kínálat, óva­tos üz­let­kö­té­sek 

Ha­tal­mas kínálat, óva­tos üz­let­kö­té­sek

Lengyel seregszemle 

Ok­tó­ber 24-27-e kö­zött 13. al­ka­lom­mal ren­dez­ték meg a Tour Salon nem­zet­kö­zi tu­risz­ti­kai ki­ál­lí­tást a len­gyel­or­szá­gi Poz­nańban. Az ese­mény­re a ma­gyar­or­szá­gi Len­gyel Nem­ze­ti Ide­gen­for­gal­mi Kép­vi­se­let meg­hív­ta a szak­ma és a saj­tó kép­vi­se­lő­it.

Zala megye zarándokai 

Két éve van je­len Za­la me­gyé­ben a tel­jes kö­rű ide­gen­for­gal­mi szol­gál­ta­tást nyúj­tó – Neck­er­mann Uta­zá­si Iro­da. Szol­gál­ta­tá­sa­ik mind szé­le­sebb kör­ben tör­té­nő meg­is­mer­te­té­se ér­de­ké­ben a Hor­vát és a Mál­tai Ide­gen­for­gal­mi Hi­va­tal­lal kö­zö­sen ze­nés, tán­cos be­mu­tat­ko­zó na­pot tar­tot­tak Nagy­ka­ni­zsán.

Figula Mihály 

Sok do­log­ban sze­ren­csés. Pél­dá­ul a ne­vét il­le­tő­en: jól meg­je­gyez­he­tő, aki hall­ja, plá­ne, aki kós­tol­ta a bo­rát, nem fe­lej­ti el. Az­tán ab­ban is, hogy a nyír­sé­gi fiú, ami­kor le­en­dő ne­jé­vel el­uta­zott jö­ven­dő apósáékhoz Ba­la­ton­fü­red­re, meg­néz­te a le­gen­dás nagy­szü­lő, a Ba­la­ton-szer­te is­mert Tol­nai Ist­ván pin­cé­sze­tét – és ez­zel ki is je­lö­lő­dött szá­má­ra az út: ná­la is hí­re­sebb bo­rász lesz. Má­ra ez va­ló­ra vált.

Mál­tai ősz 

Az idei ősz Mál­tán a kul­tu­rá­lis és sport­ese­mé­nyek je­gyé­ben zaj­lik. A sok­fé­le prog­ram­ból íme egy kis íze­lí­tő.

Lengyelországi Világörökségek 

Lengyelországi Világörökségek

A Jordántól keletre 

A turizmus fejlesztésének sokféle módja van, ám a jordán kormány minden bizonnyal megtalálta a leghatékonyabbat. Azt hiszem, valamennyi hazai idegenforgalmi vállalkozás örömmel venné, ha a magyar kormány követné a példát: adókedvezmények és közvetlen támogatás formájában csaknem ötven százalékát állják a magyar turisták tartózkodási költségeinek. Ennek köszönhető, hogy a városszerte látható reklámok nem hazudnak: az egyhetes jordániai nyaralás alapára százezer forint alatt van. Nem csoda, hogy a szezon közepén már heti három charterrel viszik a magyarokat a Vörös-tenger csodálatos nyaralóhelyére, Akabába, ami ráadásul vámszabad terület.

Látványtervezés: az élmény a meghatározó 

A látványtervezés már régóta fontos szerepet játszik a turizmusban. A nemzetközi versenyképesség, az elvárt megtérülés érdekében elérendő bevételek a tervezőket nemcsak a termékösszetétel tekintetében sarkallják egyediség elérésére, hanem a látvány is egyre növekvő szerepű tényező az egyedi élmény, a megkülönböztetés érdekében. A kívánt eredmény elérése általában nem jelentős ráfordítást, inkább szellemes, ötletes tervezést és gondos kivitelezést igényel.

Hucul lovak, kísérleti falu 

Jó ötlet volt a Magyar Turizmus Rt.-től, amikor a „családi” üdülés témájú sajtótúrát megtervezték. Valóban alig van Észak-Magyarországnál változatosabb kínálattal rendelkező régió hazánkban.

A magyar tenger: bemutatkozik a Balaton Régió 

A Szé­che­nyi terv Ba­la­ton Ré­gió tíz­éves gaz­da­ság­fej­lesz­té­si prog­ram­ját az el­múlt év no­vem­ber 29-én Ba­la­ton­al­má­di­ban bo­csá­tot­ták tár­sa­dal­mi vi­tá­ra. A prog­ram stra­té­gi­ai cél­jai kö­zé so­rol­ták ak­kor, hogy a Ba­la­ton Ré­gió tíz éven be­lül Eu­ró­pa ver­seny­ké­pes, mi­nő­sé­gi tu­risz­ti­kai tér­sé­gé­vé vál­jon, hogy ol­dód­jon a tér­ség egy­ol­da­lú gaz­da­sá­gi össze­té­te­le, és meg­te­rem­tőd­je­nek egy új, több lá­bon ál­ló gaz­da­sá­gi szer­ke­zet alap­jai, va­la­mint szá­mot­te­vő­en ja­vul­jon a vál­lal­ko­zá­sok hely­ze­te és a he­lyi la­kos­ság élet­szín­vo­na­la. A tíz­éves prog­ra­mot négy alpro­gram­ra osz­tot­ták fel.

A Széchenyi terv és a Balaton 

A Széchenyi terv és a Balaton

Molnár Judit 

A ma­gyar par­la­men­ti kép­vi­se­lők utaz­ta­tá­sát is­mét az OTP Trav­el Kft. vé­gez­he­ti. Új­ra meg­nyer­ték azt a nyílt köz­be­szer­zé­si pá­lyá­za­tot, ahol a há­rom­éves le­he­tő­sé­get ki­ír­ták. Bár e friss hír kap­csán ta­lál­koz­tunk Mol­nár Ju­dit­tal, az OTP Trav­el Kft. ügy­ve­ze­tő igaz­ga­tó­já­val, ter­mé­sze­te­sen sok min­den más­ról is szó esett Ó ut­cai iro­dá­já­nak hű­vö­sé­ben.

„Ki gé­pen száll fölébe…” 

A rend­szer­vál­tás után – a po­li­ti­kai éle­ten túl – meg­élén­kül­tek a ha­zai kis­re­pü­lő­te­rek is. A re­pü­lés meg­szál­lott­jai, ki­sza­ba­dul­va az ál­lam foj­tó öle­lé­sé­ből, a ma­gyar ka­pi­ta­liz­mus sa­já­tos út­já­ra lép­ve meg­ke­res­ték a mód­ját an­nak, mi­képp re­pül­het­né­nek sa­ját ere­jük­ből. Az ered­mény ele­in­te na­gyon ve­gyes volt, és a hely­zet még ma sem pa­ra­di­cso­mi. A lát­ha­tó ten­den­ci­ák azon­ban biz­ta­tó­ak.

A sze­líd szi­get fog­lyai 

A sze­líd szi­get fog­lyai

In­gat­lanfejlesztési szak­ki­ál­lí­tás Cannes­-ban 

A Marché Inter­na­tion­al des Pro­fes­sion­nels de l’Immobilier ki­fe­je­zés­ből ki­ala­kí­tott mo­za­ik­szó – a MIPIM – a vi­lág egyik leg­na­gyobb in­gat­lan­fej­lesz­té­si és be­ru­há­zá­si szak­ki­ál­lí­tá­sát je­lö­li. Min­den év ko­ra ta­va­szán Cannes­-ban meg­ren­de­zés­re ke­rü­lő szak­ki­ál­lí­tás a vi­lág szin­te min­den tá­já­ról vonz­za az ér­dek­lő­dő­ket. A ki­ál­lí­tás ki­fe­je­zet­ten szak­mai; csak re­giszt­rált cé­gek, il­let­ve sze­mé­lyek lá­to­gat­hat­ják, a nagy­kö­zön­ség meg­je­le­né­se tel­je­sen ki­zárt.

Élet a fel­vé­te­li be­szél­ge­tés után 

Va­jon egy fel­vé­te­li be­szél­ge­tést kö­ve­tő­en mi a te­en­dőnk? Ha ne­künk is tet­szik az ál­lás, és úgy érez­zük, esé­lyünk van rá – ho­gyan tisz­táz­hat­juk a mun­ka­kö­rül­mé­nye­ket, fel­té­te­le­ket, és ho­gyan hoz­zuk szó­ba azt, men­­nyit ke­re­sünk majd?

Fellendülés előtt az ökoturizmus 

Fellendülés előtt az ökoturizmus

Munkaerő-kiválasztás: jöhet, nem jöhet 

Március elején, 5. számunkban bemutattuk, ideális esetben milyen szempontok szerint történik a munkaerő-kiválasztás. Felhívtuk a figyelmet arra, a cégek vezetőinek mit kell tenniük ahhoz, hogy hosszú távon megfelelő munkaerőt találjanak. Azt is bemutattuk, ideális esetben mit kell figyelembe venni ahhoz, hogy valaki megkapja az állást, illetve milyen szempontok alapján dönthetünk arról, ha valaki a jelentkezők közül nem a megfelelő. Most két szakemberrel, két humánpolitikai igazgatóval beszélgetünk arról, náluk hogyan működik a mukaerő-kiválasztás és -felvétel, és ha valaki náluk sikerrel vette az akadályt, területükön szerveznek-e továbbképzést és az hogyan zajlik.

Előny a hazai pályán 

Előny a hazai pályán

Különleges kastélyvilág 

Különleges kastélyvilág
Feliratkozás a Turizmus Online hírlevelére

Álláshirdetések

Munkatársat vagy munkát keres?

Adja fel hirdetését a Turizmus Online portálon, a turisztikai szakma honlapján! Leendő kollégái is minket olvasnak - válasszon csomagjaink közül!