Turizmus Online cikkei
A máltai konyha
A máltai konyha jó példája annak, hogy egy kis helyen, ha sokféle kultúra keveredik, akkor ott igen sokszínű konyhaművészet alakul ki. A máltai konyha rusztikus jellegű, és a szigetország adottságainak megfelelően elsősorban a halászatra alapul, bár igen sok gyümölcs és zöldség is fellelhető a máltai ételekben.
Magyarország: folyók, tavak, jó helyek
Magyarország folyóinak nagy része a szomszédos országok magasabb vidékein ered, a két fő vízgyűjtő, a Duna és a Tisza tovább is halad. Számos vízi útvonal csalogatja a vizek szerelmeseit, és tavakban is gazdag az ország. A Balaton, a Velencei- tó, a Fertőtó és a Tisza-tó mellett kellemes környezetben, számos kisebb tó és víztározó található, amelyek ugyancsak kiváló lehetőségeket nyújtanak a vízi sportokhoz.
Búvárok paradicsoma
A máltai szigetcsoport a Földközitenger fontos búvárcélpontjai közé tartozik. Málta, a „nagy sziget”, Gozo, Calypso nimfa rejtélyes szigete és a Kék Lagúnától híres Comino méltán népszerű a búvárok körében. Nyáron a tenger kellemes hőmérsékletű, 24-25 °C körüli, de télen sem hűl 13-15°C alá.
Budapesten a III. Európai Turizmus Fórum
Brüsszel és Velence után 2004. október 15–16. között fővárosunkban vitatja meg a turizmus szektor kihívásait az immár 25 tagúra bővült Európai Unió országaiból érkező közel félezer szakember. A rendezvényen jelen lesznek az Európai Bizottság, valamint az európai turisztikai szervezetek és a civil társadalom képviselői is.
Ciprus, minden évszakban az élmények szigete!
Ciprus, minden évszakban az élmények szigete!
Máltai kincsvadászat
Varázslatos színfoltja a máltai kultúrának a minden helyi lakost és idelátogató turistát mozgósító festa. Ez a különleges, minden nyári hétvégén újjáéledő vallási ünnep komoly társadalmi esemény a helyiek életében.
A golfturizmus lehetőségei a régióban
Noha régiónkban évtizedeken át tiltották és az elit sportjának bélyegezték, a golf az utóbbi években látványos fejlődésnek indult Kelet-Közép- Európában is. A szabadidő és az arra fordítható jövedelem növekedése, az egyre több és jobb pálya, a bővülő televíziós jelenlét és a fejlesztésekre fordítható uniós támogatások elérhetősége további lendületet adhat a sportág fejlesztésének - ez volt az egyik legfőbb konklúziója a KPMG május végi, budapesti Golf Business Forumának. A kétnapos, Európában példa nélküli konferencián 25 ország képviseletében uniós és kormányzati tisztségviselők, turisztikai szakemberek, ingatlanfejlesztők, befektetők, golfpálya-üzemeltetők és -tervezők vitatták meg a sportág üzleti kérdéseit és fejlesztési lehetőségeit.
Bérautók úton Európába
Az idei év első néhány hónapjában több olyan esemény is történt a hazai autókölcsönző szakmában, ami a terület gazdasági élénkülésére utal. Februárban nyitotta meg nemzetközi adminisztrációs központját Budapesten az Avis, márciusban jelentette be a Dollar – Thrifty Rent A Car, hogy a nagy multinacionális kölcsönzők közül utolsóként ők is belépnek a magyar piacra. Közben a Hertz egymás után avatja fel új vidéki kirendeltségeit, februárban adták át a debreceni kirendeltséget, de az év folyamán Nyíregyházán és Kecskeméten is megveti lábát a vállalkozás.
Azonos hotelszoba eltérő árakon
A KPMG nemzetközi felmérése szerint a szállodák más-más árakon kínálják szobáikat a különböző értékesítési csatornákon. A tanácsadó társaság világszerte 310 hotelben vizsgálta, hogyan változnak a szobaárak attól függően, hogy a vendég közvetlen vagy közvetett úton foglal szobát. A felmérésben 13 ország vett részt, köztük térségünkből Magyarország és Csehország.
Összefogással nyertek PEA-pályázaton
A Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjait gyorsítandó, PEA – ra (Pályázat Előkészítő Alap) is lehetett ötleteket benyújtani. A határidő lejártáig összesen 1209, ezen belül a turisztikai vonzerők fejlesztésére 291 projektet terjesztettek be. A kevés sikeres pályázó egyike a Tokaj Mikrorégióért Alapítvány, amely a térséget a világörökségi logó zászlója alatt, közös stratégia alapján kívánja vonzóbbá tenni a turisták és a befektetők számára. Klabán Zoltán Sándor projektmenedzsert kérdeztük a részletekről.
Az EU-csatlakozás küszöbén
Málta ismertsége a csatlakozást követően – a többi új tagállamhoz hasonlóan – ugrásszerűen nőni fog, mivel minden új tagország megjelenik majd az EU képviseletein keresztül világszerte.
Minden, amit tudni érdemes az idei turisztikai pályázatokról
A 2 Heti Turizmus 2004/3. számában már közöltünk információkat a 2004. évi turisztikai pályázatokról. Azóta megjelentek a pontos pályázati kiírások és feltételek, amelyeket alábbi összeállításunkban igyekszünk megosztani az érdekeltekkel.
2004-ben 650 millió forintos központi forrás áll rendelkezésre tisztán a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által finanszírozott központi pályázatokra. Emellett egy mintegy tízszer ekkora, közel 6,5 milliárd forint összeg is lehívható az uniós társfinanszírozással megvalósuló turisztikai pályázatok keretei között. Így idén összesen 7 116,7 millió forint áll rendelkezésre idegenforgalmi termékfejlesztésre.
Nászút és esküvő a szigeten
A Máltai Idegenforgalmi Hivatal, az Air Malta, a 2Heti Turizmus és a Máltára szervező tour-operátorok egy csoportja (Budavár Tours, Challenge Hungary, TUI, Neckermann, Unitravel) egy közös játékra és utazásra invitál minden kedves utazási irodai kollégát.
Ács Viktória
„One man show” – ő így nevezi, amit csinál. Hiszen egy személyben népszerűsíti Magyarországon Ciprust, a tőlünk 2050 km-re lévő földközi-tengeri szigetet. 2002 januárjában kezdte a munkáját, a rákövetkező évben már nyolc százalékkal több honfitársunk utazott Ciprusra. Persze nem miatta, mondja erre szerényen, hanem azért, mert egyre többen döntenek úgy, hogy ezt a csodálatos helyet egyszer vagy többször látni kell.
Állami szerepvállalás szükséges
Lengyel Márton stratégiai gondolkodóként, oktatóként, a hazai turizmus megújításának kezdeményezőjeként ismert és elismert szakember, a magyar turizmus emblematikus alakja.
Turisztikai trendek Európában
Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.
Joe és Sally megérkezett
Joe és Sally, a két pingvin világ körüli utazáson vett részt, alkotójuk, Willy Puchner jóvoltából. Azonban már Ausztriába érkeztek, így egész éven át ráérnek az országot szimbolizálni az Österreich Werbung (ÖW) ötlete alapján. Ha valaki mindebből egy kukkot sem ért, olvassa el az idei, 29. austrian travel businessről (atb) szóló beszámolónkat, ebből minden kiderül…
Turizmusstatisztika a csatlakozás küszöbén
A megbízható statisztikai rendszer a korrekt gazdasági tervezés egyik alapja. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk szempontjából döntő jelentőségű, hogy az adatszolgáltatás megfeleljen az európai sztenderdeknek. Ezen a területen jól állunk – tudtuk meg dr. Probáld Ákostól, a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatásstatisztikai Főosztályának vezetőjétől.
Takarékos idei tervek
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban közzétette az idei év gazdaságfejlesztésre meghirdetett pályázati lehetőségeit, majd az ezekhez kapcsolódó 22 felhívást, amelyhez az Európai Unió biztosít támogatást. A GKM összesen 36 pályázatot hirdet meg 33 milliárd forintos költségkerettel. Ebből 19 milliárd a megcélzott uniós forrás.
Utaznak-e a németek 2004-ben?
A több évtizede rendszeresen végzett, a német lakosság utazási szokásait vizsgáló Reiseanalyse felmérés eredményei szerint az utazásszervező piac kereslete 2000 óta csökkenést mutat, azonban még 2003-ban is meghaladta az 1999. évi szintet. Az utazásszervezőket érintő főbb problémák között kell kiemelni, hogy a terrortámadások és az iraki háború következtében megváltoztak a célterületek, a megnövekedett internethasználatnak köszönhetően emelkedett a közvetlen foglalások száma; az egyre tapasztaltabb utazók pedig egyéni igényekkel, elvárásokkal rendelkeznek. A német lakosság utazásait az elmúlt években negatívan befolyásolta továbbá a kedvezőtlen gazdasági helyzet és a politikai bizonytalanság, amelynek következtében az utazások száma (mintegy 62 millió szabadidős célú utazás) 2000 óta stagnál, illetve kismértékű visszaesés jellemzi.
Régiók rejtelmei
Európai Uniós szótárunk szinte leggyakrabban használt kifejezése a régió. Mégis, lényegéről nagyon keveset tudunk. Mivel ezúttal nem turisztikai régiókról lesz szó, Forman Balázs egyetemi adjunktust (Budapesti Közgazdasági Egyetem) kértük meg az uniós régiók rejtelmeinek tisztázására.
Kártérítés az elmaradt nyaralási örömök miatt
Ilyen és ehhez hasonló címekkel borzolták nemrégiben a kedélyeket a hazai napilapok, nem először és nyilván nem utoljára okozva főfájást az utazásszervezőknek. Az Európai Bíróság döntése az utazással kapcsolatos, nem anyagi jellegű kártérítést illetően májustól precedens értékű lesz Magyarországon is. Körbejártuk a témát.
Az élet napos oldala
Hamisíthatatlan magyar temperamentum – gondolhatják róla osztrák barátai, ismerősei. Pezseg körülötte a levegő tele van ötletekkel, és biztos kézzel kormányozza nemcsak saját maga életét, hanem a rá bízott munkaterületet is. Sajben Andrea: végzett a BGF Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Karán, Budapesten. Lak- és munkahelye: Ausztria, Stájerország, Graz.
Döbbenetes fejlődés
A turista igénye, érdeklődése illetve előítélete Oroszországban állandóan változik. Az utazókkal együtt a szakma is jelentősen változott, és ma már egyre nagyobb annak a jelentősége, hogy melyik utazásszervező melyik desztinációban szerzett tapasztalatokat, mennyire felkészültek referensei, milyen az árszínvonal. Ma már öldöklő küzdelem folyik a cégek között egy-egy népszerű desztinációért, egyegy piaci szegmensért.
Mágikus Galícia
Mágikus Galícia
Uniós pályázati lehetőségek a turizmusban
Az elmúlt években a turizmus gazdasági ágazatban jelentős beruházások történtek, amelyekben nagy szerepe volt a támogatási rendszer bőkezűségének is. A fejlesztések új kapacitásokat teremtettek és új feladatokat határoztak meg, a következő évek célja az ágazat jövedelemtermelő képességének növelése. Ehhez nagyon sok eredeti ötletre, látványos, érdekes megoldásra és további forrásokra, lehetőleg minél több támogatásra van szükség. Az év végi tervezésnél sokan keresik céljaik megvalósításához a támogatási lehetőségeket, ezért nem érdektelen vizsgálni a lehetőségeket.
Milyen volt az idei év a turizmusban?
2002-t valószínűleg nem a turizmus sikeréveként könyvelik el Magyarországon, de külföldön sem. Megkérdeztük a hazai turisztikai szakma képviselőit, ők hogyan értékelik az idei évet, és milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe. Összeállításunkból az is kiderül, hogy az általános nehézségek ellenére néhány vidékünkön egyes szolgáltatók sikeres évet könyvelhetnek el.
Aki számít, jelen volt
Aki számít, jelen volt
Hatalmas kínálat, óvatos üzletkötések
Hatalmas kínálat, óvatos üzletkötések
Lengyel seregszemle
Október 24-27-e között 13. alkalommal rendezték meg a Tour Salon nemzetközi turisztikai kiállítást a lengyelországi Poznańban. Az eseményre a magyarországi Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet meghívta a szakma és a sajtó képviselőit.
Zala megye zarándokai
Két éve van jelen Zala megyében a teljes körű idegenforgalmi szolgáltatást nyújtó – Neckermann Utazási Iroda. Szolgáltatásaik mind szélesebb körben történő megismertetése érdekében a Horvát és a Máltai Idegenforgalmi Hivatallal közösen zenés, táncos bemutatkozó napot tartottak Nagykanizsán.
Figula Mihály
Sok dologban szerencsés. Például a nevét illetően: jól megjegyezhető, aki hallja, pláne, aki kóstolta a borát, nem felejti el. Aztán abban is, hogy a nyírségi fiú, amikor leendő nejével elutazott jövendő apósáékhoz Balatonfüredre, megnézte a legendás nagyszülő, a Balaton-szerte ismert Tolnai István pincészetét – és ezzel ki is jelölődött számára az út: nála is híresebb borász lesz. Mára ez valóra vált.
Máltai ősz
Az idei ősz Máltán a kulturális és sportesemények jegyében zajlik. A sokféle programból íme egy kis ízelítő.
Lengyelországi Világörökségek
Lengyelországi Világörökségek
A Jordántól keletre
A turizmus fejlesztésének sokféle módja van, ám a jordán kormány minden bizonnyal megtalálta a leghatékonyabbat. Azt hiszem, valamennyi hazai idegenforgalmi vállalkozás örömmel venné, ha a magyar kormány követné a példát: adókedvezmények és közvetlen támogatás formájában csaknem ötven százalékát állják a magyar turisták tartózkodási költségeinek. Ennek köszönhető, hogy a városszerte látható reklámok nem hazudnak: az egyhetes jordániai nyaralás alapára százezer forint alatt van. Nem csoda, hogy a szezon közepén már heti három charterrel viszik a magyarokat a Vörös-tenger csodálatos nyaralóhelyére, Akabába, ami ráadásul vámszabad terület.
Látványtervezés: az élmény a meghatározó
A látványtervezés már régóta fontos szerepet játszik a turizmusban. A nemzetközi versenyképesség, az elvárt megtérülés érdekében elérendő bevételek a tervezőket nemcsak a termékösszetétel tekintetében sarkallják egyediség elérésére, hanem a látvány is egyre növekvő szerepű tényező az egyedi élmény, a megkülönböztetés érdekében. A kívánt eredmény elérése általában nem jelentős ráfordítást, inkább szellemes, ötletes tervezést és gondos kivitelezést igényel.
Hucul lovak, kísérleti falu
Jó ötlet volt a Magyar Turizmus Rt.-től, amikor a „családi” üdülés témájú sajtótúrát megtervezték. Valóban alig van Észak-Magyarországnál változatosabb kínálattal rendelkező régió hazánkban.
A magyar tenger: bemutatkozik a Balaton Régió
A Széchenyi terv Balaton Régió tízéves gazdaságfejlesztési programját az elmúlt év november 29-én Balatonalmádiban bocsátották társadalmi vitára. A program stratégiai céljai közé sorolták akkor, hogy a Balaton Régió tíz éven belül Európa versenyképes, minőségi turisztikai térségévé váljon, hogy oldódjon a térség egyoldalú gazdasági összetétele, és megteremtődjenek egy új, több lábon álló gazdasági szerkezet alapjai, valamint számottevően javuljon a vállalkozások helyzete és a helyi lakosság életszínvonala. A tízéves programot négy alprogramra osztották fel.
A Széchenyi terv és a Balaton
A Széchenyi terv és a Balaton
Molnár Judit
A magyar parlamenti képviselők utaztatását ismét az OTP Travel Kft. végezheti. Újra megnyerték azt a nyílt közbeszerzési pályázatot, ahol a hároméves lehetőséget kiírták. Bár e friss hír kapcsán találkoztunk Molnár Judittal, az OTP Travel Kft. ügyvezető igazgatójával, természetesen sok minden másról is szó esett Ó utcai irodájának hűvösében.
„Ki gépen száll fölébe…”
A rendszerváltás után – a politikai életen túl – megélénkültek a hazai kisrepülőterek is. A repülés megszállottjai, kiszabadulva az állam fojtó öleléséből, a magyar kapitalizmus sajátos útjára lépve megkeresték a módját annak, miképp repülhetnének saját erejükből. Az eredmény eleinte nagyon vegyes volt, és a helyzet még ma sem paradicsomi. A látható tendenciák azonban biztatóak.
A szelíd sziget foglyai
A szelíd sziget foglyai
Ingatlanfejlesztési szakkiállítás Cannes-ban
A Marché International des Professionnels de l’Immobilier kifejezésből kialakított mozaikszó – a MIPIM – a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztési és beruházási szakkiállítását jelöli. Minden év kora tavaszán Cannes-ban megrendezésre kerülő szakkiállítás a világ szinte minden tájáról vonzza az érdeklődőket. A kiállítás kifejezetten szakmai; csak regisztrált cégek, illetve személyek látogathatják, a nagyközönség megjelenése teljesen kizárt.
Élet a felvételi beszélgetés után
Vajon egy felvételi beszélgetést követően mi a teendőnk? Ha nekünk is tetszik az állás, és úgy érezzük, esélyünk van rá – hogyan tisztázhatjuk a munkakörülményeket, feltételeket, és hogyan hozzuk szóba azt, mennyit keresünk majd?
Fellendülés előtt az ökoturizmus
Fellendülés előtt az ökoturizmus
Munkaerő-kiválasztás: jöhet, nem jöhet
Március elején, 5. számunkban bemutattuk, ideális esetben milyen szempontok szerint történik a munkaerő-kiválasztás. Felhívtuk a figyelmet arra, a cégek vezetőinek mit kell tenniük ahhoz, hogy hosszú távon megfelelő munkaerőt találjanak. Azt is bemutattuk, ideális esetben mit kell figyelembe venni ahhoz, hogy valaki megkapja az állást, illetve milyen szempontok alapján dönthetünk arról, ha valaki a jelentkezők közül nem a megfelelő. Most két szakemberrel, két humánpolitikai igazgatóval beszélgetünk arról, náluk hogyan működik a mukaerő-kiválasztás és -felvétel, és ha valaki náluk sikerrel vette az akadályt, területükön szerveznek-e továbbképzést és az hogyan zajlik.
Előny a hazai pályán
Előny a hazai pályán
Különleges kastélyvilág
Különleges kastélyvilág