A tengerbe zuhant az AirAsia eltűnt repülőgépe

Az AirAsia Indonesia járata Jáva szigetéről tartott Szingapúrba, a Jáva-tenger felett repülve azonban megszakadt a kapcsolat a légiirányítással. A roncsokat később a tengerben találták meg. 

Az AirAsia Indonesia diszkont légitársaság QZ8501 járatszámú gépe 162 emberrel a fedélzetén tűnt el – ebből hét a személyzet részét képezte. A jakartai légiforgalmi irányítás helyi idő szerint december 28-án reggel 7:24 perckor veszítette el a kapcsolatot a repülőgéppel. A járatnak magyar idő szerint éjjel egy órakor kellett volna megérkeznie Szingapúr repülőterére.

Az AirAsia Indonesia Airbus A320-200-as gépe az indonéz Jáva szigetén található Surabaya város Juanda nemzetközi repülőteréről tartott Szingapúrba, és a több mint két óráig tartó út felénél tűnt el. A pilóta nem adott le vészjelzést, azonban korábban rossz időjárási viszonyokra hivatkozva engedélyt kért az eredeti repülési útvonatól való eltérésre – nyilatkozta az AirAsia. Indonézia közlekedési minisztériuma úgy fogalmazott, a pilóta azt kérte, hogy 11.500 méter magasságig repülhessen, hogy elkerülje a sűrű felhőket.



Indonéz katonai légi járművek és szingapúri repülőgépek megkezdték az eltűnt gép felkutatását a Jáva-tenger területén, azonban a sötétedés miatt a keresést jelenleg felfüggesztették.

Az AirAsia közleménye szerint a fedélzeten 149 indonéz, három dél-koreai, egy malajziai, egy szingapúri és egy brit utazott, a személyzet része pedig hat indonéz és egy francia állampolgár.

A légitársaság nyilatkozatában kitért arra, hogy a kapitány tapasztalt pilóta: összesen 20.537 repülési órával rendelkezik, ebből 6100 órát az AirAsia Airbus A320-asát vezette, míg az elsőtiszt 2275 órát repült eddig. A repülőgép a legutóbbi karbantartáson 2014. november 16-án esett át. A közlekedési minisztérium szerint a gép jóval több üzemanyaggal rendelkezett, mint amennyi az út megtételéhez szükséges.

{youtube|id=ABd958ZP_Ko}

Jelenleg is zajlik az eltűnt gép keresése

Újrakezdődött a kutatás helyi idő szerint hétfőn kora reggel az Indonézia légterében előző nap eltűnt utasszállító repülőgép után; a hatóságok azt feltételezik, hogy a gép lezuhant, és roncsok a tengerfenékre süllyedtek. Sigit Setiayana, az indonéz haditengerészet egyik parancsnoka közölte, hogy tucatnyi indonéz hadihajó, öt repülőgép és három helikopter vesz részt a kutatásban szingapúri és malajziai hajókkal, illetve légi járművekkel együtt.

Ausztrália, az Egyesült Államok, Kanada, Nagy-Britannia, Dél-Korea és India is felajánlotta a segítségét. Setiayana szerint a kutatásnak kedveznek a jó látási viszonyok. Két-három órával a kutatás újrakezdése után az indonéziai kutatócsoportot vezető illetékese, Bambang Soelistyo közölte, hogy az eltűnés koordinátái és számítások alapján a hatóságok azt feltételezik, hogy a gép lezuhant, és a roncsok a tengerfenékre süllyedtek.

Olajfoltot, gyanús tárgyakat találtak

Az indonéz hatóságok az AP szerint hétfőn, a keresés újrakezdése után bejelentették: tárgyakat észlelt az Orion katonai repülőgép, 1120 kilométerre a gép utolsó ismert helyétől.

"Nem tudhatjuk biztosan, hogy az eltűnt gépből származnak-e. Elindultunk arrafelé, az idő felhős" – mondta Dwi Putranto, a jakartai légierő-bázis parancsnoka.

Az indonéziai MetroTV-ben a légierő parancsnoka, Hadi Tjahnanto azt is bejelentette, hogy egy helikopter a Belitung-sziget keleti részénél két olajfoltot észlelt, Tanjung Pandantól 105 tengeri mérföldre, vagyis sokkal közelebb az utolsó ismert helyhez. Az olajfoltok elemzéséből derül majd ki, van-e közük az eltűnt géphez. 

Megtalálták a roncsokat

95 százalékban biztos benne, hogy a Kalimantan (Borneó) partoknál az eltűnt AirAsia gép darabjait találták meg, jelentette be a kutatás vezetője a Reutersnek. A gépdarabokat, roncsokat összegyűjtik, és az indonéz Pangkalanbun városába küldik. Egy indonéz származású polgári légi közlekedés vezető, Djoko Murjatmodjo megerősítette, hogy a térségben talált, víz felszínén úszó törmelékek, többek között egy utasoldali ajtó és egy csomagtéri ajtó minden bizonnyal az AirAsia gépéről származhatnak. Hivatalos sajtótájékoztatón elmondták, hogy az indonéz légierő Hercules repülője egy víz alatti tárgyat fedezett fel, ami megfelelhet a repülő alakjának. Több kutatóhajó is a helyszínre indult, legalább húsz búvár áll készenlétben, hogy lemerüljön. Kicsivel később a keresést végző repülőgépekről, a vízen úszó poggyászok és mentőmellények között emberek alakját vélték felfedezni.

"Azt gondoltuk, hogy az utasok még életben vannak, és segítségért integetnek nekünk, ám amikor közelebb értünk, már láttuk, hogy halottak "– mesélt az egyik másodpilóta.

A holttesteket egy indonéz hadihajó fedélzetére emelték. A Telegraph szerint eddig hat feltételezett áldozatot találtak meg. A helyi indonéz tévében a vízben talált áldozatokról is mutattak képeket. Az egyik tévé elnézést kért, amiért a helyi tévétől változtatás nélkül átvették az áldozatokat mutató képeket.

Kiszélesítették a kutatási területet

Helyi idő szerint kedden a reggeli órákban újrakezdődött a kutatás a gép után. Az indonéziai kutatócsoportot vezető Bambang Soelistyo közölte, hogy kiterjesztik a kutatási területet a tengeren Belitung sziget térségében, de keresni fogják a gépet Kalimantan sziget nyugati részén is. Összességében tízezer négyzetmérföldes területet terveztek átfésülni a nap folyamán. A térségben sekély, 50-100 méter mély a tenger, ami növeli a keresés sikerének a valószínűségét.

Az AirAsia Indonesia egy fapados légitársaság, melynek 49%-a a malajziai AirAsia tulajdona. Az AirAsia eddig egy repülőgépet sem vesztett el, azonban a Malaysia Airlines maláj légitársaságnál idén két katasztrófa is történt: a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járat márciusban tűnt el 239 emberrel a fedélzetén, és azóta sem találták meg – ennek nyomán pedig számos összeesküvés-elmélet és teória született –, júliusban pedig az MH17-es, Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatot lőtték le Ukrajna felett, amelyen 295 ember utazott.

Forrás: BBC

Forrás: AirAsia

Forrás: Index


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.